Membros Integrados
Investigador(a)
CIIE/Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto, Portugal
E-mail
fpiedade@fpce.up.pt
Filipe Piedade has a PhD in Educational Sciences by the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Porto. He is a researcher and full member of the CIIE - Centre for Educational Research and Intervention who has been previously involved in multiple national and European funded projects, mainly in the fields of History, Education and Psychology. Within these fields, he has studied a wide variety of topics, such as authoritarian and fascist regimes, the collective memory of the Portuguese dictatorship, early childhood teachers’ well-being and pre-school children’s Positive Behaviour Support. His main research focus is on critical thinking processes and on how they can be promoted through Education. Related to this topic, he has also explored the role of emotions in young people’s critical civic and political engagement. More specifically, he studied how emotional involvement can influence secondary students’ critical thinking and political attitudes regarding controversial sociopolitical topics. Over the last years, he has published multiple papers in high-ranking scientific journals and published several book chapters about many of the previously mentioned topics. He has extensive experience in fieldwork with teachers and students and in designing and implementing interventions in educational settings, as well as in using qualitative and quantitative methods to measure their effects. Filipe Piedade is currently a researcher in the SINCRONY - InterSectIonal iNClusion in delibeRation and participatiON with Youth project.
2021 – Doutoramento em Ciências da Educação, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Portugal
2012 – Mestrado em História Contemporânea – Faculdade de Letras, Universidade do Porto, Portugal
2010 – Licenciatura em Línguas e Relações Internacionais – Faculdade de Letras, Universidade do Porto, Portugal
Educação para a Cidadania; Pensamento Crítico; Emoções; Assuntos Europeus e Internacionais; Sistemas Políticos Contemporâneos e Transições Democráticas.
Book chapter
Emoções e ideologia: E não se pode exterminá-las?
PRADA DA SILVA, DIOGO F. ; Piedade, Filipe; Menezes, Isabel
Book chapter
As visões de professores/as sobre o ensino da União Europeia e da cidadania ativa
Loff, Manuel; Piedade, Filipe; Malafaia, Carla; Neves, Tiago; Menezes, Isabel
Book chapter
Perspetivas de jovens estudantes: a escola como contexto de educação para a cidadania e empoderamento político [Young students¿ perspectives: school as an educational context for citizenship and political empowerment].
Malafaia, Carla; Piedade, Filipe; Ribeiro, Norberto; Menezes, Isabel; Ferreira, Pedro Daniel
Book chapter
Reinventar a cidadania europeia de jovens: As escolas como espaços de educação política [Reinventing young people¿s European citizenship: schools as spaces for political education].
Menezes, Isabel; Malafaia, Carla; Ribeiro, Norberto; Piedade, Filipe; Ferreira, Pedro Daniel
Book chapter
Perspetivas de jovens estudantes: a escola como contexto de educação para a cidadania e empoderamento político [Young students¿ perspectives: school as an educational context for citizenship and political empowerment].
Malafaia, Carla; Piedade, Filipe; Ribeiro, Norberto; Menezes, Isabel; Ferreira, Pedro Daniel
Book chapter
Reinventar a cidadania europeia de jovens: As escolas como espaços de educação política [Reinventing young people¿s European citizenship: schools as spaces for political education].
Menezes, Isabel; Malafaia, Carla; Ribeiro, Norberto; Piedade, Filipe; Ferreira, Pedro Daniel
Book chapter
Análise de manuais escolares: cidadania ativa e discursos sobre a Europa [Textbook analysis: active citizenship and discourses about Europe].
Ribeiro, Norberto; Piedade, Filipe; Correia, Luís; Menezes, Isabel; Ferreira, Pedro Daniel
Book chapter
Perspetivas de jovens estudantes: a escola como contexto de educação para a cidadania e empoderamento político [Young students¿ perspectives: school as an educational context for citizenship and political empowerment].
Malafaia, Carla; Piedade, Filipe; Ribeiro, Norberto; Menezes, Isabel; Ferreira, Pedro Daniel
Book chapter
Reinventar a cidadania europeia de jovens: As escolas como espaços de educação política [Reinventing young people¿s European citizenship: schools as spaces for political education].
Menezes, Isabel; Malafaia, Carla; Ribeiro, Norberto; Piedade, Filipe; Ferreira, Pedro Daniel
Book chapter
Emoções e ideologia: E não se pode exterminá-las?
PRADA DA SILVA, DIOGO F. ; Piedade, Filipe; Menezes, Isabel
Book chapter
As visões de professores/as sobre o ensino da União Europeia e da cidadania ativa
Loff, Manuel; Piedade, Filipe; Malafaia, Carla; Neves, Tiago; Menezes, Isabel
Book chapter
As visões dos/as professores/as sobre o ensino da União Europeia e da cidadania ativa [Teachers visions about teaching the European Union and active citizenship].
Piedade, Filipe; Malafaia, Carla; Loff, Manuel; Neves, Tiago; Menezes, Isabel
Book chapter
Análise de manuais escolares: cidadania ativa e discursos sobre a Europa [Textbook analysis: active citizenship and discourses about Europe].
Ribeiro, Norberto; Piedade, Filipe; Correia, Luís; Menezes, Isabel; Ferreira, Pedro Daniel
Book chapter
Perspetivas de jovens estudantes: a escola como contexto de educação para a cidadania e empoderamento político [Young students¿ perspectives: school as an educational context for citizenship and political empowerment].
Malafaia, Carla; Piedade, Filipe; Ribeiro, Norberto; Menezes, Isabel; Ferreira, Pedro Daniel
Book chapter
Reinventar a cidadania europeia de jovens: As escolas como espaços de educação política [Reinventing young people¿s European citizenship: schools as spaces for political education].
Menezes, Isabel; Malafaia, Carla; Ribeiro, Norberto; Piedade, Filipe; Ferreira, Pedro Daniel
Book chapter
Análise de manuais escolares: cidadania ativa e discursos sobre a Europa [Textbook analysis: active citizenship and discourses about Europe].
Ribeiro, Norberto; Piedade, Filipe; Correia, Luís; Menezes, Isabel; Ferreira, Pedro Daniel
Book chapter
Perspetivas de jovens estudantes: a escola como contexto de educação para a cidadania e empoderamento político [Young students¿ perspectives: school as an educational context for citizenship and political empowerment].
Malafaia, Carla; Piedade, Filipe; Ribeiro, Norberto; Menezes, Isabel; Ferreira, Pedro Daniel
Book chapter
Reinventar a cidadania europeia de jovens: As escolas como espaços de educação política [Reinventing young people¿s European citizenship: schools as spaces for political education].
Menezes, Isabel; Malafaia, Carla; Ribeiro, Norberto; Piedade, Filipe; Ferreira, Pedro Daniel
Book chapter
As visões dos/as professores/as sobre o ensino da União Europeia e da cidadania ativa [Teachers visions about teaching the European Union and active citizenship].
Piedade, Filipe; Malafaia, Carla; Loff, Manuel; Neves, Tiago; Menezes, Isabel
Book chapter
As visões de professores/as sobre o ensino da União Europeia e da cidadania ativa
Loff, Manuel; Piedade, Filipe; Malafaia, Carla; Neves, Tiago; Menezes, Isabel
Book chapter
Reinventar a cidadania europeia de jovens: As escolas como espaços de educação política [Reinventing young people¿s European citizenship: schools as spaces for political education].
Menezes, Isabel; Malafaia, Carla; Ribeiro, Norberto; Piedade, Filipe; Ferreira, Pedro Daniel
Book chapter
As visões dos/as professores/as sobre o ensino da União Europeia e da cidadania ativa [Teachers visions about teaching the European Union and active citizenship].
Piedade, Filipe; Malafaia, Carla; Loff, Manuel; Neves, Tiago; Menezes, Isabel
Book chapter
Perspetivas de jovens estudantes: a escola como contexto de educação para a cidadania e empoderamento político [Young students¿ perspectives: school as an educational context for citizenship and political empowerment].
Malafaia, Carla; Piedade, Filipe; Ribeiro, Norberto; Menezes, Isabel; Ferreira, Pedro Daniel