Membros Integrados


Professor(a) auxiliar


CIIE/Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto, Portugal

E-mail
alexandra@fpce.up.pt

Telefone
+ 351 226 079 700 (ext 243) / +351 226 061 896


ALEXANDRA SÁ COSTA is an assistant professor at the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Porto, where she did her bachelor's, master¿s, and doctorate. Her doctoral thesis (2012), People Before Profit: Education Policies, Development and New Social Movements, focuses on the discursive construction of the relationship between education and development by different political actors. Alexandra Sá Costa is a member of the Centre for Educational Research and Intervention (CIIE), where she is one of the coordinators of TEDeMoS - Work, Education, Development and Social Movements, a research and advanced training group. Also at CIIE, she co-coordinates the strategic area Contemporary educational challenges for migrants and refugees. Her main research and intervention interests are centred on the themes of educational and social policy analysis, the relationship between education and development, new social movements, and non-formal education. She teaches the subjects of Analysis of Social and Educational Policies and Education, Cooperation and Development on master's courses, having been responsible for the master's subject "Education, Communities and Social Change: Education and International Cooperation for Development". She has extensive experience in the external evaluation of education and training policies, programmes, and projects, namely: i) Action 2.5 Integrated Territorial-Based Actions: Employability, of the CCDRN's ON Programme; ii) the PRO-LOCAL project: Training by developing; iii) the PROCUR project: Curriculum Project and Social Construction; iv) the curricular plan of the Medicine Degree of the Faculty of Medicine of the University of Porto. v) the two editions of the National Development Education Strategy (2010/2015 and 2018/2022); vi) the Municipal Labour Market Immersion Programme (Porto City Council, 2023). In recent years she has actively contributed to the development of the following studies: International Cooperation in Education in Emergency: a Case Study in Mozambique (financied by the portuguese agency for cooperation, Camões, IP; 2022-2023); Digital Education in Rural and/or Peripheral Areas: Challenges and Experiences (financied by the international organization OEI, Programa Regional de Formación en Democracia y Ciudadanía; 2021-2024); Education in Emergency Situations: endogenous knowledge and disaster risk reduction in education in Mozambique (financied by the portuguese agency for cooperation, Camões, IP; 2020-2021); Educating for Global Citizenship (financied by the international organization OEI, 2019-2020); Education in times of pandemic: political discourses in Portugal (financied by CIIE/FCT, 2023).
In total (concluded and ongoing) she has 45 master's and doctoral theses supervisions in the areas of art teaching/education, analysis of educational policies, non-formal education and education, development and social change (master's in Educational Sciences, master's in Visual Arts Teaching in the 2nd and 3rd cycles of basic education and secondary education and PhD in Educational Sciences).


2012 – Doutoramento em Ciências da Educação – Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Portugal
2004 – Mestrado em Ciências da Educação – Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Portugal
2000 – Licenciatura em Ciências da Educação – Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Portugal


Políticas educativas e sociais; Novos movimentos sociais; Educação e desenvolvimento; Educação não formal.

Camões Instituto da Cooperação e da Língua

Avaliação Externa da Estratégia Nacional de Educação para o Desenvolvimento 2018/2022 [External Evaluation of the Portuguese National Strategy of Development Education 2018/2022]

Avaliação de política pública.

Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas

Educação em tempos de pandemia: discursos políticos em Portugal

Camões Instituto da Cooperação e da Língua

Cooperação internacional em Educação em Emergências - Um estudo de caso em Moçambique

Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas

Educação em tempos de pandemia: discursos políticos em Portugal [Education in times of pandemia: political discourses in Portugal]

Camões Instituto da Cooperação e da Língua

Cooperação internacional em Educação em Emergências - Um estudo de caso em Moçambique [International Cooperation in Education in Emergency - a case study in Mozambique]

OEI - Organização dos Estados Iberoamericanos

Educação Digital em zonas rurais e/ou periféricas: desafios e experiências [Digital education in rural and/or peripherical areas: challenges and experiencies]

Sensitive Industry

Camões Instituto da Cooperação e da Língua

Educação em situação de emergência: conhecimento endógeno e redução do risco de desastre em educação em Moçambique - um estudo de caso [Education in emergency situations: endogenous knowledge and disaster risk reduction in education in Mozambique]

Organização de Estados Ibero-Americanos para a Educação | Portugal

Educar para a Cidadania Global [Educating for Global Citizenship ]

World Vision Mozambique

Promoting and Strengthening Safer Schools through Inclusive Disaster Risk Reduction and Education in Emergencies in Gaza and Inhambane Provinces of Mozambique

Camões Instituto da Cooperação e da Língua

Avaliação Externa da Estratégia Nacional de Educação para o Desenvolvimento 2018/2022 [External Evaluation of the Portuguese National Strategy of Development Education 2018/2022]

Avaliação de política pública.

Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas

Educação em tempos de pandemia: discursos políticos em Portugal

Camões Instituto da Cooperação e da Língua

Cooperação internacional em Educação em Emergências - Um estudo de caso em Moçambique

Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas

Educação em tempos de pandemia: discursos políticos em Portugal [Education in times of pandemia: political discourses in Portugal]

Camões Instituto da Cooperação e da Língua

Cooperação internacional em Educação em Emergências - Um estudo de caso em Moçambique [International Cooperation in Education in Emergency - a case study in Mozambique]

OEI - Organização dos Estados Iberoamericanos

Educação Digital em zonas rurais e/ou periféricas: desafios e experiências [Digital education in rural and/or peripherical areas: challenges and experiencies]

Sensitive Industry

Camões Instituto da Cooperação e da Língua

Educação em situação de emergência: conhecimento endógeno e redução do risco de desastre em educação em Moçambique - um estudo de caso [Education in emergency situations: endogenous knowledge and disaster risk reduction in education in Mozambique]

Organização de Estados Ibero-Americanos para a Educação | Portugal

Educar para a Cidadania Global [Educating for Global Citizenship ]

World Vision Mozambique

Promoting and Strengthening Safer Schools through Inclusive Disaster Risk Reduction and Education in Emergencies in Gaza and Inhambane Provinces of Mozambique

YOUNG_ADULLLT: Policies Supporting Young People in their Life Course: A Comparative Perspective of Lifelong Learning and Inclusion in Education and Work in Europe

Camões Instituto da Cooperação e da Língua

External Evaluation of the Portuguese National Strategy of Development Education 2010-2015

Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Experiences, Pathways and Production in the Educational Sciences: Contribution to the Knowledge of an Experience in Formation and Research

Fundação Calouste Gulbenkian

EXACET - Excelência Académica: Escola para todos e cidadania [Academic Excellence: School for all and citizenship]

Conference abstract

Portuguese civil wind bands: an approach to their educational values

Cidade, José; Costa, Alexandra Sá; Caramelo, João

Journal article

Civil wind bands beyond music education: a scoping review (2010-2021)

Cidade, José; Caramelo, João; Costa, Alexandra Sá

Conference abstract

Portuguese Wind Bands: Sketching their Socio-educational Profiles

Cidade, José; Caramelo, João; Costa, Alexandra Sá. Corresponding author: Cidade, José

Report

Avaliação Externa da Estratégia Nacional de Educação para o Desenvolvimento 2018/2022 [External Evaluation of the National Strategy of Development Education]

Costa, Alexandra Sá; Caramelo, João; Cardoso, Carla; Gomes, Margarida; Coelho, Dalila; Medina, Teresa; Menezes, Isabel; Correia, Luís Grosso. Corresponding author: Costa, Alexandra Sá

Journal article

Discursos (de partidos) políticos: construção de sentidos para a educação [Political (party) discourses: constructing meanings for education]

Cruz, João Moisés; Costa, Alexandra Sá

Report

Avaliação Externa da Estratégia Nacional de Educação para o Desenvolvimento 2018/2022

Costa, Alexandra Sá; Caramelo, João; Cardoso, Carla; Gomes, Margarida; Dalila Coelho; Medina, Teresa; Menezes, Isabel; Correia, Luís Grosso. Corresponding author: Costa, Alexandra Sá

Conference abstract

Non-formal Education Sites; A Profile of the Portuguese wind Bands

Cidade, José; Caramelo, João; Costa, Alexandra Sá. Corresponding author: Cidade, José

Conference abstract

Cidadania e Desenvolvimento no Ensino Básico e Secundário: Práticas e Desafios

Cardoso, Carla; Costa, Alexandra Sá; Ferreira, Elisabete; Caramelo, João; Santos, Júlio; Medina, Teresa

Conference paper

Bandas de Música Civis: Comunidades Educativas de uma Ecologia Cultural

Cidade, José; Caramelo, João; Costa, Alexandra Sá. Corresponding author: Cidade, José

Conference abstract

Bandas de Música Civis: Comunidades Educativas de uma Ecologia Cultural

Cidade, José; Caramelo, João; Costa, Alexandra Sá. Corresponding author: Cidade, José

Conference abstract

Portuguese Wind Bands: Sketching their Socio-educational Profiles

Cidade, José; Caramelo, João; Costa, Alexandra Sá. Corresponding author: Cidade, José

Conference abstract

Portuguese civil wind bands: an approach to their educational values

Cidade, José; Costa, Alexandra Sá; Caramelo, João

Journal article

Civil wind bands beyond music education: a scoping review (2010-2021)

Cidade, José; Caramelo, João; Costa, Alexandra Sá

Conference abstract

Cidadania e Desenvolvimento no Ensino Básico e Secundário: Práticas e Desafios

Cardoso, Carla; Costa, Alexandra Sá; Ferreira, Elisabete; Caramelo, João; Santos, Júlio; Medina, Teresa

Conference abstract

Bandas de Música Civis: Comunidades Educativas de uma Ecologia Cultural

Cidade, José; Caramelo, João; Costa, Alexandra Sá. Corresponding author: Cidade, José

Conference paper

Bandas de Música Civis: Comunidades Educativas de uma Ecologia Cultural

Cidade, José; Caramelo, João; Costa, Alexandra Sá. Corresponding author: Cidade, José

Conference abstract

Non-formal Education Sites; A Profile of the Portuguese wind Bands

Cidade, José; Caramelo, João; Costa, Alexandra Sá. Corresponding author: Cidade, José

Report

Avaliação Externa da Estratégia Nacional de Educação para o Desenvolvimento 2018/2022

Costa, Alexandra Sá; Caramelo, João; Cardoso, Carla; Gomes, Margarida; Dalila Coelho; Medina, Teresa; Menezes, Isabel; Correia, Luís Grosso. Corresponding author: Costa, Alexandra Sá

Journal article

Discursos (de partidos) políticos: construção de sentidos para a educação [Political (party) discourses: constructing meanings for education]

Cruz, João Moisés; Costa, Alexandra Sá

Report

Avaliação Externa da Estratégia Nacional de Educação para o Desenvolvimento 2018/2022 [External Evaluation of the National Strategy of Development Education]

Costa, Alexandra Sá; Caramelo, João; Cardoso, Carla; Gomes, Margarida; Coelho, Dalila; Medina, Teresa; Menezes, Isabel; Correia, Luís Grosso. Corresponding author: Costa, Alexandra Sá

Book

Educar para a cidadania global: contributos para a área curricular de cidadania e desenvolvimento/Educar para la ciudadanía global: aportes para el área curricular de ciudadanía y desarrollo [Educating for global citizenship: contributions to the curricular area of ¿¿citizenship and development]

Costa, Alexandra Sá; Cardoso, Carla; Ferreira, Elisabete; Caramelo, João; Santos, Júlio; Medina, Teresa

Conference abstract

As bandas de música civis como contextos de educação não formal e informal

Cidade, José; Costa, Alexandra Sá; Caramelo, João. Corresponding author: Cidade, José

Conference abstract

Civilian wind bands as agents of non-formal and informal education

Cidade, José; Caramelo, João; Costa, Alexandra Sá. Corresponding author: Cidade, José

Conference abstract

Civil wind bands as collaborative educational initiatives

Cidade, José; Caramelo, João; Costa, Alexandra Sá. Corresponding author: Cidade, José

Conference abstract

Bandas de música civis. Comunidades práticas de educação?

Cidade, José; Caramelo, João; Costa, Alexandra Sá. Corresponding author: Cidade, José

Book

Educar para a cidadania global: contributos para a área curricular de cidadania e desenvolvimento [Education for global citizenship: contributions for the curricular area of Citizenship and Development]

Costa, Alexandra Sá; Cardoso, Carla; Ferreira, Elisabete; Caramelo, João; Santos, Júlio; Medina, Teresa

Conference abstract

Civilian music wind bands - practical communities of education

Cidade, José; Costa, Alexandra Sá; Caramelo, João. Corresponding author: Cidade, José

Conference abstract

Music civilian wind bands as agents of non-formal and informal education

Cidade, José; Costa, Alexandra Sá; Caramelo, João. Corresponding author: Cidade, José

Conference poster

AS BANDAS DE MUSICA CIVIS COMO AGENTES DE EDUCAÇÃO NÃO FORMAL E INFORMAL [CIVIL MUSIC BANDS AS AGENTS OF NON-FORMAL AND INFORMAL EDUCATION]

Cidade, José; Caramelo, João; Costa, Alexandra Sá

Report

Educação em situação de emergência: conhecimento endógeno e redução do risco de desastre em educação em Moçambique: um estudo de caso [Education in emergency: endogenous knowledge and disaster risk reduction in education in Mozambique: a case study]

Medina, Teresa; Muengua, Luis; Costa, Alexandra Sá; Caramelo, João; Ferreira, Elisabete; Santos, Júlio

Conference poster

As Bandas de Música civis como agentes de educação não formal e informal

Cidade, José; Caramelo, João; Costa, Alexandra Sá

Conference abstract

Curadoria Educativa “Museologia cComunita´ria & Paulo Freire”. programa de cooperac¸a~o “distantes mas unidos” – brasil e itália/Educational Curator “Community museology & paulo freire”. Cooperation program “distant but united” – brazil and Italy

Almeida, Nádia Helena Oliveira ; Caramelo, João; Costa, Alexandra Sá

Report

Educar para a cidadania global: contributos para a área curricular de cidadania e desenvolvimento. Relatório Técnico

Costa, Alexandra Sá; Cardoso, Carla; Ferreira, Elisabete; Caramelo, João; Santos, Júlio; Medina, Teresa

Report

Relatório Final do Projeto “Educação em situação de emergência: conhecimento endógeno e redução do risco de desastre em educação em Moçambique - um estudo de caso

Medina, Teresa; Santos, Júlio; Costa, Alexandra Sá; Ferreira, Elisabete; Caramelo, João; Muengua, Luís

Conference abstract

Educar para a cidadania global: contributos para a área curricular de cidadania e desenvolvimento

Cardoso, Carla Manuela Alves ; Santos, Júlio; Medina, Teresa; Ferreira, Elisabete; Caramelo, João; Costa, Alexandra Sá

Book chapter

Desenvolvimento e educação: polissemia de conceitos e complexidade de articulações [Development and education: polysemy of concepts and complexity of articulations]

Caramelo, João; Costa, Alexandra Sá

Report

Avaliação Externa: Estratégia Nacional De Educação Para o Desenvolvimento 2010-2015 - Relatório Final´[External Evaluation: National Development Education Strategy 2010-2015 - Final Report]

Costa, Alexandra; João Caramelo

Journal article

Editorial

Costa, Alexandra; João Caramelo; Teresa Medina

Journal article

Editorial Revista Africana Studia

Medina, Teresa; Costa, Alexandra Sá; Caramelo, João

Book chapter

Desenvolvimento local e processos de educação formal e não formal: relações realçadas pela avaliação de projectos [Local development and formal and non-formal education processes: relationships highlighted by projects evaluation]

Manuela Terrasêca; Costa, Alexandra Sá; Caramelo, João

Thesis / Dissertation

"As pessoas acima do lucro": políticas de educação, desenvolvimento e novos movimentos sociais ["People before profit": education policies, development and new social movements]

Alexandra Sá Costa

Conference abstract

Desenvolvimento e educação: Polissemia de conceitos e complexidade de articulações [Développement et éducation: Polysémie de concepts et complexité d'articulations]

Costa, Alexandra Sá; Caramelo, João

Book

Na girândola de significados: polissemia de excelências em escolas portuguesas do século XXI [In the whirlpool of meanings: polysemy of excellence in 21st century Portuguese schools]

Stoer, Stephen R. ; Magalhães, António; Antunes, Fátima; Nunes, Rosa; Macedo, Eunice; Costa, Alexandra Sá; Araújo, Deolinda

Journal article

Os licenciados em ciências da educação: itinerários de inserção e configuração da profissão [Graduates in educational sciences: itineraries of insertion and configuration of the profession]

Costa, Alexandra Sá; Coelho, Orquídea; Rui Moreira

Book

Na girândola de significados: polissemia de excelências em escolas portuguesas do século XXI [In the whirlpool of meanings: polysemy of excellence in 21st century Portuguese schools]

Stoer, Stephen R.; Magalhães, António; Antunes, Fátima; Nunes, Rosa; Macedo, Eunice; Costa, Alexandra Sá; Araújo, Deolinda

Report

Avaliação externa do projecto Pró-local: formar desenvolvendo [External evaluation of the Pro-local project: training by developing]

Terrasêca, Manuela; Costa, Alexandra Sá

Report

Avaliação externa da Medida 2.5 "acções integradas de base territorial: empregabilidade": relatório intermédio [External evaluation of the Measure 2.5 "Integrated Territorial Actions: Employability": interim report]

Manuela Terrasêca; Costa, Alexandra Sá; Caramelo, João; Jordão, Filomena

Report

Avaliação Externa da Medida 2.5 "acções integradas de base territorial: empregabilidade": relatório preliminar [External Evaluation of Measure 2.5 "integrated territorial actions: employability": preliminary report]

Alexandra Sá Costa; Filomena Jordão; João Caramelo; Manuela Terrasêca

Journal article

Mergulhando no arco-íris sócio-cultural: contributo para o conhecimento dos trabalhos sobre educação e diversidade em Portugal [Diving into the socio-cultural rainbow: a contribution to the knowledge of work on education and diversity in Portugal]

Cortesão, Luiza; Costa, Alexandra Sá; Lurdes Rodrigues; Trindade, Rui

Report

Contribution to an analytical study of discrimination issues in education

Luiza Cortesão; António M. Magalhães; Alexandra Sá Costa

Thesis / Dissertation

Políticas de juventude: regulação e/ou emancipação [Youth policies: regulation and/or emancipation]

Alexandra Sá Costa

Book

Os livros de conto como dispositivo pedagógico para uma educação intercultural

Alexandra Sá Costa; Fátima Costa; Graça Azevedo; Natércia Vilariça; Susana Correia

Conference paper

Bandas de música civis: comunidades educativas de uma ecologia cultural

Cidade, José; Caramelo, João; Costa, Alexandra Sá

Conference paper

A avaliação de projectos: desvendando relações entre desenvolvimento local e processos de educação formal e não formal

Terrasêca, Manuela; Costa, Alexandra Sá; Caramelo, João

Conference paper

Desenvolvimento local e processos de educação formal e não formal: Relações realçadas pela avaliação de projectos

Terrasêca, Manuela; Costa, Alexandra Sá; Caramelo, João

Conference paper

A configuração das Ciências da Educação em Portugal: um estudo exploratório baseado nas teses de doutoramento defendidas em 2016 [The configuration of Educational Sciences in Portugal: an exploratory study based on doctoral theses defended in 2016]

Varela, Cristina Couto; Costa, Alexandra; Magalhães, António

Conference paper

Educar para a cidadania global: contributos para a área curricular de cidadania e desenvolvimento [Educating for global citizenship: contributions to the curriculum area of citizenship and development]

Cardoso, Carla; Ju´lio Santos; Medina, Teresa; Ferreira, Elisabete; Caramelo, João; Costa, Alexandra Sá. Corresponding author: Costa, Alexandra Sá

Conference paper

Desenvolvimento e educação: polissemia de conceitos e complexidade de articulações = Développement et éducation: polysémie de concepts et complexité d'articulations

Alexandra Sá Costa; João Caramelo

Conference paper

A configuração das Ciências da Educação em Portugal: um estudo exploratório baseado nas teses de doutoramento defendidas em 2016 [The configuration of Educational Sciences in Portugal: an exploratory study based on doctoral theses defended in 2016]

Varela, Cristina Couto; Costa, Alexandra; Magalhães, António