Alternative Avatar


Collaborating Members


Assistant professor


Faculty of Sport, University of Porto, Portugal

Telephone
+ 351 220425285 (ext 285)


Paula Maria Fazendeiro Batista. Concluiu o(a) Doutoramento em |PhD in Sport Science|| Doutoramento em Ciências do Desporto em 2008 pelo(a) Universidade do Porto, Mestrado em |Master in Sport Science| Mestrado em Ciências do Desporto em 1995 pelo(a) Universidade do Porto Faculdade de Desporto e Licenciatura em |Physical EDucation and Sport| Desporto e Educação Física em 1989 pelo(a) Instituto Superior de Educação Física do Porto. É Professor Auxiliar no(a) Universidade do Porto Faculdade de Desporto. Publicou 106 artigos em revistas especializadas. Possui 40 capítulo(s) de livros e 2 livro(s). Organizou 11 evento(s). Participou em 1 evento(s). Orientou 5 tese(s) de doutoramento e coorientou 6. Orientou 121 dissertação(ões) de mestrado e coorientou 10. Recebeu 6 prémio(s) e/ou homenagens. Participa e/ou participou como Investigador em 9 projeto(s), Investigador responsável em 6 projeto(s) e Outra em 1 projeto(s). Atua na(s) área(s) de Ciências Sociais com ênfase em Ciências da Educação. No seu currículo Ciência Vitae os termos mais frequentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: identidade; identidade profissional; comunidade de prática; reflexão crítica.; Competência profissional; Educação Física; identidade; identidade profissional; comunidade de prática; reflexão crítica; Professor Cooperante; Supervisão; Revisão Sistemática; Formação de Professores; Identidade Profissional; histórias de vida de professores; rejuvenescimento do corpo docente; diálogos intergeracionais; repositório de histórias de ensino e formação; .


2008 – PhD in Sports Sciences – Faculty of Sport, University of Porto, Portugal
1995 – Master's in Sports Science – Faculty of Sport, University of Porto, Portugal
1989 – Degree in Sport and Physical Education in 1989 – Instituto Superior de Educação Física do Porto, Portugal


Identity; professional identity; community of practice; critical reflection; identity; professional identity; community of practice; critical reflection.

Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Empowering pre-service teachers as practitioner researchers toward PE inclusive practices

Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)

A relação entre a universidade e a escola no estágio supervisionado em Educação Física: estudo de casos múltiplos / Relation between university and school in Physical Education school placement: multiple case study

Fundação para a Ciência e a Tecnologia

CINQUENTA ANOS DE DOCENCIA: FATORES DE MUDANÇA E DIALOGOS INTERGERACIONAIS / Fifty years of teaching: changing factors and intergenerational dialogues

Consejo Superior de Deportes

Proyecto Interdepartamental de Metodología Aprendizaje-Servicio (ApS) en contextos vulnerados de la Comunidad de Madrid: Educación Inclusiva, Justicia Social y Desarrollo Sostenible /Interdepartmental Project of Learning-Service Methodology (ApS) in vulnerable contexts of the Madrid Community

Erasmus Plus

PRO(F)LITERACY – Competence Based Development Programme for Financial Literacy

The new “adult” generations face difficulties in shaping their future, especially with regard to the pursuit of personal and financial independence and the exploration of new professional directions.
Indeed, the absence of “simple” key competences for lifelong learning and innovative and entrepreneurial thoughts and attitudes, based on empowerment and awareness-oriented financial education, is the motto for the emergence and/or perpetuity of phenomena of social exclusion, social inequality, unemployment, dependence on social systems, etc.
In this context we have identified an important and neglected social problem:
- Social exclusion arising from a set of fracturing socioeconomic problems in today's societies, related to the low level of financial literacy of families (especially young people) and the inability of systems (especially educational, social and family) in solving it.
In order to solve the social problem and the needs of young people we intend to develop a programme called PRO(F)LITERACY - Competence Based Development Programme for Financial Literacy. Focused on empowering young people and social workers who intervene daily with young people, the programme aims to promote the personal, social and professional development of new “adult” generations by developing key competences for lifelong learning and entrepreneurial thoughts and attitudes (including, in large-scale, financial literacy competences).
The programme is intended as a means of understanding individual opportunities and capacities in building the life project and responding to one's own problems and needs and enabling action, emphasizing the role of young people in building society and their own course.

BLA - Be Like an Athlete

Entrepreneurship & Youth Empowerment - Competence Based Development Programme for Social Inclusion and Employment (EYE)

Ministerio de Ciencia y Innovación

APRENDIZAJE-SERVICIO UNIVERSITARIO EN ACTIVIDAD FISICA Y DEPORTE. OPORTUNIDAD PARA LA INCLUSION SOCIAL

En el marco descrito, nuestro objeto de estudio será facilitar la inclusión social de los colectivos desfavorecidos desde el Aprendizaje-Servicio centrado en la Actividad Física y el Deporte (AFD).
A partir del objeto planteado, es nuestra intención indagar principalmente en las siguientes cuestiones: ¿Cuál es el impacto que tiene el Aprendizaje-Servicio Universitario en cada uno de los agentes implicados? ¿Qué indicadores nos pueden ayudar a evaluar la calidad de las prácticas realizadas en este ámbito? ¿Es factible la elaboración de una guía que ayude a los diversos colectivos a diseñar y desarrollar actuaciones de calidad vinculadas a la Actividad Física y el Deporte para colectivos en riesgo social desde el ApS U?

For a Supervised practicum Pedagogy: From the proposal of PE training teachers to the reception and monitoring of school teaching |Por uma pedagogia do estágio supervisionado: da proposta de formação de professores de educação física ao acolhimento e acompanhamento da prática de ensino na escola

PRO(Impact) - Working Toward Social Impact, Youth Workers Mobility

Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Empowering pre-service teachers as practitioner researchers toward PE inclusive practices

Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)

A relação entre a universidade e a escola no estágio supervisionado em Educação Física: estudo de casos múltiplos / Relation between university and school in Physical Education school placement: multiple case study

Fundação para a Ciência e a Tecnologia

CINQUENTA ANOS DE DOCENCIA: FATORES DE MUDANÇA E DIALOGOS INTERGERACIONAIS / Fifty years of teaching: changing factors and intergenerational dialogues

Consejo Superior de Deportes

Proyecto Interdepartamental de Metodología Aprendizaje-Servicio (ApS) en contextos vulnerados de la Comunidad de Madrid: Educación Inclusiva, Justicia Social y Desarrollo Sostenible /Interdepartmental Project of Learning-Service Methodology (ApS) in vulnerable contexts of the Madrid Community

Erasmus Plus

PRO(F)LITERACY – Competence Based Development Programme for Financial Literacy

The new “adult” generations face difficulties in shaping their future, especially with regard to the pursuit of personal and financial independence and the exploration of new professional directions.
Indeed, the absence of “simple” key competences for lifelong learning and innovative and entrepreneurial thoughts and attitudes, based on empowerment and awareness-oriented financial education, is the motto for the emergence and/or perpetuity of phenomena of social exclusion, social inequality, unemployment, dependence on social systems, etc.
In this context we have identified an important and neglected social problem:
- Social exclusion arising from a set of fracturing socioeconomic problems in today's societies, related to the low level of financial literacy of families (especially young people) and the inability of systems (especially educational, social and family) in solving it.
In order to solve the social problem and the needs of young people we intend to develop a programme called PRO(F)LITERACY - Competence Based Development Programme for Financial Literacy. Focused on empowering young people and social workers who intervene daily with young people, the programme aims to promote the personal, social and professional development of new “adult” generations by developing key competences for lifelong learning and entrepreneurial thoughts and attitudes (including, in large-scale, financial literacy competences).
The programme is intended as a means of understanding individual opportunities and capacities in building the life project and responding to one's own problems and needs and enabling action, emphasizing the role of young people in building society and their own course.

BLA - Be Like an Athlete

Entrepreneurship & Youth Empowerment - Competence Based Development Programme for Social Inclusion and Employment (EYE)

Ministerio de Ciencia y Innovación

APRENDIZAJE-SERVICIO UNIVERSITARIO EN ACTIVIDAD FISICA Y DEPORTE. OPORTUNIDAD PARA LA INCLUSION SOCIAL

En el marco descrito, nuestro objeto de estudio será facilitar la inclusión social de los colectivos desfavorecidos desde el Aprendizaje-Servicio centrado en la Actividad Física y el Deporte (AFD).
A partir del objeto planteado, es nuestra intención indagar principalmente en las siguientes cuestiones: ¿Cuál es el impacto que tiene el Aprendizaje-Servicio Universitario en cada uno de los agentes implicados? ¿Qué indicadores nos pueden ayudar a evaluar la calidad de las prácticas realizadas en este ámbito? ¿Es factible la elaboración de una guía que ayude a los diversos colectivos a diseñar y desarrollar actuaciones de calidad vinculadas a la Actividad Física y el Deporte para colectivos en riesgo social desde el ApS U?

For a Supervised practicum Pedagogy: From the proposal of PE training teachers to the reception and monitoring of school teaching |Por uma pedagogia do estágio supervisionado: da proposta de formação de professores de educação física ao acolhimento e acompanhamento da prática de ensino na escola

PRO(Impact) - Working Toward Social Impact, Youth Workers Mobility

|PITE - Construction of professional identity and teaching perspectives in the context of initial teacher education: an international overview |PITE - Construção da identidade profissional e perspetivas de ensino no contexto da formação inicial de professores: uma visão internacional

Identification of the characteristics and strategies of the process of building the professional identity of PE and sport |Identification des caractéristiques et des stratégies du processus de la construction de l’identité professionnelle des étudiants de l’education physique et sportive en Algérie

Universidade do Porto

A construção do conhecimento profissional em contexto de estágio por recurso a metodologias ativas de aprendizagem e de autoscopia

Projetos de Inovação Pedagógica

Adaptation and validation of a questionnaire to Portuguese: perceptions of preservice teachers abo|Adaptação e validação de um questionário para português: perceções dos estudantes-estagiários acerca do processo formativo vivenciado em contexto de estágio e do seu contributo para a vida profissional

Fundação para a Ciência e a Tecnologia

UNDERSTANDING THE DYNAMIC NATURE OF STUDENT LEARNING AND IDENTITY: THE CASE OF SPORTS COACHING STUDENTS

The role of the school placemnet in the (re) construction of Professional Identity in the context of Physical Education: study with a FADEUP practicu |O papel do estágio profissional na (re)construção da identidade profissional no contexto da educação Física: estudo num núcleo de estágio da FADEUP

Fundação para a Ciência e a Tecnologia

The role of the professional practicum in the (re)construction of the professional identity in the context of Physical Education

Journal article

Student’s perspectives about their learning profile before and after Covid-19

Moura, André; Graça, Amândio; MacPhail, Ann; Batista, Paula

Journal article

Aprendizage Basado em Proyectos em la formación inicial de professorado: la construcción de instrumentos pedagógicos virtuales para la enseñanza de Educación Física

Elsa Ribeiro-Silva; Santos-Pastor Maria; Amorim, Catarina; Batista, Paula

Journal article

Road Racing Event Management Satisfaction: A Scoping Review of the Literature in Different Populations

Sandra Ferreira; Paula Batista; Juan Antonio Sánchez-Sáez; Javier Sánchez-Sánchez; Maria José Carvalho

Journal article

Encouraging Students to Co-Construct and Co- and Self-Regulate Their Learning Within a Cooperative Learning Environment in Physical Education

André Moura; Ann MacPhail; Amândio Graça; Paula Batista

Journal article

Educating Teachers for Sustainability and Social Justice: A Service-Learning Project in Physical Education Initial Teacher Education

Elsa Ribeiro-Silva; Mariana Amaral-da-Cunha; Paula Batista

Journal article

Providing physical education preservice teachers with opportunities to interrogate their conceptions and practices of assessment

André Moura; Ann MacPhail; Amândio Graça; Paula Batista

Journal article

Construção de Instrumentos Pedagógicos Digitais para o ensino da Educação Física: Uma experiência de aprendizagem baseado em projeto.

Ribeiro-Silva, E; Santos-Pastor, M; Amorim, Catarina; Batista, Paula

Journal article

Identidad Profesional Docente en la Educación Física: revisión integrativa de literatura.

Cisternas-Villalobos, C., ; Batista, Paula; Merellano, E.; Elsa Ribeiro-Silva

Journal article

Can Dynamic Breaks improve the intensity of Physical Education classes? A teaching experience of a pre-service teacher as a practitioner researcher

Castro Vieira, Daniel; Paulo Cunha, Fernando Manuel; Coelho da Silva, Ana Mafalda; Fazendeiro Batista, Paula Maria

Journal article

Educar para a sensibilidade estética: uma experiência pedagógica em Educação Física

Monteiro, Jhessica Tracy Araújo de Oliveira; Lacerda, Teresa Oliveira; Batista, Paula Maria Fazendeiro

Journal article

Construção de Instrumentos Pedagógicos Digitais para o ensino da Educação Física: Uma experiência de aprendizagem baseado em projeto.

Ribeiro-Silva, E; Santos-Pastor, M; Amorim, Catarina; Batista, Paula

Journal article

Road Racing Event Management Satisfaction: A Scoping Review of the Literature in Different Populations

Sandra Ferreira; Paula Batista; Juan Antonio Sánchez-Sáez; Javier Sánchez-Sánchez; Maria José Carvalho

Journal article

Providing physical education preservice teachers with opportunities to interrogate their conceptions and practices of assessment

André Moura; Ann MacPhail; Amândio Graça; Paula Batista

Journal article

Encouraging Students to Co-Construct and Co- and Self-Regulate Their Learning Within a Cooperative Learning Environment in Physical Education

André Moura; Ann MacPhail; Amândio Graça; Paula Batista

Journal article

Educating Teachers for Sustainability and Social Justice: A Service-Learning Project in Physical Education Initial Teacher Education

Elsa Ribeiro-Silva; Mariana Amaral-da-Cunha; Paula Batista

Journal article

Student’s perspectives about their learning profile before and after Covid-19

Moura, André; Graça, Amândio; MacPhail, Ann; Batista, Paula

Journal article

Educar para a sensibilidade estética: uma experiência pedagógica em Educação Física

Monteiro, Jhessica Tracy Araújo de Oliveira; Lacerda, Teresa Oliveira; Batista, Paula Maria Fazendeiro

Journal article

Can Dynamic Breaks improve the intensity of Physical Education classes? A teaching experience of a pre-service teacher as a practitioner researcher

Castro Vieira, Daniel; Paulo Cunha, Fernando Manuel; Coelho da Silva, Ana Mafalda; Fazendeiro Batista, Paula Maria

Journal article

Aprendizage Basado em Proyectos em la formación inicial de professorado: la construcción de instrumentos pedagógicos virtuales para la enseñanza de Educación Física

Elsa Ribeiro-Silva; Santos-Pastor Maria; Amorim, Catarina; Batista, Paula

Journal article

Identidad Profesional Docente en la Educación Física: revisión integrativa de literatura.

Cisternas-Villalobos, C., ; Batista, Paula; Merellano, E.; Elsa Ribeiro-Silva

Conference poster

Increasing intensity in Physical education classes using dynamic breaks

Vieira, Daniel; Cunha, Paulo; Batista, Paula

Conference abstract

The intensity of Physical Education classes: Enhancing strategy(s). [A intensidade das aulas de Educação Física: Estratégia(s) potenciadora(s)]

Vieira, Daniel; Cunha, Paulo; Batista, Paula

Journal article

Trends of Active Learning in Higher Education and Students’ Well-Being: A Literature Review

Ribeiro-Silva, Elsa; Amorim, Catarina; Aparicio-Herguedas, José; Batista, Paula

Journal article

Canoeing in school sports: A view from the teachers

Resende, R, ; Batista, Paula

Journal article

Framing sport manager’s profile: A systematic review of the literature between 2000 and 2019

Santos, José; Batista, Paula; Carvalho, Maria José

Journal article

A docência como profissão: processos de profissionalização do ensino no Brasil/ Teaching as a profession: teaching professionalization processes in Brazil

Filho, Josué; Batista, Paula; Souza-Neto,Samuel

Journal article

Development of teacher professional knowledge throught colaborative practices in teacher education

Ferreira, Janaína; Souza-Neto,Samuel; Batista, Paula

Journal article

Avaliação para a aprendizagem no ensino do voleibol a alunos do secundário / Assessment for Learning in teaching volleyball to secondary students

Duarte Hugo; José Monteiro; Moura André; Batista, Paula; Maria Luisa Estriga

Book chapter

RECONSTRUINDO CONCEÇÕES E PRÁTICAS DE AVALIAÇÃO: ESTUDO COM ESTAGIÁRIOS DE EDUCAÇÃO FÍSICA

André Moura; Amândio Graça; Paula Batista

Journal article

Framing sport managers’ profile: A systematic review of the literature between 2000 and 2019

José Miguel Santos; Paula Batista; Maria José Carvalho

Journal article

LA ENSEÑANZA COMO PROFESIÓN: PROCESOS DE PROFESIONALIZACIÓN EN BRASIL

Josué José Carvalho Filho; Paula Maria Fazendeiro Batista; Samuel de Souza Neto

Book chapter

Construir a Profissão na Formação de Professores de Educação Física: Processos, Desafios e Dinâmicas Entre a Escola e a Universidade/ Construction the profession within pPhysical Education teacher education: processes, challenges and dynamics between school and university

Amândio Braga dos Santos Graça

Book chapter

Reconstruindo conceções e práticas de avaliação: estudo com estagiários de educação Física/ Reconstructing assessment conceptions and practices: study with preservice teachers

Moura, André; Graça, Amândio Braga

Journal article

O estágio supervisionado em educação física no Brasil: uma scoping review de teses e dissertações [Supervised Practicum in Physical Education in Brazil: A scoping review of theses and dissertations]

Josué José de Carvalho Filho; Samuel De Souza Neto

Journal article

Physical education in pandemic context: An overview on curricular decisions

SILVA, ELSA

Journal article

Para a construção de uma escola ativa na dimensão extracurricular: estudo de caso numa escola portuguesa. [Building an active school in its extracurricular dimension: a case study in a Portuguese school]

Denise Nogueira Mendes; Fernando Paulo Cunha; O’Hara, Kelly

Journal article

Understandings and uses of assessment: case study with Spanish teacher educators

Moura, André; Amândio Braga dos Santos Graça. Corresponding author: Moura, André

Journal article

O valor da avaliação para a aprendizagem no ensino da educação física [The value of assessment for learning in physical education teaching]

Moura, André; Ana Mafalda Coelho da Silva; Amândio Braga dos Santos Graça. Corresponding author: Moura, André

Journal article

A aptidão física no contexto da Educação Física: Estudo com alunos do ensino secundário. [Physical fitness in the context of Physical Education: a study with secondary school students]

Rita Costa; Ana Mafalda Coelho da Silva; Denise Nogueira Mendes. Corresponding author: Rita Costa

Journal article

Building the profession within Physical Education teacher education: processes, challenges, and dynamics between school and university

Paula Fazendeiro Batista; Amândio Braga Graça

Journal article

Construir a profissão na formação de professores de Educação Física: processos, desafios e dinâmicas entre a escola e a universidade

Paula Fazendeiro Batista; Amândio Braga Graça

Conference abstract

Usos e Sentidos da Avaliação em Educação Física em Tempos de Pandemia: recortes de experiências de estudantes-estagiários. [Uses and Meanings of Assessment in Physical Education in Times of Pandemic: snippets of pre-service experiences]

SILVA, ELSA

Conference abstract

Dinâmicas de Orientação para o empoderamento: Reflexões de um estudante de doutoramento [Supervision dynamics for empowerment: Reflections of a PhD student]

André Moura 481A-3A69-3262. Corresponding author: André Moura 481A-3A69-3262

Conference abstract

Usos da tecnologia e da avaliação da aptidão física em Educação Física ¿Technology uses and assessment of physical fitness in Physical Education¿

Ana Mafalda Coelho da Silva. Corresponding author: Ana Mafalda Coelho da Silva

Conference abstract

Perception of the effect of training without swimming googles

Gomes, J; Villas-Boas, João; Ricardo, F; Susana, S

Conference abstract

Addressing the assessment theory-practice gap as a learning community

André Moura 481A-3A69-3262; MacPhail, Ann; Amândio Braga dos Santos Graça. Corresponding author: André Moura 481A-3A69-3262

Conference abstract

Engaging students in active learning: student teachers’ perceptions regarding PE teacher training in handball

Estriga, Maria Luísa; Nunes, B. Corresponding author: Estriga, Maria Luísa

Journal article

|Building the profession in physical education teacher education: Processes, challenges and dynamics between school and university. |Construir a profissão no contexto da formação de professores de educação física: Processos, desafios e dinâmicas entre a escola e a universidade

Batista, Paula; Graça,Amândio Braga dos Santos

Journal article

|Building an Active School in its extracurricular dimension: a case study in a portuguese school/ Para a construção de uma escola ativa na dimensão extracurricular: estudo de cado numa escola portuguesa

Denise Nogueira Mendes; Fernando Paulo Cunha; Kelly Lemos OHara; Paula Maria Batista

Journal article

Aligning the principles of assessment for learning to learning in physical education: A review of literature

Moura, André; Amândio Graça; Ann MacPhail; Paula Batista

Journal article

[Physical fitness in Physical Education context: Study with secondary school students] A aptidão física no contexto da Educação Física: Estudo com alunos do ensino secundário.

Costa, Rita; Silva, Ana B110-CAAo-43B7; Mendes, Denise; Batista, Paula

Journal article

[Experience in physical education school placement: The value of assessment for learning]. Experiência no estágio profissional em educação física: O valor da avaliação para a aprendizagem.

Moura, André; Silva, Ana; Graça, Amândio Braga; Batista, Paula

Journal article

O ESTÁGIO SUPERVISIONADO EM EDUCAÇÃO FÍSICA NO BRASIL: UMA SCOPING REVIEW DE TESES E DISSERTAÇÕES

Josué José de Carvalho Filho; Paula Batista; Samuel De Souza Neto

Book chapter

Envolver-se para aprender: um estudo-piloto na formação de professores de Educação Física no ensino dos desportos coletivos. [Getting involved to learn: a pilot study in PE teacher education on team sport games teaching]

Estriga, Maria Luísa

Journal article

Construir a profissão no contexto da formação de professores de educação física: Processos, desafios e dinâmicas entre a escola e a universidade [Building the profession in the context of physical education teacher education: Processes, challenges and dynamics between school and university]

Amândio Braga dos Santos Graça

Journal article

O ensino on-line em período de confinamento: Perspetivas de estudantes-estagiários/as de educação física. [Online teaching during lockdown: Physical Education pre-service teachers’ perspectives]

Amaral-da-Cunha, Mariana; SILVA, ELSA; O’Hara, Kelly; Amândio Braga dos Santos Graça

Journal article

|Professional identity evaluation scale construction of the bacharel in physical education|Escala de evaluación de la constitución de la identidad profesional del bacharel en educación física

Anversa, Ana; Sousa, Vania; Both, Jorge; Batista, Paula; Oliveira, Amauri

Journal article

Giving birth to a supervisory identity built upon pedagogical perspectives on teaching: The case of a novice physical education cooperating teacher

Amaral-da-Cunha, Mariana; Graça, Amândio; Batista, Paula; MacPhail, Ann

Book chapter

|The training potential and challenges to supervisory practices in communities of practice: Sustained reflection in a pedagogical experience in the context of Physical Education school placement| O potencial formativo e os desafios às práticas de supervisão em comunidades de prática: Reflexão sustentada numa experiência pedagógica em estágio de educação física

Batista, Paula

Journal article

A construção da identidade profissional do professor cooperante de Educação Física [The construction of the Physical Education cooperating teacher’s professional identity]

Cunha, Mariana; Batista, Paula; Graça, Amândio

Journal article

Adaptação e validação do instrumento Percepção do Estudante Estagiário sobre a Formação Inicial em Educação Física (PEEFI) (Adaptation and validation of the instrument Perception of Student-Trainee about the Initial Training in Physical Education (PEEFI))

Costa, Luciane Cristina Arantes da; Farias, Gelcemar Oliveira; Both, Jorge; Flores, Patric Paludett; Santos, Marcos Roberto dos; Batista, Paula; Nascimento, Juarez Vieira do

Journal article

Dinâmica e Valor do Desporto Escolar no contexto da Gestão da Escola La Salle Manaus.

Batista, Paula; Paiva, Lúcia; Carvalho, Maria José

Journal article

Escala de avaliação da constituição da identidade profissional do bacharel em educação física (Assessment scale of the constitution of professional identity of the bachelor in physical education) (Escala de evaluación de la constitución de la identidad pr

Ana Luiza Barbosa Anversa; Vânia de Fátima Matias de Souza; Jorge Both; Luciane Cristina Arantes Da Costa; Paula Batista; Amauri Aparecido Bássoli de Oliveira

Conference abstract

Desafios no ensino da didática na formação de professores de educação física.

Batista, Paula; Maria Luisa Estriga

Conference abstract

Desconstruindo entendimentos e usos da avaliação: estudo com estagiários de educação física.

Batista, Paula; Andre Pisco de Moura; Maria Luisa Estriga

Conference abstract

Sport Managers’ Profile: A Systematic Review

Batista, Paula; Maria José Carvalho

Journal article

|Learning to be a teacher in practicum context: A study using timelines on biographical interviews |Aprender a ser professor em contexto de estágio: um estudo com recurso a timelines em entrevistas de natureza biográfica

Patrícia Maria Silva Gomes; Paula Maria Leite Queirós; Paula Maria Fazendeiro Batista

Journal article

|How students from initial teacher education understand and deal with formative and shared assessment |Como los estudiantes de la formación inicial del profesorado perciben y tratan la evaluación formativa y compartida

Moura, André; Batista, Paula; Víctor M López-Pastor

Journal article

The use of assessment for learning in Physical Education classes: preservice teacher's perceptions

Paula Fazendeiro Batista; Moura, André

Journal article

Students as active learners on their assessment process in an acrobatic gymnastics unit: study in preservice physical education teachers’ school placement

Paula Fazendeiro Batista; Moura, André

Journal article

|Evaluate to Learn in Teaching Acrobatic Gymnastics at the school placement |Avaliar para aprender no ensino da ginástica acrobática em contexto de estágio

Silva, Ana Mafalda; Batista, Paula

Journal article

|Assessment for learning in Acrobatic Gymnastic teaching at school placement| context Avaliar para aprender no ensino da ginástica acrobática no contexto de estágio

Silva, Ana; Moura, André; Batista, Paula

Journal article

|Physical Education Assessment: What do we know? Where are we? Where do we want to go?| Avaliação em educação Física: o que sabemos? onde estamos? para onde queremos

BATISTA, PAULA MARIA FAZENDEIRO

Book chapter

| Assessment as a bridge between teaching and learning: Strategies and examples for a reconfiguration of Physical Education assessmen| Avaliação. como ponte entre o ensinar e o aprender: Estratégias e exemplos para uma reconfiguração da avaliação em educação física

Batista, Paula; Moura, André; Graça,Amândio Braga dos Santos

Book chapter

|Consider assessment in Physical Education oriented for learning| Ponderar a avaliação em educação física orientada para a aprendizagem

Amândio Braga dos Santos Graça; Batista, Paula; Moura, André

Journal article

From directive to constructive practices in developing a supervisory identity: The cases of an experienced and a novice physical education cooperating teacher

Amaral-da-Cunha, Mariana; Batista, Paula; Graça, Amândio; MacPhail, Ann

Conference abstract

Active Schools to promote lifelong healthy habits learning

Batista, Paula

Conference abstract

Professional Identity and Teaching Perspectives Construction in Teacher Education: Project PITE

Batista, Paula; Ribeiro-Silva, E.; Aparício, J.

Conference abstract

Como é que os alunos percebem o uso da avaliação para a aprendizagem nas aulas de Educação Física?

Moura, André; Silva, Ana; Batista, Paula

Conference abstract

O valor Formativo da avaliação para a aprendizagem: Perceções de uma estudante-estagiária

Silva, Ana; Batista, Paula

Conference abstract

Potenciar a aprendizagem através da avaliação de pares numa unidade de Ginástica Acrobática: Estudo no contexto de estágio em Educação Física

Moura, André; Silva, Ana; Martins, Catarina; Graça, Amândio; Batista, Paula

Conference abstract

Teaching handball at school: a pedagogical experience in physical education practicum

Estriga, Maria Luísa Dias; Costa, R.; Graça, Amândio; Ferreira, A; Batista, Paula

Conference paper

|Active School in its extracurricular dimension: Perception of the school community|Escola Ativa na sua dimensão extracurricular: Perceção da comunidade escolar

Batista, Paula; Cunha, Paulo; O'Hara Kelly; Mendes, Denise; Santos, Inês; Familiar, Renata

Conference paper

Potenciar a aprendizagem através da avaliação de pares numa unidade de Ginástica Acrobática: Estudo no contexto de estágio em Educação Física

Moura, André; Silva, Mafalda; Martins, Catarina; Graça,Amândio Braga dos Santos; Batista, Paula

Journal article

|The practicum experience: the impact and the first experiences of the trainee student of Physical Education |A experiência de estágio: o impacto e as primeiras vivências do estudante estagiário de Educação Física

Irene Barros; Ana Rita Pacheco; Paula Batista

Journal article

Becoming a physical education teacher during formalised school placement: A rollercoaster of emotions

Alves, Margarida; MacPhail, Ann; Queirós, Paula; Batista, Paula

Journal article

|Professional identity and teaching perspectives construction in teacher education: an international overview |Construção da Identidade profissional e perspetivas de ensino no contexto da formação inicial de professores: uma visão internacional

Batista, Paula; Silva, Elsa

Journal article

|Cycles of professional trajectory in physical education teaching career |CICLOS DA TRAJETÓRIA PROFISSIONAL NA CARREIRA DOCENTE EM EDUCAÇÃO FÍSICA

Farias, Gelcemar Oliveira; Batista, Paula Maria Fazendeiro; Graça, Amândio; Nascimento, Juarez Vieira do

Journal article

|Impact of student-centered models implementation on volleyball learning |Impacto da implementação de modelos centrados no aluno na aprendizagem do voleibol

Batista, Paula; Moura, André

Book

|The Role of the School Placement in the Professional Idnetity Construction: the actors perspective| O papel do estágio na reconstrução da identidade profissional: a perspetiva dos atores

Teixeira, Inês; Batista, Paula; Graça, Amândio Braga dos Santos

Conference abstract

Avaliação em Educação Física: visões e entendimentos dos professores

Moura, André; Batista, Paula; Graça, Amândio

Conference abstract

From assessment for ranking toward assessment for learning: An action research study in preservice physical education teacher education during a year-long school placement

Moura, André; Graça, Amândio; MacPhail, Ann; Batista, Paula

Conference abstract

O Papel do Diretor de Turma na dinâmica relacional entre a escola e a família

Pacheco, A.R.; Cunha, M.; Batista, Paula

Conference paper

Avaliação em Educação Física: visões e entendimentos dos professores

Moura, André; Graça, Amândio Braga dos Santos; Batista, Paula

Conference paper

O Papel do Diretor de Turma na dinâmica relacional entre a escola e a família

Batista, Paula; Pacheco, Rita; Amaral-da-Cunha, Mariana

Journal article

|The formative value of communities of practice in the construction of Professional identity|O valor formativo das comunidades de prática na construção da identidade profissional

Alves, Margarida; Queirós, Paula; Batista, Paula

Journal article

Validation of the Portuguese version of the ‘teachers Perceptions about the Profession’ Questionnaire

Batista, Paula; Amaral-da-Cunha, Mariana; Marques, Elisa; Sousa, Tiago

Journal article

| The role of the cooperating teacher in the context of physical education teacher training: The cooperating teacher’s perspectiveO papel do professor cooperante no contexto da formação de professores de Educação Física: A perspetiva dos professores cooperantes

Silva, Teresa Maria Leandro Sousa; Batista, Paula Maria Fazendeiro; Graça, Amândio Braga

Book chapter

|School Placement a determining stage in the profession entering| .EstágioProfissional: Etapa determinante na entrada na profissão

Paula Maria Leite Queirós; Batista, Paula

Conference abstract

Reflexões de uma Experiência Pedagógica no Ensino do Andebol Alicerçada numa Dinâmica Colaborativa entre a Escola e a Faculdade

Batista, Paula; Graça, Amândio; Cunha, M.; Tulha, A; Estriga, Maria Luísa Dias

Conference abstract

Ensaio curricular com modelos de ensino centrados no aluno: um estudo em voleibol no ensino secundário

Moura, André; Bacalhau, B.; Moura, L.; Monteiro, J.; Batista, Paula

Conference abstract

Preservice Teacher Empowerment Through a Model Based on a School-university Collaborative Practice: A Pilot Study in PE Handball Classes

Batista, Paula; Graça, Amândio; Cunha, M.; Estriga, Maria Luísa Dias

Conference abstract

The Impact of a Handball Teaching Unit on Students' Game Play Competence: an Action Research-Based Intervention

Estriga, Maria Luísa Dias; Batista, Paula; Ferreira, A; Cunha, M; Graça, Amândio

Conference abstract

Today I am here, tomorrow I don’t know: tales of the unexpected life when being an early career researcher

Alves, M.; Batista, Paula

Conference abstract

Sobre os lugares e os discursos da formação inicial de professores de Educação Física

Graça, Amândio; Batista, Paula; Queirós, Paula; Amaral-da-Cunha, Mariana

Conference abstract

As experiências emocionais de estudantes-estagiárias de educação física e o seu contributo para o processo de aprender a ser professor

Gomes, P.; Queirós, Paula; Batista, Paula

Conference abstract

A construção de uma identidade profissional como orientador de estágio. O caso de dois professores cooperantes de Educação Física

Cunha, M; Batista, Paula; Graça, Amândio

Conference abstract

A reconstrução da identidade profissional em comunidades de prática

Cardoso, I.; Batista, Paula; Graça, Amândio

Conference abstract

O papel das emoções na configuração de uma Identidade profissional durante o Estágio profissional

Alves, M.; Batista, Paula

Conference abstract

A construção do conhecimento profissional em contexto de estágio por recurso a metodologias ativas de aprendizagem: um projeto de inovação pedagógica

Batista, Paula; Estriga, Maria Luísa Dias

Conference abstract

A construção da identidade profissional em contexto de estágio profissional: Reflexões de uma estudante-estagiária de Educação Física

Pacheco, A; Cunha, M; Batista, Paula

Conference abstract

O timeline enquanto instrumento de reflexão acerca do proocesso de aprender a ser professor: estudo com estudantes-estagiários de Educação Física

Batista, Paula; Alves, M; Gomes, P; Amaral-da-Cunha, Mariana

Conference abstract

Perspetivas do professor cooperante acerca da sua ação no processo de orientação de estudantes-estagiários de Educação Física

Silva, T.; Batista, Paula; Graça, Amândio

Conference abstract

O papel das emoções no processo de aprendizagem de estudantes-estagiários de Educação Física

Gomes, P.; Queirós, Paula; Batista, Paula

Journal article

|Teacher’s identity: Challenges posed by globalization |A identidade do professor: desafios colocados pela globalização

CARDOSO, MARIA INÊS SILVA TEIXEIRA; BATISTA, PAULA MARIA FAZENDEIRO; GRAÇA, AMÂNDIO BRAGA SANTOS

Journal article

Reconstructing a supervisory identity:The case of an experienced physical education cooperating teacher.

Amaral-da-Cunha, Mariana; Batista, Paula; MacPhail, Ann; Graça, Amândio

Journal article

Latent learning in the work place: the placement experiences of student-coaches

Gomes, Rúben; Jones, Robyn L.; Batista, Paula; Mesquita, Isabel

Journal article

|Physical Education teachers’ Identity: A biographical and relational process |A IDENTIDADE DO PROFESSOR DE EDUCAÇÃO FÍSICA: UM PROCESSO SIMULTANEAMENTE BIOGRÁFICO E RELACIONAL

Cardoso, Inês; Batista, Paula; Graça, Amândio

Journal article

|The perception of competences of sports managers in terms of professional experience |A percepção de competências dos gestores desportivos em função da experiência profissional

Batista, Paula Maria; Joaquim, Bárbara; Carvalho, Maria José

Journal article

|Narratives about Physical Education teacher education in practicum context |Narrativas acerca da formação de professores de Educação Física em contexto de prática supervisionada

Cardoso, Inês; Batista, Paula; Graça, Amândio

Journal article

|The supervisory role as a factor of continuing professional learning of physical education cooperating teacher|A função da supervisão como factor de aprendizagem profissional contínua do professor cooperante de Educação Física

Silva, Teresa Maria Leandro Sousa; Batista, Paula; GRAÇA, AMÂNDIO BRAGA SANTOS

Journal article

|Professional identity in analysis: a systematic review of the literature |A Identidade Profissional em análise: um estudo de revisão sistemática da literatura

Vozniak, Luciano; Mesquita, Isabel; Batista, Paula Fazendeiro

Book chapter

|The value of communities of practice in coache education: from individual to collaborative learning| O valor das comunidades de prática na formação de treinadores: Da aprendizagem individual à colaborativa

Gomes, Rúben; Mesquita,Isabel Maria Ribeiro; Batista, Paula

Book chapter

||Preservice teachers' perceptions of the tutoring process in the professional internship in sports training| Percepções dos estagiários sobre o processo de tutoria no estágio profissional em treino desportivo

Silva, Adriana; Batista, Paula; Mesquita,Isabel Maria Ribeiro

Book chapter

Teacher training in equation| A formação de professores em equação

Graça, Amândio Braga dos Santos; Batista, Paula; Queirós, Paula

Book chapter

|Supervised school placement: the experience of preservice teachers in the practice context| Estágio profissional supervisionado: A experiência de estudantes estagiários em contexto de prática

Batista, Paula; Costa, Marta; Graça,Amândio Braga dos Santos

Journal article

|The potential of the timelines to biographic interviews for preservice learning process |O potencial do timeline em entrevistas de natureza biográfica na análise do processo de aprendizagem de estudantes-estagiários

Gomes, Patrícia; Queirós, Paula; Batista, Paula

Journal article

|Anticipatory socialization for the teaching profession: Study with physical education students|A socialização antecipatória para a profissão docente: estudo com estudantes do 2º ciclo em ensino de Educação Física nos ensinos Básico e Secundário

Gomes, Patrícia; Queirós, Paula; Batista, Paula

Journal article

| Reconfiguring and renewing initial training and practices in Physical Education: developing handball curriculum structured in student-centered teaching models |Reconfigurar e renovar a formação inicial e as práticas em Educação Física: Ensaio curricular de andebol estruturado em modelos de ensino centrados no aluno

Estriga, Maria Luísa Dias; Amaral-da-Cunha, Mariana; Ferreira, A.; Graça, Amândio; Batista, Paula

Conference abstract

School-university collaborative practices as a key for teachers’ professional development: The example of a physical education practicum

Batista, Paula; Graça, Amândio; Cunha, M

Conference abstract

Opportunities To Learn In The Professional Lifecycle: Initial Teacher Education And Induction In Dialogue

O'Grady, E; Conway, P; MacPhail, Ann; Batista, Paula; Graça, P; Amaral-da-Cunha, Mariana; Dickson, Beth

Manual

+ Movimento. Manual de Educação Física 5º e 6º anos de escolaridade

Batista, Paula; Azevedo Avelino; Rêgo lúcia

Manual

+ Movimento. Dossiê do Professor. Educação Física 5º e 6º anos de escolaridade.

Batista, Paula; Azevedo Avelino; Rêgo Lúcia

Manual

+ Movimento. O meu caderno de Educação Física. Educação Física 5º e 6º anos de escolaridade

Batista, Paula; Azevedo Avelino; Rêgo Lúcia

Journal article

|Styles of supervision and reflection at the physical education practicum| Estilos de supervisão no contetxo de estágio em educação física

Machado, Manuela; Batista, Paula; Matos,Zélia Maria Roque Pinto

Journal article

|Linguistic and cultural translation and adaptation into Portuguese of the “A questionnaire for student teachers”. |Tradução e adaptação linguística e cultural para a língua portuguesa do “a questionnaire for student teachers”

Sousa, Tiago; Cunha, Mariana; Batista, Paula

Journal article

|Portuguese adaptation of the ‘l'éxpérience questionnaire by travail et santé des enseignantes’ |Adaptação portuguesa do questionário l' expérience de travail et santé des enseignantes

Batista, Paula; Resende, Rui

Book chapter

|Leadership profile and group learning in the context of the sports education model| Perfis de liderança e aprendizagem em grupo no contexto do modelo de educação desportiva

Meneses, ana; Oliveira, Joana; Silva, Sara; Silva, Teresa Maria Leandro Sousa; Batista, Paula

Book chapter

|Characterization of physical activity levels and body composition of secondary school students at a school in the region of Funchal: study in normal weight, overweight and obesity adolescents| Caracterização dos níveis de atividade física e da composição corporal de alunos do ensino secundário de uma escola da região do Funchal: Estudo em adolescentes de peso normal, excesso de peso e obesidade

Costa, Cândida; Freitas, Gonçalo; Batista, Paula

Book chapter

|Place learning at the centre of Physical Education| (Re)colocar a aprendizagem no centro da Educação Física

Batista, Paula; Queirós, Paula

Book chapter

|Cooperating teacher: role and challenges in the Portuguese and Quebec context| Professor cooperante: papel e desafios no contexto Português e Quebequense

Batista, Paula; Borges, Cecília

Book chapter

Estágio Profissional: Etapa determinante na entrada da profissão

Batista, Paula; Queirós, Paula

Edited book

|Renewed challenges for learning in physical education|Desafios renovados para a aprendizagem em educação física

Ramiro, Rolim; Queirós, Paula; Batista, Paula

Conference abstract

The learning experiences of neophyte coaches during vocational training: the role of the tutor

Farias, Cláudio; Mesquita, Isabel; Batista, Paula; Silva, A.; Gomes, R.

Conference abstract

O contributo da experiência de orientação na identidade profissional de professores cooperantes

Cunha, M.; Batista, Paula; Graça, Amândio

Conference abstract

O Estágio profissional: da estrutura organizativa à perceção dos intervenientes no contexto de ação

Batista, Paula; Queirós, Paula

Conference abstract

As ferramentas de mediação da aprendizagem na formação de professores de Educação Física

Gomes, P.; Queirós, Paula; Batista, Paula

Conference abstract

Estágio Profissional: etapa determinante na entrada da profissão docente

Queirós, Paula; Batista, Paula

Conference abstract

The process of deconstructing coaching discursive 'truths' within a community of practice

Gomes, R.; Mesquita, Isabel; Jones, R; Batista, Paula; Farias, Cláudio

Conference abstract

O estágio profissional em Educação Física na perspetiva dos professores cooperantes

Silva, T.; Batista, Paula; Graça, Amândio

Journal article

|The cooperating teacher profile in the context of teaching practice: A systematic review of the literature |O perfil do professor cooperante no contexto da supervisão de estágio profissional: um estudo de revisão sistemática

Silveira, Gonçalo Carlos; Batista, Paula Maria; Pereira, Ana Luísa

Journal article

Pre-Service Physical Education Teachers’ Discourses on Learning How to Become a Teacher: [Re]Constructing a Professional Identity Based on
Visual Evidence

A. da Cunha, Mariana; Batista, Paula; Graça, Amândio

Journal article

|Sources of knowledge perceived by coaches: study with handball coaches from the 1st men senior division in Portugal |FONTES DE CONHECIMENTO PERCEBIDAS PELOS TREINADORES: ESTUDO COM TREINADORES DE ANDEBOL DA 1ª DIVISÃO DE SENIORES MASCULINOS EM PORTUGAL

Cunha, Ana Filipa Vasquez Paulo; Estriga, Maria Luísa Dias; Batista, Paula Maria Fazendeiro

Journal article

|Anticipatory socialization for the teaching profession: Study with physical education students |A socialização antecipatória para a profissão docente: estudo em estudantes de educação física

Gomes,Patrícia Maria Silva; Batista, Paula; Queirós, Paula

Journal article

|The school placement in analysis: Study with physical education preservice teachers |O estágio profissional em análise: Estudo com estudantes estagiários de educação física

Gomes,Patrícia Maria Silva; Pereira,Ana Luísa Teixeira Nunes; Graça,Amândio Braga dos Santos; Queirós, Paula; Batista, Paula

Journal article

Learning Through Practice: A Study with Physical Education Pre-Service Teachers

Gomes, Patrícia; Alves, Margarida; Queirós, Paula; Batista, Paula

Journal article

Construction and Reconstruction of Teachers Professional Identity: Preface

Batista, Paula; Queirós, Paula; Graça, Amândio; MacPhail, Ann

Journal article

Professional Identity in Analysis: A Systematic Review of the Literature

Cardoso, Inês; Batista, Paula; Graça, Amândio

Book chapter

|The Agency and Structure Processes in the Context of the school placement: The Voice of preservice teachers| Processos de Agenciamento e de Estrutura no Contexto do Estágio Profissional: A Voz dos Estudantes-Estagiários

Alves, Ana Margarida; Queirós, Paula; Batista, Paula

Book chapter

|The Role of the practicum in the (re)construction of Professional Identity in the context of Physical Education: Cartography of a research project| O Papel do Estágio Profissional na (re)construção da Identidade Profissional no contexto da Educação Física: Cartografia de um projecto de investigação

Batista, Paula

Book chapter

A reflection about the higher education of Physical Education professionals: from competence to the achievement of a Professional Identity| .Uma reflexão acerca da formação superior de profissionais de Educação Física: Da competência à conquista de uma Identidade Profissional

Batista, Paula; Pereira,Ana Luísa Teixeira Nunes

Book chapter

|Learning to be a teacher in a community of practice: a study with Physical Education preservice teachers| Aprender a ser professor em comunidade de prática: Um estudo com estudantes estagiários de Educação Física

Cardoso, Inês; Batista, Paula; Graça,Amândio Braga dos Santos

Book chapter

|The initial training of Physical Education teachers in Portugal and its relationship with the Bologna Process| A formação inicial de professores de Educação Física em Portugal e a sua relação com o Processo de Bolonha

Costa, Marta; Batista, Paula; Graça,Amândio Braga dos Santos

Book chapter

|A look at the physical education school placement: Representations of Portuguese public higher education preservice teachers| Um olhar sobre o estágio em educação física: Representações dos estagiários do ensino superior público português

Amaral-da-Cunha, Mariana; Batista, Paula; Graça,Amândio Braga dos Santos

Book chapter

| Learning to be a teacher: The role of mediation agents in the initial training of Physical Education teachers| Aprender a ser professor: O papel dos agentes de mediação na formação inicial de professores de Educação Física

Gomes, Patrícia; Queirós, Paula; Batista, Paula

Book chapter

|The school placement in the context of the initial training of Physical Education teachers: Study in Portuguese public university institutions| .O estágio profissional no contexto da formação de professores de Educação Física: Estudo em instituições universitárias públicas portuguesas

Silva, Teresa Maria Leandro Sousa; Batista, Paula; Graça, Amândio Braga dos Santos

Book chapter

|Physical Education Teacher Education in Portuguese Public Universities: From structure to fundaments| Os programas de formação inicial de professores de Educação Física nas Universidades Públicas Portuguesas: Da estrutura aos fundamentos

Batista, Paula; Silva, Teresa Maria Leandro Sousa; Amândio Braga dos Santos Graça

Book

|Crossed views on the quality of services in gyms: Manager and personal trainer skills| Olhares cruzados sobre a qualidade de serviços em ginásios: As competências do gestor e personal trainer

Batista, Paula; Guilherme, Lígia; Pereira,Ana Luísa Teixeira Nunes

Edited book

|The school placement in the (Re) construction of the Teacher's Professional Identity| O Estágio na (Re)construção da Identidade Profissional do Professor

Batista, Paula; Graça, Amândio Braga dos Santos; Queirós, Paula

Edited book

|Initial teacher education: Reflexion and research of professional practice|Formação inicial de professores: Reflexão e investigação da prática profissional

Batista, Paula; Queirós, Paula; Graça, Amândio Braga dos Santos

Edited book

|School Placement in the (re) construction of professional identity in Physical Education|O estágio na (re)construção da identidade profissional em Educação Física

Batista, Paula; Graça, Amândio Braga dos Santos; Queirós., Paula

Edited book

|International Seminar Abstracts: The school placement in the (Re) construction of the Teacher's Professional Identity| de Resumos do Seminário Internacional (2014). O Estágio na (Re)construção da Identidade Profissional do Professor

Batista, Paula; Graça, Amândio Braga dos Santos; Queirós, Paula

Conference abstract

Os processos de agenciamento e de estrutura no contexto do estágio profissional: A voz dos estudantes estagiários

Alves, M.; Queirós, Paula; Batista, Paula

Conference abstract

Entre a competência e a identidade profissional do estudante estagiário de educação Física

Batista, Paula

Conference abstract

O Papel do Estágio Profissional na (re)construção da Identidade Profissional no contexto da Educação Física: Cartografia de um projeto de investigação

Batista, Paula

Conference abstract

A construção da identidade do professor de Educação Física: um processo simultaneamente biográfico e relacional

Cardoso, I.; Batista, Paula; Graça, Amândio

Conference abstract

Aprender a ser professor em comunidade de prática: Um estudo com estudantes estagiários de Educação Física

Cardoso, I.; Graça, Amândio; Batista, Paula

Conference abstract

Um olhar sobre o estágio em Educação Física: Representações de estagiários do ensino superior público portuguê

Cunha, M.; Batista, Paula; Graça, Amândio

Conference abstract

Aprender a ser professor: O papel dos agentes de mediação na formação inicial de professores de Educação Física

Gomes, P.; Queirós, Paula; Batista, Paula

Conference abstract

O processo de aprendizagem na formação de professores: análise das ferramentas utilizadas pelos diferentes agentes mediadores

Gomes, P.; Queirós, Paula; Batista, Paula

Conference abstract

A questionnaire adjustment and validation for Portuguese language about the perceptions of pre-service student teachers about the educational process: final results

Oliveira, J.; Gomes, D.; Sousa, T.; Cunha, M.; Batista, Paula

Conference abstract

O papel do Professor Cooperante na formação inicial de professores de Educação Física nas Universidades Portuguesas: a visão normativa

Silva,T.; Batista, Paula; Graça, Amândio

Conference abstract

Os programas de formação inicial de professores de Educação Física nas universidades públicas portuguesas: Da estrutura aos fundamentos

Silva, T.; Batista, Paula; Graça, Amândio

Conference abstract

The beginning teachers: Who are they and how do they construct their professional Identity?

Alves, M.; Queirós, Paula; Batista, Paula

Conference abstract

Listening to the Pre-Service Teachers: Agency and Structure Within the Practicum

Alves, M.; Queirós, Paula; Batista, Paula

Conference abstract

Ser professor cooperante em Educação Física: Razões e sentidos

Batista, Paula; Silveira, G; Pereira, A.; Paula Batista; Gonçalo C. Silveira; Ana Luísa Pereira; Silveira, Gonçalo; Pereira,Ana Luísa Teixeira Nunes

Conference abstract

Professional Identity in Physical Education

Batista, Paula

Conference abstract

Pre-service teachers’ discourses about the mission of Physical Education teachers: a study based in images depicting the practicum training experience

Cunha, M.; Batista, Paula; Graça, Amândio

Conference abstract

The Practicum in the understanding of Pre-service Physical Education Teachers from Portuguese Public Institutions of Higher Education

Cunha, M.; Batista, Paula; Graça, Amândio

Conference abstract

Learning to be a teacher: a study in a practicum group of Physical Education Pre-service Teachers

Gomes, P.; Queirós, Paula; Batista, Paula

Conference abstract

Internal Consistency of a Questionnaire Assessing Training and Profession Perception in Pre-Service Teachers

Sousa, T.; Batista, Paula; Cunha, M.; Marques, E.

Conference abstract

Scaffolding Players' Learning: Current Challenges for Coach Education

Sousa, T.; Gomes, R.; Mesquita, Isabel; Jones, R.; Batista, Paula

Conference abstract

Professional Identity In Physical Education Teacher Education

Young, A; MacPhail, Ann; Martínez-Alvarez, L; Cunha, M; Graça, Amândio; Alves, M.; Queirós, Paula; Batista, Paula

Conference abstract

O estágio na (re)construção da identidade profissional do professor

Batista, Paula; Graça, Amândio; Queirós, Paula

Conference paper

O estágio profissional no contexto da formação inicial de professores de Educação Física: Estudo em instituições universitárias públicas portuguesas

Silva, Teresa; Graça,Amândio Braga dos Santos; Batista, Paula

Journal article

|Teacher professional identity: a systematic review study |A identidade profissional do professor: um estudo de revisão sistemática

Gomes, Patrícia; Ferreira, Cátia; Pereira,Ana Luísa Teixeira Nunes; Batista, Paula

Journal article

|PE students’ beliefs and conceptions along their teacher training: A study in the public and private sectors in Portugal |Crenças e conceções de estudantes de educação física ao longo da formação inicial: estudo nos setores público e privado em Portugal

Albuquerque, Alberto Aires; Pinheiro, Cláudia Maria; Batista, Paula Fazendeiro

Journal article

\The competencies functional profile of Sports Managers: Case study of the Viseu High Sport Technicians ||Perfil funcional de competências dos gestores de desporto: Estudo caso dos técnicos superiores de desporto do distrito de Viseu.

Carvalho, Maria José; Joaquim, Bárbara; Batista, Paula

Journal article

|Physical education in Portuguese schools according to their professionals|La educación física en las escuelas portuguesas según sus profesionales

GRAÇA, AMÂNDIO BRAGA SANTOS; Batista, Paula

Journal article

|Sport in a school context and social skills development: systematic review of Portuguese and international academic production |O desporto em contexto escolar e o desenvolvimento de competências sociais: Revisão sistemática da produção académica em Portugal e a nível internacional

Marques, Pedro; Pereira,Ana Luísa Teixeira Nunes; Batista, Paula

Journal article

|Motivational levels and learning in invasive collective sports games: a teaching experience in football and handball|Níveis motivacionais e aprendizagem nos jogos desportivos coletivos de invasão: Uma experiência de ensino nas modalidades de futebol e de andebol

Franco, Afonso; Estriga, Maria Luísa Dias; Batista, Paula

Journal article

|The role of the family in the (re) construction of Physical Education: a study with students and tutors|O papel da família na (re)construção da Educação Física: Um estudo com alunos e encarregados de educação

Alves, Ana Margarida; Batista, Paula

Book chapter

Dilemmas and difficulties of the preservice teacher during the practicum: a study centred on the teacher-student relationship| Dilemas e dificuldades do estudante-estagiário no decurso do estágio profissional: Estudo centrado na relação professor-aluno

Almeida, joão; Silva, Teresa Maria Leandro Sousa; Batista, Paula

Book chapter

The Ethnography| A etnografia

Batista, Paula; Alves, Margarida

Book chapter

|Systematic review of the literature on social sciences.| Revisão sistemática da literatura em ciências sociais

Batista, Paula; Amaral-da-Cunha, Mariana

Book chapter

|The school placement as a space for professional training| O estágio profissional enquanto espaço de formação profissional

Batista, Paula

Book chapter

|Contribution of the sports education model to the involvement of students in the learning of acrobatic gymnastics| .Contributo do modelo de educação desportiva para o envolvimento dos alunos na aprendizagem da ginástica acrobática

Ferreira, Diana; Mota, Paulo; Batista, Paula

Book chapter

|Intensity of Physical Education classes for students in the 3rd grade of elementary educatio| .Intensidade das aulas de Educação Física em alunos do terceiro ciclo do ensino básico

Moreira, Paulo; Ribeiro, Vasco; Ribeiro, José; Teixeira, José; Pizarro, Ana; Carvalho, Rui; Batista, Paula

Book chapter

|Preservice teachers’ perceptions about the training process experienced in the practicum and its contribution to the profession| Perceções dos estudantes-estagiários acerca do processo formativo vivenciado em estágio e seu contributo para a profissão

Santos, Fernando; Gomes, João; Amaral-da-Cunha, Mariana; Batista, Paula

Manual

Em Movimento. Manual de Educação Física do Ensino Secundário

Batista, Paula; Azevedo Avelino; Rêgo lúcia

Manual

Em Movimento. L ivro do Professor. Educação Física do Ensino Secundário.

Batista, Paula; Azevedo Avelino; Rêgo Lúcia

Journal article

|Professional competences in Physical Education: An approach along the educational career | Competências profissionais em Educação Física: Uma abordagem ao longo da carreira docente

Farias, G.O.; Do Nascimento, J.V.; Graça, A.; Batista, P.M.F.; Farias, Gelcemar; Juarez, Nascimento; Graça,Amândio Braga dos Santos; Batista, Paula

Journal article

Self-efficacy, perceived training needs and coaching competences: The case of Portuguese handball

Mesquita, I.; Borges, M.; Rosado, A.; Batista, P.M.

Journal article

Practicum as a Space and Time of Transformation: Self-narrative of a Physical Education preservice teacher

Alves, Ana Margarida; Pereira,Ana Luísa Teixeira Nunes; GRAÇA, AMÂNDIO BRAGA SANTOS; Batista, Paula

Journal article

|Prior experiences in the (re)configuration of professional identity: a study with PE preservice teachers |Experiencias previas en la (re)configuración de la indentidad profisional: Un estudio con estudiantes en práticas

Barros, Irene; Gomes,Patrícia Maria Silva; Pereira,Ana Luísa Teixeira Nunes; Batista, Paula

Journal article

|From professional competence in Management to the tender procedure for the Superior Sports Technician |Da competência profissional em Gestão ao procedimento concursal do Técnico Superior de Desporto

Carvalho, Maria José; Joaquim, Bárbara; Batista, Paula

Journal article

Strategies to teach a hyperactive pupil in Physical education classes: A study with a pre-service teacher

Castro, Fernando; Batista, Paula; Soares, Susana

Journal article

|Promoting reflection on the PE school placement context: the cooperating teachers perspective |A promoção da reflexão no contexto de estágio profissional em Educação Física: Perspectiva dos professores cooperantes

Batista, Paula; Machado, Manuela; Alves, Ana Margarida; Matos,Zélia Maria Roque Pinto

Book chapter

|Competency representation in Adapted Physical Activity teachers| Representação de competência em professores de Atividade Física Adaptada

Batista, Paula; Graça, Amândio Braga dos Santos

Book chapter

|A reflection on the higher education of Physical Education professionals. From competence to the achievement of a Professional Identity| Uma reflexão acerca da formação superior de profissionais de Educação Física. Da competência à conquista de uma Identidade Profissional

Batista, Paula; Pereira,Ana Luísa Teixeira Nunes

Book chapter

|The (re)configuration of professional identity in the formative space of the school placement| A (re)configuração da Identidade profissional no espaço formativo do Estágio Profissional

Batista, Paula; Pereira,Ana Luísa Teixeira Nunes

Book chapter

| Evolution of the professional perspectives of Physical Education and Sport students during their initial training in the public and private sectors| Evolução das perspectivas profissionais dos alunos da Educação Física e Desporto durante a sua formação inicial nos sectores público e privado.

Albuquerque, Alberto; Batista, Paula; Pinheiro, Cláudia; Costa, Marta

Book chapter

|The teacher in interaction. Written and Visual Reports| O professor em interação: Relatos Escritos e Visuais

Gomes, Patrícia Maria Silva; Sousa, Tiago; Pereira,Ana Luísa Teixeira Nunes; Batista, Paula

Book chapter

|The school placement as a space for the development of the Professional Identity of preservice teachers: A pilot study with preservice teachers| O Estágio Profissional enquanto espaço de desenvolvimento da Identidade Profissional do Estudante Estagiário: Um estudo piloto com estudantes estagiários

Batista, Paula; Pereira,Ana Luísa Teixeira Nunes; Graça, Amândio Braga dos Santos

Conference abstract

The Portuguese Physical Education pre-service teachers’ learning process: A study using visual methods

Cunha, M.; Batista, Paula; Graça, Amândio; Pereira, A. L.

Conference abstract

The practicum as a space and time of transformation: a self-narrative of a physical education pre-service teacher

Alves, M.; Batista, Paula

Conference abstract

The Portuguese Physical Education Pre-Service Teachers’ Daily Tasks: a Study using Visual Methods

Cunha, M.; Batista, Paula; Graça, Amândio; Pereira, A. L.

Conference abstract

The experience of being a physical education pre-service teacher within a community of practice

Gomes, P.; Pereira, A. L.; Graça, Amândio; Batista, Paula

Conference abstract

A construção da identidade profissional em contexto de estágio profissional: uma auto-narrativa de uma estudante-estagiária

Ferreira, A.; Batista, Paula

Conference abstract

Aprender a ser professor: um estudo com estudantes-estagiários de Educação Física

Gomes, P.; Batista, Paula; Graça, Amândio; Pereira, A. L.

Conference abstract

Discursos de professores cooperantes iniciantes e experientes acerca da função de orientação: um estudo com professores cooperantes da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto

Ferreira, A.; Pereira, A. L.; Silveira, G.; Batista, Paula; Ferreira, Cátia; Pereira,Ana Luísa Teixeira Nunes; Silveira, Gonçalo

Conference abstract

O Estágio Profissional enquanto espaço de desenvolvimento da Identidade Profissional do Estudante-Estagiário: Um estudo piloto com estudantes-estagiário

Batista, Paula; Pereira, A. L.; Graça, Amândio

Conference abstract

The (re)construction of Professional Identity in the practicum context

Ferreira, C.; Gomes, P.; Pereira, A. L.; Graça, Amândio; Batista, Paula

Conference abstract

Styles of Supervision in the context of a practicum group: a study with Cooperating Teachers of Physical Education

Silveira, G; Gomes, P.; Ferreira, C.; Pereira, A. L.; Batista, Paula

Conference abstract

The Role of anticipatory socialization and practicum experience to the (re)construction of Professional Identity: a study with pre-service teachers of Physical Education

Gomes, P.; Ferreira, C.; Batista, Paula; Pereira, A. L.

Conference abstract

O Papel da Família na (Re)concetualização da Educação Física: um Estudo com Alunos e Encarregados de Educação

Alves, M.; Batista, Paula

Conference abstract

A prática da supervisão de estágio e a identidade profissional do professor cooperante em narrativa

Silva, T.; Batista, Paula; Graça, Amândio; Silva, Teresa Maria Leandro Sousa; GRAÇA, AMÂNDIO BRAGA SANTOS

Conference abstract

O estágio enquanto espaço de socialização profissional: uma reflexão apoiada em alguns resultados empíricos de um projeto de investigação

Batista, Paula

Conference abstract

A perceção dos estudantes-estagiários acerca da sua formação durante o processo de estágio profissional: um estudo com estudantes estagiários de educação física

Gomes, P.; Pereira, A.; Graça, Amândio; Batista, Paula

Conference abstract

The portuguese physical education pre-service teachers’ learning process: a study using visual methods

Cunha, M.; Batista, Paula; Graça, Amândio; Pereira, A. L.; Ferreira, A.

Conference abstract

A construção da identidade profissional no decurso do estágio profissional: Um estudo com estudantes-estagiários de educação física

Ferreira, A.; Batista, Paula

Conference paper

A construção da identidade profissional no decurso do estágio profissional: Um estudo com estudantes-estagiários de Educação Física

Batista, Paula; Alves, Ana Margarida

Conference paper

Estágio Profissional enquanto espaço de desenvolvimento da Identidade Profissional do Estudante Estagiário: Um estudo piloto com estudantes estagiários

Batista, Paula; Pereira,Ana Luísa Teixeira Nunes; Graça, Amândio Braga dos Santos

Conference paper

A construção da identidade profissional no decurso do estágio profissional: Um estudo com estudantes estagiários de educação física

Ferreira, Ana; Batista, Paula

Manual

Em Movimento. Manual de Educação Fíisica do 2º Ciclo.

Batista, Paula; Azevedo Avelino; Rêgo Lúcia

Manual

Em Movimento. Manual de Educação Física do 3º Ciclo

Batista, Paula; Azevedo Avelino; Rêgo Lúcia

Manual

Em Movimento. Livro do Professor. Educação Física 2º Ciclo. Edições Asa II, S.A., Porto.

Batista, Paula; Azevedo Avelino; Rêgo lúcia

Manual

Em Movimento. Guia do Professor. Educação Física 3º Ciclo

Batista, Paula; Azevedo Avelino; Rêgo lúcia

Journal article

|Representations of competence by the sport professionals |Representações dos profissionais do desporto acerca do conceito de competência profissional

Batista, Paula; GRAÇA, AMÂNDIO BRAGA SANTOS; Matos,Zélia Maria Roque Pinto; Mesquita,Isabel Maria Ribeiro

Journal article

|Beliefs and expectations constituted along teaching career in physical education | Crenças e expectativas Constituídas Ao Longo Da Carreira Docente Em Educação física

Farias, G.O.; Do Nascimento, J.V.; Graça, A.; Batista, Paula

Journal article

|Entering the coaching career and recognition of the coach education agencies. A study of portuguese coaches' academic education level andprofessional experience | Acesso à carreira de treinador e reconhecimento das entidades responsáveis pela formação: Um estudo com treinadores portugueses em função do nível de escolaridade e da experiência profissional

Gomes, R.E.; Isidro, A.S.M.; Batista, P.M.F.; Mesquita, I.M.R.

Journal article

|Systematic review on the competencies profile of the sport managers | Revisão sistemática sobre o perfil de competências do gestor desportivo

Joaquim, B.A.; Batista, P.M.; Carvalho, M.J.

Journal article

The place of knowledge in the representation of professional competence held by PE teachers

Batista, Paula Maria Fazendeiro; Graça, Amândio Braga dos Santos; Pinto, Zélia Maria Matos de Almeida Roque; Batista, Paula; Graça, Amândio; Matos, Zélia

Journal article

|Self-perception of professional competencies in sports professionals - the effect of the occupational area and experience |Auto-percepção das competências profissionais em profissionais do Desporto: Efeito da área de intervenção e da experiência

Batista, Paula; Matos,Zélia Maria Roque Pinto; Graça, Amândio Braga dos Santos

Book chapter

|Competence Modelling: challenges facing at the school placement| Modelação da competência: desafios que se colocam ao estágio profissional

Batista, Paula

Conference paper

(Re)Construction of PE cooperating teachers' professional identity: Exploratory study

Silveira, Gonçalo; Batista, Paula; Pereira,Ana Luísa Teixeira Nunes; Graça,Amândio Braga dos Santos

Conference paper

Reasons and meanings to be a supervisor. A study with PE cooperating teachers

Silveira, Gonçalo; Batista, Paula; Pereira,Ana Luísa Teixeira Nunes; Graça, Amândio Braga dos Santos

Conference paper

The role of a community of practice in the pracricum context: Reports of a Physical Education student

Gomes, Rúben; Silva, Teresa Maria Leandro Sousa; Mesquita,Isabel Maria Ribeiro; Batista, Paula

Conference paper

The professional practicum on the (re)construction of professional identity: Focus groups with pre-service teachers of Physical Education

Gomes, Patrícia; Ferreira, Cátia; Silveira, Gonçalo; Pereira,Ana Luísa Teixeira Nunes; Batista, Paula

Conference paper

Indiscipline in retrospect by a self-narrative of a pre-service teacher of Physical Education

Ferreira, António; Batista, Paula; Estriga, Maria Luísa Dias

Conference paper

Representação de competência em árbitros de andebol na categoria de não elite

Melo, António; Batista, Paula; Estriga, Maria Luísa Dias

Conference paper

A precisão da tomada de decisão em árbitros de andebol portugueses de elite

Costa, Joaquim; Batista, Paula; Estriga, Maria Luísa Dias

Conference paper

Handball teaching at School – a Pre-service teaching experience based on the Sport Education Model

Ferreira, António; Batista, Paula; Estriga, Maria Luísa Dias

Conference paper

Decision Making of Portuguese Handball Referees

Estriga, Maria Luísa Dias; Costa, Joaquim; Melo, António; Batista, Paula

Journal article

Reasons and meanings to be a supervisor: a study with cooperating teachers of Physical Education

Silveira, Gonçalo; Batista, Paula; Pereira, Ana Luísa; Graça, Amândio

Journal article

Quality of Life of Physical Education Teacher: A study on teachers with long experience

Farias, G.; Graça, Amândio; Nascimento, J.; Batista, Paula; Both, J

Conference abstract

The experience of being a preservice teacher: A study with four preservice teachers of Physical Education

Costa, M.; Batista, Paula; Pereira, A. L.; Ferreira, C.; Graça, Amândio

Conference paper

Análise da instrução em estagiários de Educação Física no final do estágio pedagógico

Batista, Paula; Graça,Amândio Braga dos Santos; Mesquita,Isabel Maria Ribeiro; Pereira, Fernando

Conference paper

Análise da instrução de treinadores de Voleibol em função da experiência profissional

Pereira, Fernando; Mesquita,Isabel Maria Ribeiro; Graça, Amândio Braga dos Santos; Batista, Paula

Conference paper

A reflexão no processo de formação inicial: Estudo caso de um Estudante Estagiário de Educação Física

Silva, Teresa Maria Leandro Sousa; Batista, Paula; Matos,Zélia Maria Roque Pinto

Conference paper

Transformação das concepções acerca da Educação Física e Desporto: Estudo com alunos de Ciências do Desporto durante a sua formação inicial nos sectores público e privado

silva, kele cristina da; Pereira Leite, Lucia; Eli Sartoreto de Oliveira Martins, Sandra

Journal article

|Terms and characteristics associated with the competency. Comparative study of sports professionals who exercise their professional activity in different contexts of sports practice |Termos e características associadas à competência. Estudo comparativo de profissionais do desporto que exercem a sua actividade profissional em diferentes contextos de prática desportiva

Batista, Paula; Graça, Amândio; Matos, Zélia

Conference abstract

Self-perception of the Professional competence in teachers of Physical Education with different levels of Professional experience

Batista, Paula; Pereira, F.; Graça, Amândio; Matos, Zélia

Conference abstract

Evolution of the professional perspectives of Physical education and sport students during the under studies in the public and private sectors 2nd study

Batista, Paula; Albuquerque, A.; Pinheiro, C.

Conference abstract

Health indicators among students from seventh twenty grades – implication for physical education schools. study

Matos, Zélia; Batista, Paula; Duarte, J.; Silva, P.

Journal article

|Competence - between meaning and concept. Educational Contexts |Competencia entre significado y concepto

Batista, Paula; Graça, Amândio; Matos, Zélia

Conference abstract

Auto-percepção da Competência Profissional em Professores de Educação Física e Treinadores Desportivos

Figueiredo, P; Albuquerque, J; Bilhastre, S; Fernandes, R.; Batista, Paula

Conference paper

Autopercepção da Competência Profissional em Professores de Educação Física e Treinadores Desportivos

Figueiredo, Pedro; Albuquerque, João; Bilhastre, Simão; Fernandes, rRcardo; Batista, Paula

Manual

Movimento. Um Estilo de Vida. Ensino secundário 10º/11º/12º Anos

Batista, Paula; Azevedo Avelino; Rêgo lúcia

Manual

Movimento. Um Estilo de Vida. Guia do Professor. Ensino Secundário.

Batista, Paula; Azevedo Avelino; Rêgo lúcia

Conference abstract

Etude de l'évolution des perspectives professionnelles des élèves d'éducation physique et sport pendant leur formation dans les secteurs public et privé

Albuquerque, A; Batista, Paula; Pinheiro, C

Manual

Em Movimento. Manual de Educação Física do 3º Ciclo.

Batista, Paula; Azevedo Avelino; Rêgo lúcia

Manual

Em Movimento. Educação Física. Dossiê do Professor, Livro do Professor

Batista, Paula; Azevedo Avelino; Rêgo lúcia

Conference abstract

What about young people? Meaning of their preferences – implications for Sport Pedagogy

Matos, Zélia; Batista, Paula; Queirós, Paula

Conference abstract

Knowing PE Real Students: Meaning of the preferences revealed by secondary level students

Matos, Zélia; Batista, Paula; Queirós, Paula

Conference abstract

The concept of competence held by health & fitness teachers

Batista, Paula; Graça, Amândio; Matos, Zélia

Conference abstract

Exploração do conceito de competência aplicado ao campo profissional do pedagogo do desporto

Batista, Paula; Graça, Amândio; Matos, Zélia

Journal article

|Education in Values: students valuation as reflexion point for pedagogical activitiesA Educação em Valores: Valorações apresentadas pelos alunos como ponto de reflexão as actividade pedagógica

Matos, Zélia; Batista, Paula; Israel, N.

Journal article

Experiências de pré-socialização na profissão de professor de Educação Física. Implicações para as experiências de formação inicial

Matos, Zélia; Batista, Paula; Pinheiro, C

Manual

O Movimento. Manual de Educação Física do 2º Ciclo

Batista, Paula; Azevedo Avelino; Rêgo lúcia

Manual

O Movimento. Livro do Professor

Batista, Paula; Azevedo Avelino; Rêgo lúcia

Manual

Em Movimento. Manual de Educação Física do 3º Ciclo

Batista, Paula; Azevedo Avelino; Rêgo Lúcia

Manual

Em Movimento. Educação Física. Guia Prático, Livro do Professor

Batista, Paula; Azevedo Avelino; Rêgo lúcia

Manual

Em Movimento. Educação Física. Princípios da Reorganização Curricular. Livro do Professor

Batista, Paula; Azevedo Avelino; Rêgo lúcia

Journal article

|Satisfaction with body image and self-esteem: a comparative study of adolescents involved in different levels of activity|Satisfação com a imagem corporal e auto-estima: Estudo comparativo de adolescentes envolvidas em diferentes níveis de actividade física

Batista, Paula

Journal article

|Characterization of the population competing for the prerequisites for the Degree in Sports Sciences and Physical Education. |Caracterização da população concorrente aos pré-requisitos para o curso de Licenciatura em Ciências do Desporto e de Educação Física

Batista, Paula; Matos,Zélia Maria Roque Pinto

Conference paper

A construção da identidade profissional em contexto de estágio profissional: Reflexões de uma estudante estagiária de Educação Física.

Pacheco, Rita; Amaral-da-Cunha, Mariana; Batista, Paula

Conference paper

Perceptions of Female Handball Players About Training Process During COVID-19

Isabella Cristina Rezende Vieira; Estriga, Maria Luísa. Corresponding author: Isabella Cristina Rezende Vieira

Conference paper

Rethinking Handball Teaching at School to Support Inclusion and Student Diversity

Estriga, Maria Luísa; Bruna Nunes; Amândio Braga dos Santos Graça. Corresponding author: Estriga, Maria Luísa

Conference paper

Ensino e aprendizagem dos jogos desportivos: uma perspetiva transdisciplinar. [Teaching and learning of sports games: a transdisciplinary perspective]

Amândio Braga dos Santos Graça; Estriga, Maria Luísa. Corresponding author: Amândio Braga dos Santos Graça