Integrated Members


Full professor


CIIE/Faculty of Psychology and Education Sciences, University of Porto, Portugal

E-mail
fpereira@fpce.up.pt

Phone
+ 351 220 400 628 (ext 234)


Full Professor at Faculty of Psychology and Educational Sciences, Porto University (FPCEUP), and integrated member of Centre for Research and Intervention in Education (CIIE), member of its Scientifc Board and its Directive Board
Her research interests include teacher education, school education, ethics and justice in school education. Until recently, she was Director of the Master Degree in Education of FPCEUP, member of the Ethics Committee, coordinator of the Observatory of Life in schools and deputy coordinator of the Office of Continuing Education at the same faculty. In last decades, she has conducted research and published more than two hundred works on teacher profession, teacher education, and school education, nationally and internationally, and she has coordinated various Master’s courses in the field of teacher education and school education. Since 1993, she has been involved in several national and international research projects and networks, both national and international, regarding school education, mainly teacher education. She has been acting as reviewer to international funding schemes (as Horizon 2020 of European Commission) and national funding schemes (as funding programs from Foundation for Science and Technology [FCT]).


2016 – "Agregação" ("Habilitation") in Education Sciences – Faculty of Psychology and Education Sciences, University of Porto, Portugal
2007 – Ph.D in Education Sciences – Faculty of Psychology and Education Sciences, University of Porto, Portugal
1999 – Master in Education Sciences – Faculty of Psychology and Education Sciences, University of Porto, Portugal
1994 – Degree in Education Sciences – Faculty of Psychology and Education Sciences, University of Porto, Portugal


Educational policy; Teacher training; School education for children; Socio-educational transformation; Educational mediation; Ethics and justice in school education.

Cinquenta Anos de Docência: Fatores de Mudança e Diálogos Intergeracionais (FYT-ID)

Informado pelo desenvolvimento do profissionalismo dos professores e a valorização da profissão docente, este projeto tem o objetivo geral de criar resultados de investigação e dispositivos que deem conta de histórias de professores e suas variáveis cruciais para a mudança, e que promovam o diálogo entre antigos e novos professores e a sociedade. São seus objetivos específicos: produzir narrativas de vida que deem conta de dimensões crucias de inovação e mudança no sistema educativos nos últimos 50 anos; promover o diálogo intergeracional na formação de professores e avaliar os seus efeitos; produzir versões digitais multimodais de narrativas de vida e de diálogos intergeracionais “exemplares” e torná-los acessíveis em repositório aberto- para investigação, formação e comunicação com a sociedade.

Tendo por pano de fundo as transformações das últimas décadas, o atual envelhecimento do corpo docente e as possibilidades abertas pela investigação biográfica para a compreensão dos processos históricos quotidianos, a formação e a comunicação com a sociedade, o estudo tem três eixos teóricos: construção do profissionalismo dos professores e da inovação educativa; rejuvenescimento do corpo docente e diálogo intergeracional; investigação-biográfico narrativa e criação de repositório aberto.

O projeto desenvolve-se em três etapas: Recolha e análise de histórias de vida de professores que iniciaram a sua carreira nos anos 1970 (tendo em conta o género e a abrangência regional); Desenvolvimento e avaliação de projetos de formação inspirados pela investigação-ação promotores do diálogo intergeracional; Criação de um Repositório aberto de Histórias de Ensino e Formação constituído por protótipos das histórias e das experiências formativas em função de eixos emergentes da análise.

A equipa é constituída por investigadores experientes e organiza-se em três subequipas: a subequipa FYT, especialmente responsável pela recolha e análise de histórias de vida; a subequipa ID, especialmente responsável pela implementação dos diálogos intergeracionais; e a subequipa OP-Data, com elementos com expertise na construção de arquivos, convencionais e digitais.

Os consultores – António Nóvoa e Linda Evans – são grandes referências nos domínios da profissionalização dos professores e da investigação/formação biográfico-narrativa.

Diverse Internationalisation of Teacher Education

Teacher Education (TE) in universities has remained one of the least internationalised subjects in higher education. Yet, teachers are expected to educate future generations to become global citizens. In other words, students of teacher education are so far ill-equipped to transform their prospective pupils into individuals with a global mindset. Since international projects in schools are comparatively rare and most teachers do not have or take opportunities to engage in further education in internationalisation at a later stage, (high) school education shows comparatively few international components. DITE focuses on the element of internationalisation to increase capabilities of future teachers by sensitising TE students to international perspectives.

DITE pursues six concrete objectives:

1. Internationalisation at Home (IaH) as key instrument for inclusion. We know from the Erasmus Impact Study 2014 and various follow-up studies that mobility is not the solution if a large percentage of students (90%+) are to be reached by internationalisation. Therefore, DITE relies on internationalisation at home (IaH) to develop a model of globalised teacher education through diverse internationalisation with a focus on students becoming teachers in upper secondary education since that is the level of school education closest to higher education itself and most relevant for direct impact on future global citizens. IaH will allow to include many more individuals including those for whom mobility would not be an option for different reasons.

2. Internationalisation to improve key competences. Internationalisation is understood as a means to an end, not a goal in itself. DITE aims to improve key competences.

3. Better understanding of international/global interconnectedness. Internationalisation will help to improve the understanding of how concepts and problems are intertwined across national borders, not by reading about it but by actively engaging with individuals in other countries.

4. Comprehension of international diversity of perspectives. DITE aims to contribute to the innovation of perspectives and approaches of lecturers as well as students of TE with regard to the complexity of the major social challenges. It also aims to find ways to improve the teaching with respect to these aspects. Direct Interaction with lecturers and students from other countries in the train-the-trainer (TTT) (PR2), the in-house modules (PR3) and the network (PR6) as well as the reports produced in PR1, PR4 and PR5 will provide diverse insights (e.g. that challenges to democracy might be viewed differently, that the Sustainable Development Goals (SDG) are addressed and understood differently in different countries, etc.).

5. Use of online/digital/virtual tools via international engagement to improve inclusion and diversity. Since most students and lecturers in TE will never be physically mobile, digital mobility as part of IaH will be a key competence to achieve international perspectives. DITE aims to link the experience in digitalisation from the COVID crisis in general to its power for internationalisation, showing how seamlessly integrated such international components can be integrated via these means and tools.

6. A more complex concept of change. A key competence for a global mindset is the acceptance that change is the only constant. Where TE curricula and frameworks for school education tend to be extremely static, internationalisation can be a powerful way to open the mind towards change and prove its value in school education. DITE will use the different stages of the project to confront the participants with this change concept and the usability of internationalisation to integrate it as a standard component in education.

European Social Fund

EEPN - European Education Policy Network on Teachers and School Leaders

The consortium will create an inclusive and sustainable network of key actors representing school leaders, teachers, parents, education employers, policy makers, education policy centres and educational researchers. For the first time, all major organisations representing all of the above mentioned stakeholders have joined forces in their efforts to show the best of the worlds of practice, policy making, and research, with the collective aim to facilitate dialogue and promote and support evidence-informed policy making in order to positively drive change in education across Europe.

The network represents a broad geographic scope and a balance of different education systems, as well as a variety of backgrounds of participating institutions and associations, from policy, practice, and research. The focus is on policies relating to teachers and school leaders working in the field of general education of children and young people (0-18 years of student age).

The consortium will mobilise its membership with the aim to drive positive change in education. Within the network, practitioners, researchers, and policy makers are represented, making it possible to drive positive change in a bottom-up approach, and support evidence-informed policy making in a top-down approach.

The core of the consortium’s work is to identify good practices in the field of applied research, educational practice, and current policy making relevant to the central theme the consortium will choose at the beginning of each year.

European Regional Development Fund

REKINDLE+50 – Migrações digitais e inovação curricular: ressignificar a experiência e (re)encantar a profissão docente depois dos 50

Portugal has an aged teaching staff. In twenty years of the country’s history, working time has increased in an average of 10 years. Portuguese teachers live in situations of instability, embarrassment and demotivation, that is, of disenchantment. Some of this disenchantment results from the generational difference between teachers and their students, accentuated by the digital familiarity that characterizes current students’ the profile and by the distinguished interests, languages and reasoning of teachers and students. Consequently, there is a feeling of inefficiency in the developed curriculum, which triggers burnout processes, aggravated by the increase in the retirement age. Simultaneously, more and more tasks are required from school and education in general, more responsibilities are given to them and more quality of the educational action is expected.

This project was designed to respond to this mismatch, counteracting some of the effects of teacher aging, reversing the identified vicious circle and turning that aging into a potential for curricular innovation. Its purpose is to foster the relationship between teacher agency in curricular making and the educational action practices mediated by mobile technologies. The innovative nature of the project is its ability to give a new meaning to the professional experience of teachers aged over 50 in order to promote the renewal of their commitment to teaching and curriculum innovation mediated by the use of mobile technologies.

From a methodological point of view, this project links research to intervention and to basic and secondary school teachers’ training. ReKindle+50 projects to diagnose, monitor and evaluate the change in practices, in what we call digital migrations, and their sustainability in the short and medium term. It convenes two teachers’ training centres that have been actively involved in the "Future Classrooms" initiative. It also convenes two research teams from two Portuguese universities that have in common research and intervention in the main topics addressed in the project: teachers’ training and professional development, curriculum innovation and the potential of mobile technologies to achieve this. Despite these commonalities, the research problems in which the team members are interested are diverse and will allow the project to have the complexity the topics ask for, which will also be a scientific, pedagogical and ethical challenge. This challenge is to investigate the potential of the relationship between the professional development of older teachers and the use of mobile technologies and its effect in curriculum action. Expected results will manifest in the digital migrations that older teachers are able and its effects in its professionalism. The project will also have more comprehensive institutional and political effects.

Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P.

Curriculum, Politics and Culture

The project deepens the collaboration between the two research groups taking the curriculum as a starting point. The curriculum theme has been central to the mid-1990s around the world, with educational policies being based on a tripod involving national curriculum control, the establishment of centralized assessment systems, and training interventions of teachers (Ball, 1998). This process has gone through various levels of education in Portugal and Brazil, from basic education to higher education, including adult education devices, at the interface between policy and practice contexts and between the local-national level and the global-transnational. The transfer of meanings from one context / level to another is subject to interpretive slips and contestation processes (Ball & Bowe, 1992) that the project explores explicitly attending to diversity in the diversity of experiences of the two countries.

European Commission

Xeno Tolerance – Supporting VET Teachers and Trainers to Prevent Radicalisation

Enhancing Children’s Oral Language Skills Across Europe and Beyond. A Collaboration Focusing on Interventions for Children with Difficulties Learning Their First Language

Oral language (speaking and understanding) is critical to children's development, affecting the emergence of personal, social and academic skills throughout school and into the workplace. Most children acquire such skills effortlessly but a sizeable proportion, those with Language Impairment (LI), do not. LI affects 5.8 million children and young people (0-18 years) across Europe. There is evidence for the efficacy and effectiveness of intervention to improve the language skills of these children but this information is not well disseminated and services are inconsistent across Europe. This Action will enhance the science in the field, improve the effectiveness of services for children with LI and develop a sustainable network of researchers well placed to answer the key questions in this area.

This research network, comprising of members from over 36 countries, is divided into 3 Working Groups:

The Linguistic and Psychological Underpinnings of Interventions for Language Impairment
The Delivery of Interventions for Language Impairment
The Social and Cultural Context of Intervention for Children with Language Impairment

European Commission

COST Action IS1307 - New Materialism: Networking European Scholarship on 'How Matter Comes to Matter'

Teoria(s) crítica(s) e formação de professores: para um mapeamento da investigação em Portugal

Formação de professores e trabalho docente: para um aprofundamento das suas mediações na articulação de saberes Portugal-Brasil

Cinquenta Anos de Docência: Fatores de Mudança e Diálogos Intergeracionais (FYT-ID)

Informado pelo desenvolvimento do profissionalismo dos professores e a valorização da profissão docente, este projeto tem o objetivo geral de criar resultados de investigação e dispositivos que deem conta de histórias de professores e suas variáveis cruciais para a mudança, e que promovam o diálogo entre antigos e novos professores e a sociedade. São seus objetivos específicos: produzir narrativas de vida que deem conta de dimensões crucias de inovação e mudança no sistema educativos nos últimos 50 anos; promover o diálogo intergeracional na formação de professores e avaliar os seus efeitos; produzir versões digitais multimodais de narrativas de vida e de diálogos intergeracionais “exemplares” e torná-los acessíveis em repositório aberto- para investigação, formação e comunicação com a sociedade.

Tendo por pano de fundo as transformações das últimas décadas, o atual envelhecimento do corpo docente e as possibilidades abertas pela investigação biográfica para a compreensão dos processos históricos quotidianos, a formação e a comunicação com a sociedade, o estudo tem três eixos teóricos: construção do profissionalismo dos professores e da inovação educativa; rejuvenescimento do corpo docente e diálogo intergeracional; investigação-biográfico narrativa e criação de repositório aberto.

O projeto desenvolve-se em três etapas: Recolha e análise de histórias de vida de professores que iniciaram a sua carreira nos anos 1970 (tendo em conta o género e a abrangência regional); Desenvolvimento e avaliação de projetos de formação inspirados pela investigação-ação promotores do diálogo intergeracional; Criação de um Repositório aberto de Histórias de Ensino e Formação constituído por protótipos das histórias e das experiências formativas em função de eixos emergentes da análise.

A equipa é constituída por investigadores experientes e organiza-se em três subequipas: a subequipa FYT, especialmente responsável pela recolha e análise de histórias de vida; a subequipa ID, especialmente responsável pela implementação dos diálogos intergeracionais; e a subequipa OP-Data, com elementos com expertise na construção de arquivos, convencionais e digitais.

Os consultores – António Nóvoa e Linda Evans – são grandes referências nos domínios da profissionalização dos professores e da investigação/formação biográfico-narrativa.

Diverse Internationalisation of Teacher Education

Teacher Education (TE) in universities has remained one of the least internationalised subjects in higher education. Yet, teachers are expected to educate future generations to become global citizens. In other words, students of teacher education are so far ill-equipped to transform their prospective pupils into individuals with a global mindset. Since international projects in schools are comparatively rare and most teachers do not have or take opportunities to engage in further education in internationalisation at a later stage, (high) school education shows comparatively few international components. DITE focuses on the element of internationalisation to increase capabilities of future teachers by sensitising TE students to international perspectives.

DITE pursues six concrete objectives:

1. Internationalisation at Home (IaH) as key instrument for inclusion. We know from the Erasmus Impact Study 2014 and various follow-up studies that mobility is not the solution if a large percentage of students (90%+) are to be reached by internationalisation. Therefore, DITE relies on internationalisation at home (IaH) to develop a model of globalised teacher education through diverse internationalisation with a focus on students becoming teachers in upper secondary education since that is the level of school education closest to higher education itself and most relevant for direct impact on future global citizens. IaH will allow to include many more individuals including those for whom mobility would not be an option for different reasons.

2. Internationalisation to improve key competences. Internationalisation is understood as a means to an end, not a goal in itself. DITE aims to improve key competences.

3. Better understanding of international/global interconnectedness. Internationalisation will help to improve the understanding of how concepts and problems are intertwined across national borders, not by reading about it but by actively engaging with individuals in other countries.

4. Comprehension of international diversity of perspectives. DITE aims to contribute to the innovation of perspectives and approaches of lecturers as well as students of TE with regard to the complexity of the major social challenges. It also aims to find ways to improve the teaching with respect to these aspects. Direct Interaction with lecturers and students from other countries in the train-the-trainer (TTT) (PR2), the in-house modules (PR3) and the network (PR6) as well as the reports produced in PR1, PR4 and PR5 will provide diverse insights (e.g. that challenges to democracy might be viewed differently, that the Sustainable Development Goals (SDG) are addressed and understood differently in different countries, etc.).

5. Use of online/digital/virtual tools via international engagement to improve inclusion and diversity. Since most students and lecturers in TE will never be physically mobile, digital mobility as part of IaH will be a key competence to achieve international perspectives. DITE aims to link the experience in digitalisation from the COVID crisis in general to its power for internationalisation, showing how seamlessly integrated such international components can be integrated via these means and tools.

6. A more complex concept of change. A key competence for a global mindset is the acceptance that change is the only constant. Where TE curricula and frameworks for school education tend to be extremely static, internationalisation can be a powerful way to open the mind towards change and prove its value in school education. DITE will use the different stages of the project to confront the participants with this change concept and the usability of internationalisation to integrate it as a standard component in education.

European Social Fund

EEPN - European Education Policy Network on Teachers and School Leaders

The consortium will create an inclusive and sustainable network of key actors representing school leaders, teachers, parents, education employers, policy makers, education policy centres and educational researchers. For the first time, all major organisations representing all of the above mentioned stakeholders have joined forces in their efforts to show the best of the worlds of practice, policy making, and research, with the collective aim to facilitate dialogue and promote and support evidence-informed policy making in order to positively drive change in education across Europe.

The network represents a broad geographic scope and a balance of different education systems, as well as a variety of backgrounds of participating institutions and associations, from policy, practice, and research. The focus is on policies relating to teachers and school leaders working in the field of general education of children and young people (0-18 years of student age).

The consortium will mobilise its membership with the aim to drive positive change in education. Within the network, practitioners, researchers, and policy makers are represented, making it possible to drive positive change in a bottom-up approach, and support evidence-informed policy making in a top-down approach.

The core of the consortium’s work is to identify good practices in the field of applied research, educational practice, and current policy making relevant to the central theme the consortium will choose at the beginning of each year.

European Regional Development Fund

REKINDLE+50 – Migrações digitais e inovação curricular: ressignificar a experiência e (re)encantar a profissão docente depois dos 50

Portugal has an aged teaching staff. In twenty years of the country’s history, working time has increased in an average of 10 years. Portuguese teachers live in situations of instability, embarrassment and demotivation, that is, of disenchantment. Some of this disenchantment results from the generational difference between teachers and their students, accentuated by the digital familiarity that characterizes current students’ the profile and by the distinguished interests, languages and reasoning of teachers and students. Consequently, there is a feeling of inefficiency in the developed curriculum, which triggers burnout processes, aggravated by the increase in the retirement age. Simultaneously, more and more tasks are required from school and education in general, more responsibilities are given to them and more quality of the educational action is expected.

This project was designed to respond to this mismatch, counteracting some of the effects of teacher aging, reversing the identified vicious circle and turning that aging into a potential for curricular innovation. Its purpose is to foster the relationship between teacher agency in curricular making and the educational action practices mediated by mobile technologies. The innovative nature of the project is its ability to give a new meaning to the professional experience of teachers aged over 50 in order to promote the renewal of their commitment to teaching and curriculum innovation mediated by the use of mobile technologies.

From a methodological point of view, this project links research to intervention and to basic and secondary school teachers’ training. ReKindle+50 projects to diagnose, monitor and evaluate the change in practices, in what we call digital migrations, and their sustainability in the short and medium term. It convenes two teachers’ training centres that have been actively involved in the "Future Classrooms" initiative. It also convenes two research teams from two Portuguese universities that have in common research and intervention in the main topics addressed in the project: teachers’ training and professional development, curriculum innovation and the potential of mobile technologies to achieve this. Despite these commonalities, the research problems in which the team members are interested are diverse and will allow the project to have the complexity the topics ask for, which will also be a scientific, pedagogical and ethical challenge. This challenge is to investigate the potential of the relationship between the professional development of older teachers and the use of mobile technologies and its effect in curriculum action. Expected results will manifest in the digital migrations that older teachers are able and its effects in its professionalism. The project will also have more comprehensive institutional and political effects.

Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P.

Curriculum, Politics and Culture

The project deepens the collaboration between the two research groups taking the curriculum as a starting point. The curriculum theme has been central to the mid-1990s around the world, with educational policies being based on a tripod involving national curriculum control, the establishment of centralized assessment systems, and training interventions of teachers (Ball, 1998). This process has gone through various levels of education in Portugal and Brazil, from basic education to higher education, including adult education devices, at the interface between policy and practice contexts and between the local-national level and the global-transnational. The transfer of meanings from one context / level to another is subject to interpretive slips and contestation processes (Ball & Bowe, 1992) that the project explores explicitly attending to diversity in the diversity of experiences of the two countries.

European Commission

Xeno Tolerance – Supporting VET Teachers and Trainers to Prevent Radicalisation

Enhancing Children’s Oral Language Skills Across Europe and Beyond. A Collaboration Focusing on Interventions for Children with Difficulties Learning Their First Language

Oral language (speaking and understanding) is critical to children's development, affecting the emergence of personal, social and academic skills throughout school and into the workplace. Most children acquire such skills effortlessly but a sizeable proportion, those with Language Impairment (LI), do not. LI affects 5.8 million children and young people (0-18 years) across Europe. There is evidence for the efficacy and effectiveness of intervention to improve the language skills of these children but this information is not well disseminated and services are inconsistent across Europe. This Action will enhance the science in the field, improve the effectiveness of services for children with LI and develop a sustainable network of researchers well placed to answer the key questions in this area.

This research network, comprising of members from over 36 countries, is divided into 3 Working Groups:

The Linguistic and Psychological Underpinnings of Interventions for Language Impairment
The Delivery of Interventions for Language Impairment
The Social and Cultural Context of Intervention for Children with Language Impairment

European Commission

COST Action IS1307 - New Materialism: Networking European Scholarship on 'How Matter Comes to Matter'

Teoria(s) crítica(s) e formação de professores: para um mapeamento da investigação em Portugal

Formação de professores e trabalho docente: para um aprofundamento das suas mediações na articulação de saberes Portugal-Brasil

A centralidade da experiência escolar na vida dos jovens: narrativas biográficas de alunos/as do 3º CEB

Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P.

Initial training of helping professionals and identities of trainers: a study of teaching and nursing

European Commission

EPNoSL – European Policy Network on School Leadership

Journal article

Young People's Construction of Identity in the Context of Southern Europe: Finding Leads for Citizenship Education

Freires, Thiago; Dotta, Leanete Thomas; Pereira, Fátima

Journal article

Percursos de investigação biográfica-narrativa com professores: uma revisão integrativa da literatura

Thomas Dotta, Leanete; Pereira, Fátima; VIEIRA, Ricardo; Sousa, Rita Tavares

Journal article

Percursos de investigação biográfica-narrativa com professores: uma revisão integrativa da literatura[Biographical-narrative research paths with teachers: an integrative literature review]

Thomas Dotta, Leanete; Pereira, Fátima; VIEIRA, Ricardo; Sousa, Rita Tavares

Journal article

Narrativas de crianças entre produções literárias: reverso da subalternidade pela experiência educativa, 2024 [Children's narratives among literary productions: the reverse of subalternity through educational experience] (2024, no prelo)

Freitas, André; Pereira, Fátima

Conference abstract

Reflecting on education for citizenship in Southern Europe: Mapping out values as spontaneously raised by young people.

Freires, Thiago; Pereira, Fátima; Dotta, Leanete Thomas

Journal article

Being on school: narratives of teachers and students on artistic expressivity between institutional regulations and cultural emancipations (2023, submitted)

Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo

Conference abstract

Education for citizenship in the context of European values: perspectives from southern Europe [Educação para a cidadania no contexto dos valores europeus: perspectivas do sul da Europa.]

Freires, Thiago; Dotta, Leanete Thomas; Pereira, Fátima

Journal article

The integration of indigenous knowledge in school: a systematic review

da Silva, Cláudio; Pereira, Fátima; Amorim, José Pedro

Conference abstract

Priorities in developing values education in the regions of Europe.

Freires, Thiago; Pereira, Fátima; Dotta, Leanete Thomas; Chistolini, Sandra

Conference abstract

Conteúdo e forma artística como evento pedagógico na escola: experiências educativas de crianças e de adultos para a mudança de premissa

Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo

Journal article

Percursos de investigação biográfica-narrativa com professores: uma revisão integrativa da literatura

Thomas Dotta, Leanete; Pereira, Fátima; VIEIRA, Ricardo; Sousa, Rita Tavares

Journal article

Narrativas de crianças entre produções literárias: reverso da subalternidade pela experiência educativa, 2024 [Children's narratives among literary productions: the reverse of subalternity through educational experience] (2024, no prelo)

Freitas, André; Pereira, Fátima

Journal article

Percursos de investigação biográfica-narrativa com professores: uma revisão integrativa da literatura[Biographical-narrative research paths with teachers: an integrative literature review]

Thomas Dotta, Leanete; Pereira, Fátima; VIEIRA, Ricardo; Sousa, Rita Tavares

Journal article

Young People's Construction of Identity in the Context of Southern Europe: Finding Leads for Citizenship Education

Freires, Thiago; Dotta, Leanete Thomas; Pereira, Fátima

Journal article

Being on school: narratives of teachers and students on artistic expressivity between institutional regulations and cultural emancipations (2023, submitted)

Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo

Conference abstract

Reflecting on education for citizenship in Southern Europe: Mapping out values as spontaneously raised by young people.

Freires, Thiago; Pereira, Fátima; Dotta, Leanete Thomas

Conference abstract

Education for citizenship in the context of European values: perspectives from southern Europe [Educação para a cidadania no contexto dos valores europeus: perspectivas do sul da Europa.]

Freires, Thiago; Dotta, Leanete Thomas; Pereira, Fátima

Conference abstract

Pedagogical geographies - The school experience in peripheral contexts [Geografias pedagógicas – A construção da experiência escolar em contextos periféricos]

Freires, Thiago; Pereira, Fátima

Conference abstract

Conteúdo e forma artística como evento pedagógico na escola: experiências educativas de crianças e de adultos para a mudança de premissa

Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo

Journal article

The integration of indigenous knowledge in school: a systematic review

da Silva, Cláudio; Pereira, Fátima; Amorim, José Pedro

Conference abstract

Priorities in developing values education in the regions of Europe.

Freires, Thiago; Pereira, Fátima; Dotta, Leanete Thomas; Chistolini, Sandra

Book chapter

Flexibilidade curricular e desenvolvimento profissional docente nos professores veteranos [Curricular flexibility and professional development in veterane teachers]

Mouraz, Ana; Torres, Ana Cristina; Pereira, Fátima; Thomas Dotta, Leanete

Book chapter

O corpo na formação humana: som, cor e sentimento numa educação integral [The body in human development: sound, color and feeling in a full education]

Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo

Book chapter

Flexibilidade curricular e desenvolvimento profissional docente nos professores veteranos [Curricular flexibility and professional development in veterane teachers]

Mouraz, Ana; Torres, Ana Cristina; Pereira, Fátima; Thomas Dotta, Leanete

Book chapter

The body in human formation: Sound, colour and feeling in integral education [O corpo na formação humana: Som, cor e sentimento numa educação integral]

Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo. Corresponding author: Freitas, André

Book chapter

Teaching, research, and publication: the challenges of academic work

Santos, Carolina; Pereira, Fátima; Lopes, A.; Lopes, Amélia

Book chapter

The body in human formation: Sound, colour and feeling in integral education [O corpo na formação humana: Som, cor e sentimento numa educação integral]

Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo. Corresponding author: Freitas, André

Journal article

O Processo de Bolonha na sua relação com a agenda da qualidade: Uma análise focada no perfil dos docentes que asseguram os cursos de educação básica

Pereira, Fátima; Leite, Carlinda

Book chapter

O som, a cor e o sentimento do corpo integral na escola a tempo inteiro

Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo

Journal article

Controversies of Expressive Arts Education in Portugal: Insights from Policies and Practices

Freitas, André; Pereira, Fátima; Mouraz, Ana

Book chapter

Promoting ethically responsible research: reflections based on narrative work in education [Por uma investigação eticamente responsável: reflexões a partir do trabalho narrativo em educação]

Freires, Thiago; Pereira, Fátima

Journal article

Perspectivas históricas de la formactión docente para la expresión artística del cuerpo em los caminos de tres profesoras primarias [Historical approaches of the teaching training for the artistic expression of the body in the pathways of three primary teachers]

Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo

Conference poster

Educação Ambiental Crítica no Jardim de Infância e formação contínua de educadores: contributos de um projeto de investigação-ação

Zanon, Natália Gladcheff; Pereira, Fátima; Torres, Ana Cristina

Journal article

Controversies of Expressive Arts Education in Portugal: Insights from Policies and Practices

Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo. Corresponding author: Freitas, André

Journal article

Reconceptualizing Expressive Arts Education in Portugal through a Biographical Narrative Approach

Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo. Corresponding author: Freitas, André

Journal article

Perspectivas históricas de la formactión docente para la expresión artística del cuerpo em los caminos de tres profesoras primarias [Historical approaches of the teaching training for the artistic expression of the body in the pathways of three primary teachers]

Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo

Conference poster

Educação Ambiental Crítica no Jardim de Infância e formação contínua de educadores: contributos de um projeto de investigação-ação

Zanon, Natália Gladcheff; Pereira, Fátima; Torres, Ana Cristina

Book chapter

O som, a cor e o sentimento do corpo integral na escola a tempo inteiro

Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo

Journal article

Controversies of Expressive Arts Education in Portugal: Insights from Policies and Practices

Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo. Corresponding author: Freitas, André

Edited book

Currículo, Avaliação, Formação e Tecnologias educativas (CAFTe) Contributos teóricos e práticos

Leite, Carlinda; Monteiro, Angélica; Figueiredo, Carla; Pereira, Fátima; Pinto, Marta

Journal article

Teacher education, teachers' work, and justice in education: Third space and mediation epistemology

Pereira, F.

Book chapter

Ocupar a escola e o mundo: Sobre a heterogeneidade do ensino público contemporâneo no Brasil e em Portugal

Freires, Thiago; Pereira, Fátima

Book chapter

Espaços para a reconstrução das identidades acadêmicas e da universidade

Sousa, Carolina; Pereira, Fátima; Lopes, Amélia

Book chapter

Occupying school and the world - on the heterogeneity of contemporary public education in Brazil and Portugal [Ocupar a escola e o mundo – sobre a heterogeneidade do Ensino Público contemporâneo no Brasil e em Portugal]

Freires, Thiago; Pereira, Fátima

Journal article

A relevância profissional da formação de professores e enfermeiros no ensino superior: Uma análise a partir das identidades dos formadores. [The professional relevance of initisal education of teachers and nurses in higher education].

Marta, Margarida; Lopes, A.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima

Journal article

Nursing management and leadership approaches from the perspective of registered nurses in Portugal

Rita Fernandes; Beatriz Araújo; Fátima Pereira

Journal article

Secondary specialist arts education: Perceptions of youths in Northern Portugal

Freires, T.; Pereira, F.

Journal article

Experiências da Gestão Acadêmica da Docência Universitária

Santos, Carolina da Costa; Pereira, Fátima; Lopes, Amélia

Journal article

Living in between: Schooling processes of working-class students in Northern Portugal

Freires, T.; Pereira, Fátima; Freires, Thiago; Pereira, Fátima

Journal article

Dinâmicas, transições identitárias e desenvolvimento profissional de enfermeiros na mercantilização da saúde

Fernandes, Rita; Araújo, Beatriz; Pereira, Fátima

Journal article

O ensino secundário centrado nas artes: percepções de jovens do norte de Portugal

Freires, Thiago; Pereira, Fátima

Journal article

Living in between: Schooling processes of working-class students in Northern Portugal [Scopus]

Freires, Thiago; Pereira, Fátima

Journal article

Secondary specialist arts education: Perceptions of youths in Northern Portugal [Scopus]

Freires, Thiago; Pereira, Fátima

Conference paper

(In)Visibilities of the expressive body movements in the first years of basic education: teachers and students perceptions and experiences

Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo. Corresponding author: Freitas, André

Conference paper

Body movement’ expressions in basic education

Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo. Corresponding author: Freitas, André

Conference paper

(In)Visibilities of the expressive body movements in the first years of basic education: teachers and students perceptions and experiences

Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo. Corresponding author: Freitas, André

Conference paper

Body movement¿ expressions in basic education

Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo. Corresponding author: Freitas, André

Journal article

Prémio de excelência pedagógica na Universidade do Porto: Reflexões sobre modos de fazer docente

Carlinda, Leite; Lopes, A.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Zabalza, Miguel; Preciosa, Fernandes

Journal article

(Re) thinking Emotions in Visual Education Activities: Students' Experiences

Casian, Silvia; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima

Book chapter

Critical theories and teacher education in Portugal: New possibilities for teacher education to make the difference

Pereira, F.

Journal article

ORIENTAÇÃO DO MOVIMENTO DO CORPO PELA EDUCAÇÃO DAS EXPRESSÕES: PERCEÇÕES DE PROFESSORES EM PORTUGAL

Freitas, André; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima

Book chapter

Formação de professores e epistemologia do trabalho docente: Novos e velhos desafios sobre a justiça social-escolar

Pereira, Fátima

Book chapter

Formação de professores e epistemologia do trabalho docente

Pereira, Fátima

Journal article

Formação e transições laborais em enfermagem: efeitos na identidade e no desenvolvimento profissional

Fernandes, Rita; Araújo, Beatriz; Pereira, Fátima

Journal article

Student’s opinion about feedback vs structured debriefing:a randomized controlled trial

Coutinho, Verónica; Martins, José Carlos; Pereira, Fátima

Conference abstract

The third bank of the river: on compulsory education and social justice [A terceira margem do rio: da educação obrigatória e sua relação com justiça social]

Freires, Thiago; Pereira, Fátima

Conference poster

Memórias do corpo na relação educativa [Memories of the body in the educational relationship]

Manarte, Joana; Lopes, A.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima

Journal article

Orientation of body movement through education of expressions: Perceptions by teachers from Portugal [Orientação do movimento do corpo pela educação das expressões: Perceções de professores em Portugal]

Freitas, André; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima. Corresponding author: Freitas, André

Conference paper

Basic education with artistic body expression

Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo. Corresponding author: Freitas, André

Conference paper

Basic education with artistic body expression

Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo. Corresponding author: Freitas, André

Journal article

As perspetivas sobre práticas de reflexão no estágio em 1º CEB: A voz dos estudantes As perspetivas sobre práticas de reflexão no estágio em 1º CEB: A voz dos estudantes [The perspectives on practices of reflection in the stage in 1º CEB: The student’s voice]

Bento, C. ; Pereira, Fátima; Lopes, Amélia

Book chapter

How can teacher education fulfill its more generous intentions? Reflections concerning the pernicious effects of educational evaluation

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Fernandes, Preciosa; Thomas Dotta, Leanete; Sousa, Rita; Amélia Lopes; Fátima Pereira; et al

Journal article

Structured debriefing in nursing simulation: students’ perceptions

Verónica Rita Dias Coutinho; José Carlos Amado Martins; Fátima Pereira

Journal article

Perception of nursing students on high-fidelity practices: a phenomenological study

Rui Baptista; Fátima Pereira; José Martins

Journal article

Efeitos da intensificação do trabalho no ensino superior: da fragmentação à articulação entre investigação, ensino, gestão académica e transferência de conhecimento

Santos, Carolina Costa; Pereira, Fátima; Lopes, Amélia

Journal article

Family involvement in schooling. A north Portugal portrait by elementary students

Freires, Thiago; Pereira, Fátima

Journal article

Satisfaction and gains perceived by nursing students with medium and high-fidelity simulation: A randomized controlled trial

Batista, R.; Paiva, L.; Gonçalves, R.; Oliveira, L.; Pereira, Fátima; Martins, J.

Journal article

Training and Practice of Occupationals Who Work with Children Aged from Zero to Two in Institutions of Childhood Education

Fabiana Cristina Frigieri de Vitta; Maria de Fátima Carneiro Ribeiro Pereira; Beatriz Aparecida Barboza do Nascimento; Bárbara Solana Scarlassara; Claudia Regina Mosca Giroto; Alberto de Vitta

Book chapter

How Can Teacher Education Fulfill Its More Generous Intentions? Reflections Concerning the Pernicious Effects of Educational Evaluation

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Fernandes, Preciosa; Dotta, Leanete Thomas; Sousa, Rita

Book chapter

Students’ voices about how schooling affects their lives

Pereira, Fátima; Freires, Thiago; Santos, Carolina; Magalhães, Dulce; Mouraz, Ana; Sousa, Soraia

Journal article

Construction and validation of the Scale of Perceived Gains from High-Fidelity Simulation (Escala de Ganhos Percebidos com a Simulação de Alta Fidelidade – EGPSA)

Batista, Rui; Martins, José; Pereira, Fátima

Journal article

Perspetivas sobre práticas de reflexão no estágio em 1º CEB: a voz dos estudantes

Bento, Maria Cecília; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima

Journal article

Uma profissionalidade reclamada no 1º Ciclo do Ensino Básico

Pimenta, P.; Pereira, Fátima

Journal article

Riscos para a identidade de enfermeiros decorrentes das condições de trabalho

Fernandes, Rita; Pereira, Fátima; Araújo, Beatriz

Book chapter

How can teacher education fulfill its more generous intentions? Reflections concerning the pernicious effects of educational evaluation.

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Fernandes, Preciosa; Thomas Dotta, Leanete; Sousa, Rita

Report

Xeno-Tolerance Supporting VET Teachers and Trainers to Prevent Radicalisation. Needs assessment report. Portuguese team Report

Fernandes, Preciosa; Cortesão, Luiza; Costa, Francisca; Macedo, Eunice; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima; Silva, Sofia M.

Journal article

Family involvement in schooling. A north Portugal portrait by elementary students [Scopus]

Freires, Thiago; Pereira, Fátima; Santos, Carolina

Book chapter

Students Voices About How Schooling Affects Their Lives

Pereira, Fátima; Freires, Thiago; Santos, Carolina; Magalhães, Dulce; Mouraz, Ana; Sousa, Soraia

Report

Xeno-Tolerance Supporting VET Teachers and Trainers to Prevent Radicalisation. Needs assessment report. Portuguese team Report

Fernandes, Preciosa; Cortesão, Luiza; Costa, Francisca; Macedo, Eunice; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima; Silva, Sofia M.

Conference paper

The communicative effect of lectures and communications in high school

Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo. Corresponding author: Freitas, André

Report

Xeno-Tolerance Supporting VET Teachers and Trainers to Prevent Radicalisation. Needs assessment report. Portuguese team Report

Fernandes, Preciosa; Cortesão, Luiza; Costa, Francisca; Macedo, Eunice; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima; Silva, Sofia M.

Conference paper

The communicative effect of lectures and communications in high school

Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo. Corresponding author: Freitas, André

Journal article

Lechos de la actividad dramática para una investigación-acción en educación infantil [An action-based study on the channels of dramatic activity in childhood education]

Neiva, Manuel; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima

Journal article

Being a teacher educator: professional identities and conceptions of professional education

Pereira, Fátima; Lopes, Amélia; Marta, Margarida

Book chapter

Especificidades da formação de professores e profissão docente: Reflexões a partir de um estudo sobre os formadores de professores e de enfermeiros

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima

Journal article

CRISE DA EDUCAÇÃO ESCOLAR E PERCEPÇÕES DOS PROFESSORES SOBRE O SEU TRABALHO: IDENTIDADE PROFISSIONAL E CLIMA DE ESCOLA EM ANÁLISE

Fátima Pereira; Ana Mouraz

Journal article

Subjectivity Versus Brazilians Universities’ Demand for Objectivity; from Sublimation to Psychoneurosis

Rosimê da Conceição Meguins; Maria de Fátima Carneiro Ribeiro Pereira

Journal article

AN ACTION-BASED STUDY ON THE CHANNELS OF DRAMATIC ACTIVITY IN CHILDHOOD EDUCATION

Lopes, Amelia; Neiva, Manuel; Pereira, Fatima

Journal article

Being a teacher educator: professional identities and conceptions of professional education

Pereira, F.; Lopes, A.; Marta, M.

Book

Trabalho docente, subjetividade e formação

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Freitas, Marinaide; Freitas, António

Book chapter

Critical theory(ies) and teacher education in Portugal: for new understandings of the possibilities of teacher education to make the difference

Pereira, Fátima

Book chapter

Tensões e desafios na formação inicial de professores: (pre)textos de investigação para refletir a mudança

Pereira, Fátima

Book chapter

From expected curriculum to operational curriculum: pathways, spaces, agents for curricular (re)configuration and visual education discourses

Casian, Sílvia; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima

Book chapter

Reflection and investigation on Primary School Teachers’ Internships

Bento, C.; Pereira, Fátima; Lopes, Amélia

Book chapter

Especificidades da formação de professores e profissão docente: reflexões a partir de um estudo sobre os formadores de professores e enfermeiros

Pereira, Fátima; Lopes, Amélia

Book chapter

Para além dos muros da escola: os estudantes e a periferia

Freires, Thiago; Pereira, Fátima

Book chapter

O corpo silenciado

Manarte, Joana; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima

Book chapter

O Imaginário dos docentes negros no ensino universitário

Röesch, I.; Oliveira, V.; Pereira, Fátima

Book chapter

Formação de professores e epistemologia do trabalho docente: Novos e velhos desafios sobre a justiça social-escolar

Pereira, Fátima

Journal article

Impacto do Debriefing Estruturado

Coutinho, Verónica; Martins, José Carlos; Pereira, Fátima

Conference abstract

What can Specialized Artistic Schools teach us? Youths' narratives on schooling effects of secondary education

Freires, Thiago; Pereira, Fátima

Conference paper

Corpo silenciado [Silenced body]

Manarte, Joana; Lopes, A.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima

Book chapter

How Can Teacher Education Fulfill Its More Generous Intentions? Reflections Concerning the Pernicious Effects of Educational Evaluation

Lopes, A.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Fernandes, Preciosa; Thomas Dotta, Leanete; Sousa, Rita Tavares

Book chapter

Internship and teacher education in Portugal in the new millennium

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Sousa, Cristina

Journal article

Contributions to the empirical study of immediacy in the pedagogical relationship through self-narratives

Manarte, Joana; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima

Journal article

Building communities in higher education: the case of nursing

Andrew, Nicole; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Lima, Ilda

Journal article

The professional relevance of initial education of teachers and nurses in higher education,La pertinence de la formation professionnelle des enseignants et des infirmiers dans l’enseignement supérieur: une analyse des identityés des formateurs,A relevância profissional da formação de professores e enfermeiros no ensino superior: Uma análise a partir das identidades dos formadores

Marta, Margarida ; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Leite, Madalena

Journal article

The research-teaching nexus in nurse and teacher education: Contributions of an ecological approach to academic identities in professional fields

Lopes, Amélia; Boyd, Pete; Andrew, Nicola; Pereira, Fátima

Journal article

Potencialidades da investigação narrativa na construção de uma investigação-ação-expressão dramática e desenvolvimento profissional de educadores/as de infância [The potential of narrative research in the construction of dramatic action-research-expression and professional development of childhood educators]

Neiva, Manuel; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima

Book chapter

Internship and teacher education in Portugal in the new millennium

Lopes, Amélia; Pereira, F.; Sousa, Cristina

Journal article

Student participation in school life: The “student voice” and mitigated  democracy

Pereira, Fátima; Mouraz, Ana; Figueiredo, C.

Journal article

The professional relevance of initial education of teachers and nurses in higher education,La pertinence de la formation professionnelle des enseignants et des infirmiers dans l’enseignement supérieur: une analyse des identityés des formateurs,A relevância profissional da formação de professores e enfermeiros no ensino superior: Uma análise a partir das identidades dos formadores

Marta, M.; Lopes, A.; Pereira, F.; Leite, M.

Journal article

Students’ satisfaction with simulated clinical experiences: Validation of an assessment scale

Baptista, R.C.N.; Martins, J.C.A.; Pereira, M.F.C.R.; Mazzo, A.

Journal article

Building communities in higher education: the case of nursing

Andrew, N.; Lopes, A.; Pereira, F.; Lima, I.

Journal article

The research-teaching nexus in nurse and teacher education: Contributions of an ecological approach to academic identities in professional fields

Lopes, A.; Boyd, P.; Andrew, N.; Pereira, F.

Journal article

Simulação de Alta-Fidelidade no Curso de Enfermagem: ganhos percebidos pelos estudantes

Baptista, Rui Carlos Negrão; Martins, José Carlos Amado; Pereira, Maria Fátima Carneiro Ribeiro; Mazzo, Alessandra

Journal article

Contributions to the empirical study of immediacy in the pedagogical relationship through self-narratives

Manarte, J.; Lopes, A.; Pereira, F.

Book chapter

Formação de professores e trabalho docente em Portugal: para uma reflexão crítica

Pereira, Fátima

Book chapter

A criação de conhecimento na investigação com histórias de vida: Relato de uma vivência

Pereira, Fátima; Leite, Analia

Book chapter

Simulação no ensino de graduação em enfermagem: evidências científicas

Baptista, R.; Pereira, Fátima; Martins, J. C.

Book chapter

A composição da figura docente: entre memórias e narrativas por outros olhares

Rodrigues, T.; Pereira, Fátima; Santos, C.

Book chapter

(Re)composição do trabalho do professor do ensino superior: o contexto português em desafio

Santos, C.; Rodrigues, F.; Pereira, Fátima

Journal article

High-fidelity simulation in the Nursing Degree: Gains perceived by students

Batista, Rui; Martins, José Carlos; Pereira, Fátima; Mazzo, Alessandra

Journal article

Construction and validation of the Simulation Debriefing Assessment Scale (Escala de Avaliação do Debriefing associado à Simulação - EADaS)

Coutinho, Verónica; Martins, José Carlos; Pereira, Fátima

Journal article

Potencialidades da investigação narrativa na construção de uma investigação-ação-expressão dramática e desenvolvimento profissional de educadores/as de infância

Neiva, Manuel; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima

Journal article

Memórias de professores: os significados da escolha profissional

Roesch, Isabel; Fortes, Valeska; Pereira, Fátima

Journal article

A construção da identidade profissional entre percursos e escol(h)as

Santos, Carolina; Pereira, Fátima; Lopes, Amélia

Journal article

Sudjelovanje ucenika u životu škole: „ucenicki glas” i ublažena demokracija

Pereira, Fátima; Mouraz, Ana; Figueiredo, Carla

Journal article

Construção e Validação da Escala de Avaliação do Debriefing associado à Simulação (EADaS)

Coutinho, Verónica; Martins, José; Pereira, Fátima

Book chapter

Teachers representation: between memories and narratives [A composição da figura docente: entre memórias e narrativas por outros olhares]

Freires, Thiago; Pereira, Fátima; Santos, Carolina

Conference abstract

Schooling as experience: Narratives of Portuguese 9th grade students

Freires, Thiago; Pereira, Fátima; Santos, Carolina

Journal article

Sudjelovanje ucenika u ¿ivotu ¿kole: ¿ucenicki glas¿ i ubla¿ena demokracija

Pereira, Fátima; Mouraz, Ana; Figueiredo, Carla

Book chapter

Formação inicial de profissionais de ajuda e identidades dos formadores: O caso do ensino e da enfermagem

Lopes, Amélia; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima; Sousa, Rita

Book chapter

The initial education of helping professionals: Nursing and teaching: Unity and diversity

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Mouraz, Ana

Journal article

Concepts, policies and practices of teacher education: an analysis of studies on teacher education in Portugal

Pereira, F.

Journal article

Initial teacher education for social justice and teaching work in urban schools: An (im)pertinent reflection

Pereira, F.

Book chapter

Identidades formadoras e profissões de ajuda: O caso do ensino

Pereira, Fátima; Lopes, Amélia; Marta, Margarida; Sousa, Cristina

Book chapter

Identidades situadas e climas em formação inicial de professores: identidades profissionais em transição

Pereira, Fátima; Mouraz, Ana; Lopes, Amélia

Book chapter

Os efeitos do percurso de vida numa identidade docente valorizada

Duarte, Filipa; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima

Book chapter

Identidades formadoras em enfermagem: Novos académicos em novos ambientes do ensino superior

Lopes, Amélia; Lima, Ilda; Pereira, Fátima; Thomas Dotta, Leanete; Ferreira, Elisabete; Sousa, Rita

Book chapter

Formação inicial de profissionais de ajuda e identidades dos formadores: O caso da enfermagem

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Mouraz, Ana; Sousa, Rita

Book chapter

A formação inicial de profissionais de ajuda: A enfermagem e o ensino: Unidade e diversidade

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Mouraz, Ana

Book chapter

The initial education of helping professionals: Nursing and teaching: Unity and diversity

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Mouraz, Ana

Book chapter

As narrativas autobiográficas e a formação de professores: uma reflexão sobre o diário de acompanhamento

Gaspar, M.; Pereira, Fátima; Passegi, C.

Book chapter

Novos sujeitos sociais e produção de conhecimento

Dias, R.; Pereira, Fátima; Correia, J

Journal article

Gestão da formação contínua de professores em agrupamento de escolas: Dinâmicas e desafios

Pereira, Fátima; Silva, Anabela

Journal article

A construção da cidadania de mulheres e crianças na experiência de pais e mães com filhos na creche

Dias, Regina; Correia, José Alberto; Pereira, Fátima

Journal article

Day care services, gender equality and children’s right to education

Dias, Regina Célia; Pereira, Fátima; Correia, José Alberto

Conference abstract

Alternative secondary school programs: An overview on Arts School effects on Portuguese students’ educational trajectories

Freires, Thiago; Pereira, Fátima

Conference abstract

Schooling effects on students’ lives: the implicit discourse of narratives

Santos, Carolina; Sousa, Soraia; Rodrigues, Thiago; Pereira, Fátima

Book chapter

Identidades formadoras em enfermagem: Novos académicos em novos ambientes do ensino superior [Nursing training identities: New academics in new higher education environments]

Lopes, Amélia; Lima, Ilda; Pereira, Fátima; Thomas Dotta, Leanete; Ferreira, Elisabete; Sousa, Rita

Conference paper

A relação pedagógica: O que existe para lá da palavra? [The pedagogical relationship: What lies beyond the words?]

Manarte, Joana; Lopes, A.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima

Book chapter

Identidades formadoras e profissões de ajuda: o caso do ensino [Formation identities and aid professions - the case of education]

Marta, Margarida; Lopes, Amélia (C217-77DD-823C); Pereira, Fátima; Sousa, Cristina

Book chapter

Formação inicial de profissionais de ajuda e identidade dos formadores: o caso da enfermagem

Lopes, Amélia; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima; Sousa, Rita Tavares

Book chapter

Identidades Formadoras em Enfermagem: Novos académicos em novos ambientes do Ensino Superior

Lopes, Amélia; Lima, Ilda; Pereira, Fátima; Thomas Dotta, Leanete; Ferreira, Elisabete; Sousa, Rita Tavares

Book chapter

The initial education of helping professionals: Nursing and teaching: Unity and diversity

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Mouraz, Ana

Book chapter

Formação inicial de profissionais de ajuda e identidades dos formadores: O caso do ensino e da enfermagem

Lopes, Amélia; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima; Sousa, Rita

Book chapter

Formação inicial de profissionais de ajuda e identidade dos formadores: o caso da enfermagem

Lopes, Amélia; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima; Sousa, Rita Tavares

Book chapter

Identidades formadoras em enfermagem: Novos académicos em novos ambientes do ensino superior

Lopes, Amélia; Lima, Ilda; Pereira, Fátima; Thomas Dotta, Leanete; Ferreira, Elisabete; Sousa, Rita

Journal article

Everyday life and everyday learning: The ways in which pre-service teacher education curriculum can encourage personal dimensions of teacher identity

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima

Journal article

Everyday life and everyday learning: The ways in which pre-service teacher education curriculum can encourage personal dimensions of teacher identity

Lopes, A.; Pereira, F.

Book chapter

Childhood government and scholar Education. The emergency of new student and teacher identities

Pereira, Fátima

Book chapter

Formação de professores e justiça em educação: um contributo para a reflexão

Pereira, Fátima

Book chapter

Identidades formadoras em formação inicial de professores no ensino superior

Pereira, Fátima; Lopes, Amélia; Marta, Margarida

Book chapter

Identidades formadoras em formação inicial em enfermagem

Lima, I.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Freitas, A.

Journal article

A avaliação na formação inicial de professores: Um estudo de caso

Bento, Cecília; Pereira, Fátima

Journal article

Efeitos da escolaridade no percurso de vida dos alunos: Nas entrelinhas da narrativa

Pereira, Fátima; Freires, Thiago; Santos, Carolina

Journal article

Schooling effects in the life of students: in between narratives [Efeitos da escolaridade na vida dos estudantes: nas entrelinhas das narrativas]

Pereira, Fátima; Freires, Thiago; Santos, Carolina

Book chapter

Identidades formadoras em formação inicial em enfermagem [Training identities in nursing initial training]

Lima, Ilda; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Freitas, A.

Conference abstract

Identidades formadoras em formação inicial em enfermagem [Training identities in initial nursing training]

Lima, Ilda; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Freitas, Ana

Conference abstract

Valores e inquietudes dos formadores de enfermagem: (Trans)formações identitárias [Values and concerns of nursing educators: Identity (trans)formations]

Lima, Ilda Maria Gomes Barbosa; Lopes, Amélia; Ferreira, Elisabete; Sousa, Rita; Freitas, Ana; Pereira, Fátima

Conference poster

A relação pedagógica: O que está para lá da palavra? [The pedagogical relationship: What lies beyond the words?]

Manarte, Joana; Lopes, A.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima

Book chapter

Identidades formadoras em formação inicial de professores no ensino superior [ Formation identities in initial teacher education in higher education]

Marta, Margarida; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima

Book chapter

Identidades formadoras em formação inicial em enfermagem

Lima, I.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Freitas, A.

Book

Formação contínua de professores 1992-2007: Contributos de investigação para uma apreciação retrospectiva [Continuing teacher education 1992-2007: Research contributions to a retrospective assessment]

Lopes, Amélia; Ferreira, Elisabete; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima; Fernandes, Preciosa; Moreira, Jacinta; Lima, Lurdes; Rodrigues, Lurdes

Book chapter

A infância no contexto da educação escolar: Sentidos e significados de transformações incertas

Pereira, Fátima; Lopes, Amélia

Journal article

In-service teacher education and scholar innovation: The semantics of action and reflection on action as a mediation device

Pereira, F.

Journal article

Childhood schooling. Narratives and conceptions on childhood in initial teacher training in Portugal,Éducation scolaire de l'enfance. Récits et significations dans la formation initiale des enseignants au Portugal

Pereira, F.; Bodergat, J.-Y.

Book

Formação contínua de professores, 1992-2007. Contributos de investigação para uma apreciação retrospectiva

Lopes, Amélia; Ferreira, Elisabete; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima; Fernandes, Preciosa; Moreira, Jacinta; Lima, Lurdes; Rodrigues, Lurdes

Book chapter

A infância no contexto da educação escolar: sentidos e significados de transformações incertas

Pereira, Fátima; Lopes, Amélia

Book chapter

Conceções e práticas de formação contínua de professores em Portugal: Tendências e controvérsias

Pereira, Fátima

Book chapter

Como as identidades configuram a formação: Uma análise a partir da opinião de professores portugueses sobre efeitos da formação contínua.

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima

Journal article

A escrita como dispositivo de formação em educação

Pereira, Fátima; Carlos, Lígia

Journal article

Cognitive work developed by students: From the importance to the promotion

Mouraz, Ana; Pereira, Fátima

Book

Formação contínua de professores 1992-2007: Contributos de investigação para uma apreciação retrospectiva [Continuing teacher education 1992-2007: Research contributions to a retrospective assessment]

Lopes, Amélia; Ferreira, Elisabete; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima; Fernandes, Preciosa; Moreira, Jacinta; Lima, Lurdes; Rodrigues, Lurdes

Journal article

Cognitive work developed by students: From the importance to the promotion

Mouraz, Ana; Pereira, Fátima

Book

Formação contínua de professores 1992-2007: Contributos de investigação para uma apreciação retrospectiva [Continuing teacher education 1992-2007: Research contributions to a retrospective assessment]

Lopes, Amélia; Ferreira, Elisabete; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima; Fernandes, Preciosa; Moreira, Jacinta; Lima, Lurdes; Rodrigues, Lurdes

Book

Formação contínua de professores, 1992-2007. Contributos de investigação para uma apreciação retrospectiva

Lopes, Amélia; Ferreira, Elisabete; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima; Fernandes, Preciosa; Moreira, Jacinta; Lima, Lurdes; Rodrigues, Lurdes

Book chapter

Concretização do processo de Bolonha e ajustamentos na docência universitária: Dados e reflexões sobre uma experiência

Lopes, Amélia; Vaz, Henrique; Pereira, Fátima; Neves, Tiago

Journal article

Childhood narratives in initial teacher training: Childhood government and its re-institutionalisation

Pereira, Fátima

Book

Infância, educação escolar e profissionalidade docente. Um mapeamento social dos discursos em formação inicial de professores

Pereira, Fátima

Book chapter

A infância e o trabalho docente: discursos e implicações na formação de professores

Pereira, Fátima; Frangella, Rita de Cássia

Book chapter

Concretização do processo de Bolonha e ajustamentos na docência universitária: Dados e reflexões sobre uma experiência

Lopes, Amélia; Vaz, Henrique; Pereira, Fátima; Neves, Tiago

Journal article

A reflexão colaborativa como dispositivo de mudança: Formação contínua de professores no contexto do Programa Nacional de Ensino do Português

Pereira, Fátima; Alves, S.

Book review

A relação com o saber nos meios populares, de Bernard Charlot. Recensão. A educação em instituições de custódia

Pereira, Fátima

Journal article

Ser criança e ser aluno: concepções das professoras do 1° ciclo do ensino básico

Pereira, Fátima; Lopes, Amélia

Journal article

Ser criança e ser aluno: concepções das professoras do 1° ciclo do ensino básico

Pereira Fátima; Amélia Lopes; Fátima, Pereira; Lopes, Amélia

Journal article

Conceptions and knowledge about childhood in initial teacher training: Changes in recent decades and their impact on teacher professionality, and on schooling in childhood

Pereira, F.

Book chapter

Les réformes dans la formation initiale des enseignants dans les dernières trente années, au Portugal

Pereira, Fátima

Journal article

Governo da infância e profissionalidade docente: Narrativas em formação inicial de professores

Pereira, Fátima

Book chapter

Narratives of childhood in initial teacher training and the reconfiguration of its social place in scholar education

Pereira, Fátima

Book chapter

Culturas escolares, perspectivas curriculares e identidades profissionais dos professores portugueses

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima

Book chapter

Culturas escolares, perspectivas curriculares e identidades profissionais dos professores portugueses

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima

Conference abstract

In-service teacher training in Portugal: Assessing the effects of the formative paradigm

Lopes, Amélia; Fernandes, Preciosa; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete

Journal article

Initial teacher education curricula, basic professional identities and professional trajectory,Currículos de formación inicial identidades profesionales de base y trayectoria profesional

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Sousa, C.; Carolino, A.M.; Tormenta, R.

Journal article

Currículos de formación inicial, identidades profesionales de base y trayectoria profesional

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Sousa, Cristina; Carolino, Ana Maria; Tormenta, Rafael

Journal article

Os processos e os produtos da investigação em Ciências da Educação na FPCE-UP: Caracterização e prospectiva

Leite, Carlinda; Pereira, Fátima

Journal article

A formação inicial de professores do 1º CEB nas últimas três décadas do séc. XX: transformações curriculares, conceptualização educativa e profissionalização docente

Pereira, Fátima; Carolino, Ana Maria; Lopes, Amélia

Journal article

Initial teacher education curricula, basic professional identities and professional trajectory,Currículos de formación inicial identidades profesionales de base y trayectoria profesional

Lopes, A.; Pereira, F.; Sousa, C.; Carolino, A.M.; Tormenta, R.

Book

Fazer da formação um projecto. Formação inicial e identidades profissionais docentes

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Silva, M.; Sá, M.

Book chapter

Amar ou constranger: Escola e infância: Os discursos das professoras do 1º Ciclo do Ensino Básico

Pereira, Fátima

Book chapter

Infância e profissionalização dos professores: a história de uma relação conturbada

Pereira, Fátima

Book chapter

A formação inicial de professores do 1º CEB nas duas últimas décadas: uma caracterização a partir de discursos de natureza sócio/política

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ribeiro, A.; Ferreira, Elisabete; Coelho, Orquídea

Journal article

A formação dos profissionais para a infância: uma análise dos discursos em formação inicial de professores, em tempos de democracia em Portugal

Pereira, Fátima

Journal article

Discursos sobre a infância em formação inicial de professores - Portugal nas últimas décadas

Pereira, Fátima

Journal article

La formación de los profesionales para la infancia: Un análises de los discursos en formación inicial de profesores, en tiempos de democracia en Portugal [Childhood professionals' formation: an analysis of speeches within teachers' initial formation, in times of democracy in Portuga]

Pereira, Fátima

Journal article

Os processos e os produtos da investigação em Ciências da Educação na FPCE-UP: Caracterização e prospectiva

Lopes, Amélia; Coelho, Rita; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Leal, Rui; Leite, Carlinda

Book

Fazer da formação um projecto: Formação inicial e identidades profissionais docentes [Making training a project: Teachers’ initial training and professional identities]

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Silva, Manuel A.; Sá, Maria José

Book chapter

A formação inicial de professores do 1.º CEB nas duas últimas décadas: Uma caracterização a partir de discursos de natureza sócio-política [The initial training of 1st Cycle of Basic Education teachers over the last two decades: A characterization based on socio-political discourses]

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Ribeiro, Agostinho; Coelho, Orquídea

Journal article

Os processos e os produtos da investigação em Ciências da Educação na FPCEUP: Caracterização e prospectiva [Research processes and products in Educational Sciences at FPCEUP: Characterization and prospective]

Lopes, Amélia; Coelho, Rita; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Leal, Rui; Leite, Carlinda

Book chapter

A formação inicial de professores do 1º CEB nas duas últimas décadas: uma caracterização a partir de discursos de natureza sócio-política.

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Ribeiro, Agostinho; Coelho, Orquídea

Book

Fazer da formação um projecto. Formação inicial e identidades profissionais docentes

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Silva, M.; Sá, M.

Book chapter

A formação inicial de professores do 1º CEB nas duas últimas décadas: uma caracterização a partir de discursos de natureza sócio/política

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ribeiro, A.; Ferreira, Elisabete; Coelho, Orquídea

Journal article

Os processos e os produtos da investigação em Ciências da Educação na FPCE-UP: Caracterização e prospectiva

Lopes, Amélia; Coelho, Rita; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Leal, Rui; Leite, Carlinda

Book

Uma revolução na formação inicial de professores

Lopes, Amélia; Sousa, C.; Pereira, Fátima; Tormenta, Rafael; Rocha, R.

Book

Uma revolução na formação inicial de professores [A revolution in initial teacher education]

Lopes, Amélia; Sousa, Cristina; Pereira, Fátima; Tormenta, Rafael; Rocha, R.

Journal article

As crianças são importantes: A reorganização curricular no 1º CEB e as concepções de criança das professoras

Pereira, Fátima; Lopes, Amélia

Journal article

Infância, educação escolar e concepções das professoras: Ser criança e ser aluno: Categorias sociais em conflito

Pereira, Fátima; Lopes, Amélia

Journal article

Estudo exploratório sobre currículo de formação inicial e identidade profissional de docentes do 1º CEB: Indícios sobre o papel do envolvimento dos estudantes na gestão do seu currículo de formação

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; et al.

Journal article

Envolvimento na gestão do currículo de formação inicial e identidades profissionais no ensino primário português

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Silva, Manuel; et al.

Journal article

Escritos de trabalho e construção social da acção educativa institucional: (E)feitos de um processo de Investigação-Acção

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima

Journal article

Envolvimento na gestão do currículo de formação inicial e identidades profissionais no ensino primário português

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Silva, Manuel A.; Sousa, Cristina; Rocha, Rosália

Journal article

O envolvimento dos estudantes do Curso de Professores do 1º CEB (Ensino Primário) na Gestão do seu Currículo de Formação [The involvement of students in the 1st Cycle of Basic Education (Primary Education) teacher course in the management of their training curriculum]

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Silva, Manuel A.; Ferreira, Elisabete; Sousa, C.; Rocha, R.

Conference abstract

O envolvimento dos estudantes do curso de professores do 1º CEB (Ensino Primário) na gestão do seu currículo de formação [The involvement of students in the 1st Cycle of Basic Education (Primary Education) teacher course in the management of their training curriculum]

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Silva, Manuel António; Ferreira, Elisabete; Sousa, Cristina; Rocha, Rosália; Fragateiro, Lurdes

Journal article

Estudo exploratório sobre currículo de formação inicial e identidade profissional de docentes do 1º CEB: indícios sobre o papel do envolvimento dos estudantes na gestão do seu currículo de formação

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Coelho, Orquídea; Sousa, Cristina; Silva, Manuel António; Rocha, Rosália; Fragateiro, Lurdes

Journal article

Estudo exploratório sobre currículo de formação inicial e identidade profissional de docentes do 1º CEB: indícios sobre o papel do envolvimento dos estudantes na gestão do seu currículo de formação

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Coelho, Orquídea; Sousa, Cristina; Silva, Manuel António; Rocha, Rosália; Fragateiro, Lurdes

Journal article

Formação inicial e identidade profissional

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Silva, Manuel

Journal article

Estudo exploratório sobre currículo de formação inicial e identidade profissional de docentes do 1º CEB: Indícios sobre o papel do envolvimento dos estudantes na gestão do seu currículo de formação [Exploratory study on the initial training curriculum and professional identity of 1st Cycle of Basic Education teachers: Evidence on the role of student involvement in the management of their training]

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Coelho, Orquídea; Sousa, Cristina; Silva, M. A.; Rocha, R.; Fragateiro, Lurdes

Conference abstract

Formação inicial e identidades profissionais no 1º CEB: uma pré-análise dos discursos sócio/políticos das décadas de 80 e 90 [Initial training and professional identities in the 1st Cycle of Basic Education: a pre-analysis of the 80s and 90s socio/political discourses]

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ribeiro, Agostinho; Ferreira, Elisabete; Coelho, Orquídea

Conference abstract

Formação inicial e identidades profissionais no 1º CEB: uma pré-análise dos discursos sócio/políticos das décadas de 80 e 90

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ribeiro, Agostinho; Ferreira, Elisabete; Coelho, Orquídea

Conference abstract

Formação inicial e identidades profissionais no 1º CEB: uma pré-análise dos discursos sócio/políticos das décadas de 80 e 90

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ribeiro, Agostinho; Ferreira, Elisabete; Coelho, Orquídea

Book

Transformação educativa e formação contínua de professores: os equívocos e as possibilidades

Pereira, Fátima

Book chapter

A propósito de uma pretensa reorganização curricular

Pereira, Fátima

Journal article

Projecto CRIA-SE ou a criatividade na escola de todos os dias

Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ribeiro, Agostinho

Book

PROJECTO CRIA-SE, educar e formar para a criatividade

Ribeiro, A.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Barbosa, L.; Fidalgo, M.; Sousa, M.

Book chapter

Projecto CRIA-(SE): Um projecto que se cria

Pereira, Fátima

Dataset

Escala de Satisfação com as Experiências Clínicas Simuladas

Pereira, Fátima

Conference paper

Popular classes and schooling processes - decoding the Portuguese periphery [Classes populares e processos de escolarização – desmistificando a periferia portuguesa]

Freires, Thiago; Pereira, Fátima

Conference paper

Beyond school's walls: the students and the periphery [Para além dos muros da escola: os estudantes e a periferia]

Freires, Thiago; Pereira, Fátima

Conference paper

Educational relationship - On the other side of the mirror: students' voice on teachers' work [A relação educativa - O outro lado do espelho: vozes de alunos/as sobre o trabalho docente]

Pereira, Fátima; Freires, Thiago; Santos, Carolina

Conference paper

Familiar involvement insights: Perspectives from Portuguese Elementary School students

Freires, Thiago; Pereira, Fátima

Conference paper

Nuclear and peripheral nodes of students' discourse on schooling experience [Centralidades e periferias nos discursos de jovens sobre percursos e experiências escolares]

Santos, Carolina; Freires, Thiago; Sousa, Soraia; Pereira, Fátima

Conference paper

El proceso de adaptación e integración en la enseñanza superior: Un estudio con estudiantes de una escuela de enfermería y de una escuela de educación [The process of higher education adaptation and integration: A study with students from a nursing and an education school]

Lima, I.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete