Membros Integrados
Professor(a) Catedrático(a)
CIIE/Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto, Portugal
E-mail
fpereira@fpce.up.pt
Telefone
+ 351 220 400 628 (ext 234)
Fátima Pereira is Full Professor at the Faculty of Psychology and Education Sciences of the University of Porto (FPCEUP), where she acted as Director of the Master Degree in Education, member of the Ethics Committee, and deputy coordinator of the Office of Continuing Education at the same faculty. Fátima is an integrated member of the Centre for Research and Intervention in Education (CIIE). She is co-coordinator of CIIE's strategic area 'Training, Equity and the Teaching Profession' and Co-Head of CIIE's IDEAFor - Identity, Democracy, School, Administration and Training research group. She served also as coordinator of the CIIE’s Observatory of Schools Life. Her research interests include teacher education and professional development, school education, ethics and justice in school education. Since 1993, she has been involved in several national and international research projects and networks, in several of them, acting as coordinator, regarding school education, teacher profession, teacher education Currently, she is leading the UPorto team of EU-funded DITE - Diverse Internationalisation of Teacher Education (2021-2024), focusing on the element of internationalisation to increase capabilities of future teachers by sensitising TE students to international perspectives.. She has been acting as reviewer to international bodies and funding schemes (as Horizon 2020 of European Commission) and national agencies, including to the Portuguese Foundation for Science and Technology.
2016 – Agregação em Ciências da Educação – Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto, Portugal
2007 – Doutoramento em Ciências da Educação – Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto, Portugal
1999 – Mestrado em Ciências da Educação – Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto, Portugal
1994 – Licenciatura em Ciências da Educação – Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto, Portugal
Política educativa; Formação de professores; Educação escolar da infância; Tranformação sócio-educativa; Mediação educativa; Ética e justiça na educação escolar.
Cinquenta Anos de Docência: Fatores de Mudança e Diálogos Intergeracionais (FYT-ID)
Informado pelo desenvolvimento do profissionalismo dos professores e a valorização da profissão docente, este projeto tem o objetivo geral de criar resultados de investigação e dispositivos que deem conta de histórias de professores e suas variáveis cruciais para a mudança, e que promovam o diálogo entre antigos e novos professores e a sociedade. São seus objetivos específicos: produzir narrativas de vida que deem conta de dimensões crucias de inovação e mudança no sistema educativos nos últimos 50 anos; promover o diálogo intergeracional na formação de professores e avaliar os seus efeitos; produzir versões digitais multimodais de narrativas de vida e de diálogos intergeracionais “exemplares” e torná-los acessíveis em repositório aberto- para investigação, formação e comunicação com a sociedade.
Tendo por pano de fundo as transformações das últimas décadas, o atual envelhecimento do corpo docente e as possibilidades abertas pela investigação biográfica para a compreensão dos processos históricos quotidianos, a formação e a comunicação com a sociedade, o estudo tem três eixos teóricos: construção do profissionalismo dos professores e da inovação educativa; rejuvenescimento do corpo docente e diálogo intergeracional; investigação-biográfico narrativa e criação de repositório aberto.
O projeto desenvolve-se em três etapas: Recolha e análise de histórias de vida de professores que iniciaram a sua carreira nos anos 1970 (tendo em conta o género e a abrangência regional); Desenvolvimento e avaliação de projetos de formação inspirados pela investigação-ação promotores do diálogo intergeracional; Criação de um Repositório aberto de Histórias de Ensino e Formação constituído por protótipos das histórias e das experiências formativas em função de eixos emergentes da análise.
A equipa é constituída por investigadores experientes e organiza-se em três subequipas: a subequipa FYT, especialmente responsável pela recolha e análise de histórias de vida; a subequipa ID, especialmente responsável pela implementação dos diálogos intergeracionais; e a subequipa OP-Data, com elementos com expertise na construção de arquivos, convencionais e digitais.
Os consultores – António Nóvoa e Linda Evans – são grandes referências nos domínios da profissionalização dos professores e da investigação/formação biográfico-narrativa.
DITE - Diverse Internationalisation of Teacher Education
Teacher Education (TE) in universities has remained one of the least internationalised subjects in higher education. Yet, teachers are expected to educate future generations to become global citizens. In other words, students of teacher education are so far ill-equipped to transform their prospective pupils into individuals with a global mindset. Since international projects in schools are comparatively rare and most teachers do not have or take opportunities to engage in further education in internationalisation at a later stage, (high) school education shows comparatively few international components. DITE focuses on the element of internationalisation to increase capabilities of future teachers by sensitising TE students to international perspectives.
DITE pursues six concrete objectives:
1. Internationalisation at Home (IaH) as key instrument for inclusion. We know from the Erasmus Impact Study 2014 and various follow-up studies that mobility is not the solution if a large percentage of students (90%+) are to be reached by internationalisation. Therefore, DITE relies on internationalisation at home (IaH) to develop a model of globalised teacher education through diverse internationalisation with a focus on students becoming teachers in upper secondary education since that is the level of school education closest to higher education itself and most relevant for direct impact on future global citizens. IaH will allow to include many more individuals including those for whom mobility would not be an option for different reasons.
2. Internationalisation to improve key competences. Internationalisation is understood as a means to an end, not a goal in itself. DITE aims to improve key competences.
3. Better understanding of international/global interconnectedness. Internationalisation will help to improve the understanding of how concepts and problems are intertwined across national borders, not by reading about it but by actively engaging with individuals in other countries.
4. Comprehension of international diversity of perspectives. DITE aims to contribute to the innovation of perspectives and approaches of lecturers as well as students of TE with regard to the complexity of the major social challenges. It also aims to find ways to improve the teaching with respect to these aspects. Direct Interaction with lecturers and students from other countries in the train-the-trainer (TTT) (PR2), the in-house modules (PR3) and the network (PR6) as well as the reports produced in PR1, PR4 and PR5 will provide diverse insights (e.g. that challenges to democracy might be viewed differently, that the Sustainable Development Goals (SDG) are addressed and understood differently in different countries, etc.).
5. Use of online/digital/virtual tools via international engagement to improve inclusion and diversity. Since most students and lecturers in TE will never be physically mobile, digital mobility as part of IaH will be a key competence to achieve international perspectives. DITE aims to link the experience in digitalisation from the COVID crisis in general to its power for internationalisation, showing how seamlessly integrated such international components can be integrated via these means and tools.
6. A more complex concept of change. A key competence for a global mindset is the acceptance that change is the only constant. Where TE curricula and frameworks for school education tend to be extremely static, internationalisation can be a powerful way to open the mind towards change and prove its value in school education. DITE will use the different stages of the project to confront the participants with this change concept and the usability of internationalisation to integrate it as a standard component in education.
EEPN - European Education Policy Network on Teachers and School Leaders
The consortium will create an inclusive and sustainable network of key actors representing school leaders, teachers, parents, education employers, policy makers, education policy centres and educational researchers. For the first time, all major organisations representing all of the above mentioned stakeholders have joined forces in their efforts to show the best of the worlds of practice, policy making, and research, with the collective aim to facilitate dialogue and promote and support evidence-informed policy making in order to positively drive change in education across Europe.
The network represents a broad geographic scope and a balance of different education systems, as well as a variety of backgrounds of participating institutions and associations, from policy, practice, and research. The focus is on policies relating to teachers and school leaders working in the field of general education of children and young people (0-18 years of student age).
The consortium will mobilise its membership with the aim to drive positive change in education. Within the network, practitioners, researchers, and policy makers are represented, making it possible to drive positive change in a bottom-up approach, and support evidence-informed policy making in a top-down approach.
The core of the consortium’s work is to identify good practices in the field of applied research, educational practice, and current policy making relevant to the central theme the consortium will choose at the beginning of each year.
REKINDLE+50 – Migrações digitais e inovação curricular: ressignificar a experiência e (re)encantar a profissão docente depois dos 50
Portugal has an aged teaching staff. In twenty years of the country’s history, working time has increased in an average of 10 years. Portuguese teachers live in situations of instability, embarrassment and demotivation, that is, of disenchantment. Some of this disenchantment results from the generational difference between teachers and their students, accentuated by the digital familiarity that characterizes current students’ the profile and by the distinguished interests, languages and reasoning of teachers and students. Consequently, there is a feeling of inefficiency in the developed curriculum, which triggers burnout processes, aggravated by the increase in the retirement age. Simultaneously, more and more tasks are required from school and education in general, more responsibilities are given to them and more quality of the educational action is expected.
This project was designed to respond to this mismatch, counteracting some of the effects of teacher aging, reversing the identified vicious circle and turning that aging into a potential for curricular innovation. Its purpose is to foster the relationship between teacher agency in curricular making and the educational action practices mediated by mobile technologies. The innovative nature of the project is its ability to give a new meaning to the professional experience of teachers aged over 50 in order to promote the renewal of their commitment to teaching and curriculum innovation mediated by the use of mobile technologies.
From a methodological point of view, this project links research to intervention and to basic and secondary school teachers’ training. ReKindle+50 projects to diagnose, monitor and evaluate the change in practices, in what we call digital migrations, and their sustainability in the short and medium term. It convenes two teachers’ training centres that have been actively involved in the "Future Classrooms" initiative. It also convenes two research teams from two Portuguese universities that have in common research and intervention in the main topics addressed in the project: teachers’ training and professional development, curriculum innovation and the potential of mobile technologies to achieve this. Despite these commonalities, the research problems in which the team members are interested are diverse and will allow the project to have the complexity the topics ask for, which will also be a scientific, pedagogical and ethical challenge. This challenge is to investigate the potential of the relationship between the professional development of older teachers and the use of mobile technologies and its effect in curriculum action. Expected results will manifest in the digital migrations that older teachers are able and its effects in its professionalism. The project will also have more comprehensive institutional and political effects.
Curriculum, Politics and Culture
The project deepens the collaboration between the two research groups taking the curriculum as a starting point. The curriculum theme has been central to the mid-1990s around the world, with educational policies being based on a tripod involving national curriculum control, the establishment of centralized assessment systems, and training interventions of teachers (Ball, 1998). This process has gone through various levels of education in Portugal and Brazil, from basic education to higher education, including adult education devices, at the interface between policy and practice contexts and between the local-national level and the global-transnational. The transfer of meanings from one context / level to another is subject to interpretive slips and contestation processes (Ball & Bowe, 1992) that the project explores explicitly attending to diversity in the diversity of experiences of the two countries.
Xeno Tolerance – Supporting VET Teachers and Trainers to Prevent Radicalisation
Enhancing Children’s Oral Language Skills Across Europe and Beyond. A Collaboration Focusing on Interventions for Children with Difficulties Learning Their First Language
Oral language (speaking and understanding) is critical to children's development, affecting the emergence of personal, social and academic skills throughout school and into the workplace. Most children acquire such skills effortlessly but a sizeable proportion, those with Language Impairment (LI), do not. LI affects 5.8 million children and young people (0-18 years) across Europe. There is evidence for the efficacy and effectiveness of intervention to improve the language skills of these children but this information is not well disseminated and services are inconsistent across Europe. This Action will enhance the science in the field, improve the effectiveness of services for children with LI and develop a sustainable network of researchers well placed to answer the key questions in this area.
This research network, comprising of members from over 36 countries, is divided into 3 Working Groups:
The Linguistic and Psychological Underpinnings of Interventions for Language Impairment
The Delivery of Interventions for Language Impairment
The Social and Cultural Context of Intervention for Children with Language Impairment
COST Action IS1307 - New Materialism: Networking European Scholarship on 'How Matter Comes to Matter'
Teoria(s) crítica(s) e formação de professores: para um mapeamento da investigação em Portugal
Formação de professores e trabalho docente: para um aprofundamento das suas mediações na articulação de saberes Portugal-Brasil
Cinquenta Anos de Docência: Fatores de Mudança e Diálogos Intergeracionais (FYT-ID)
Informado pelo desenvolvimento do profissionalismo dos professores e a valorização da profissão docente, este projeto tem o objetivo geral de criar resultados de investigação e dispositivos que deem conta de histórias de professores e suas variáveis cruciais para a mudança, e que promovam o diálogo entre antigos e novos professores e a sociedade. São seus objetivos específicos: produzir narrativas de vida que deem conta de dimensões crucias de inovação e mudança no sistema educativos nos últimos 50 anos; promover o diálogo intergeracional na formação de professores e avaliar os seus efeitos; produzir versões digitais multimodais de narrativas de vida e de diálogos intergeracionais “exemplares” e torná-los acessíveis em repositório aberto- para investigação, formação e comunicação com a sociedade.
Tendo por pano de fundo as transformações das últimas décadas, o atual envelhecimento do corpo docente e as possibilidades abertas pela investigação biográfica para a compreensão dos processos históricos quotidianos, a formação e a comunicação com a sociedade, o estudo tem três eixos teóricos: construção do profissionalismo dos professores e da inovação educativa; rejuvenescimento do corpo docente e diálogo intergeracional; investigação-biográfico narrativa e criação de repositório aberto.
O projeto desenvolve-se em três etapas: Recolha e análise de histórias de vida de professores que iniciaram a sua carreira nos anos 1970 (tendo em conta o género e a abrangência regional); Desenvolvimento e avaliação de projetos de formação inspirados pela investigação-ação promotores do diálogo intergeracional; Criação de um Repositório aberto de Histórias de Ensino e Formação constituído por protótipos das histórias e das experiências formativas em função de eixos emergentes da análise.
A equipa é constituída por investigadores experientes e organiza-se em três subequipas: a subequipa FYT, especialmente responsável pela recolha e análise de histórias de vida; a subequipa ID, especialmente responsável pela implementação dos diálogos intergeracionais; e a subequipa OP-Data, com elementos com expertise na construção de arquivos, convencionais e digitais.
Os consultores – António Nóvoa e Linda Evans – são grandes referências nos domínios da profissionalização dos professores e da investigação/formação biográfico-narrativa.
DITE - Diverse Internationalisation of Teacher Education
Teacher Education (TE) in universities has remained one of the least internationalised subjects in higher education. Yet, teachers are expected to educate future generations to become global citizens. In other words, students of teacher education are so far ill-equipped to transform their prospective pupils into individuals with a global mindset. Since international projects in schools are comparatively rare and most teachers do not have or take opportunities to engage in further education in internationalisation at a later stage, (high) school education shows comparatively few international components. DITE focuses on the element of internationalisation to increase capabilities of future teachers by sensitising TE students to international perspectives.
DITE pursues six concrete objectives:
1. Internationalisation at Home (IaH) as key instrument for inclusion. We know from the Erasmus Impact Study 2014 and various follow-up studies that mobility is not the solution if a large percentage of students (90%+) are to be reached by internationalisation. Therefore, DITE relies on internationalisation at home (IaH) to develop a model of globalised teacher education through diverse internationalisation with a focus on students becoming teachers in upper secondary education since that is the level of school education closest to higher education itself and most relevant for direct impact on future global citizens. IaH will allow to include many more individuals including those for whom mobility would not be an option for different reasons.
2. Internationalisation to improve key competences. Internationalisation is understood as a means to an end, not a goal in itself. DITE aims to improve key competences.
3. Better understanding of international/global interconnectedness. Internationalisation will help to improve the understanding of how concepts and problems are intertwined across national borders, not by reading about it but by actively engaging with individuals in other countries.
4. Comprehension of international diversity of perspectives. DITE aims to contribute to the innovation of perspectives and approaches of lecturers as well as students of TE with regard to the complexity of the major social challenges. It also aims to find ways to improve the teaching with respect to these aspects. Direct Interaction with lecturers and students from other countries in the train-the-trainer (TTT) (PR2), the in-house modules (PR3) and the network (PR6) as well as the reports produced in PR1, PR4 and PR5 will provide diverse insights (e.g. that challenges to democracy might be viewed differently, that the Sustainable Development Goals (SDG) are addressed and understood differently in different countries, etc.).
5. Use of online/digital/virtual tools via international engagement to improve inclusion and diversity. Since most students and lecturers in TE will never be physically mobile, digital mobility as part of IaH will be a key competence to achieve international perspectives. DITE aims to link the experience in digitalisation from the COVID crisis in general to its power for internationalisation, showing how seamlessly integrated such international components can be integrated via these means and tools.
6. A more complex concept of change. A key competence for a global mindset is the acceptance that change is the only constant. Where TE curricula and frameworks for school education tend to be extremely static, internationalisation can be a powerful way to open the mind towards change and prove its value in school education. DITE will use the different stages of the project to confront the participants with this change concept and the usability of internationalisation to integrate it as a standard component in education.
EEPN - European Education Policy Network on Teachers and School Leaders
The consortium will create an inclusive and sustainable network of key actors representing school leaders, teachers, parents, education employers, policy makers, education policy centres and educational researchers. For the first time, all major organisations representing all of the above mentioned stakeholders have joined forces in their efforts to show the best of the worlds of practice, policy making, and research, with the collective aim to facilitate dialogue and promote and support evidence-informed policy making in order to positively drive change in education across Europe.
The network represents a broad geographic scope and a balance of different education systems, as well as a variety of backgrounds of participating institutions and associations, from policy, practice, and research. The focus is on policies relating to teachers and school leaders working in the field of general education of children and young people (0-18 years of student age).
The consortium will mobilise its membership with the aim to drive positive change in education. Within the network, practitioners, researchers, and policy makers are represented, making it possible to drive positive change in a bottom-up approach, and support evidence-informed policy making in a top-down approach.
The core of the consortium’s work is to identify good practices in the field of applied research, educational practice, and current policy making relevant to the central theme the consortium will choose at the beginning of each year.
REKINDLE+50 – Migrações digitais e inovação curricular: ressignificar a experiência e (re)encantar a profissão docente depois dos 50
Portugal has an aged teaching staff. In twenty years of the country’s history, working time has increased in an average of 10 years. Portuguese teachers live in situations of instability, embarrassment and demotivation, that is, of disenchantment. Some of this disenchantment results from the generational difference between teachers and their students, accentuated by the digital familiarity that characterizes current students’ the profile and by the distinguished interests, languages and reasoning of teachers and students. Consequently, there is a feeling of inefficiency in the developed curriculum, which triggers burnout processes, aggravated by the increase in the retirement age. Simultaneously, more and more tasks are required from school and education in general, more responsibilities are given to them and more quality of the educational action is expected.
This project was designed to respond to this mismatch, counteracting some of the effects of teacher aging, reversing the identified vicious circle and turning that aging into a potential for curricular innovation. Its purpose is to foster the relationship between teacher agency in curricular making and the educational action practices mediated by mobile technologies. The innovative nature of the project is its ability to give a new meaning to the professional experience of teachers aged over 50 in order to promote the renewal of their commitment to teaching and curriculum innovation mediated by the use of mobile technologies.
From a methodological point of view, this project links research to intervention and to basic and secondary school teachers’ training. ReKindle+50 projects to diagnose, monitor and evaluate the change in practices, in what we call digital migrations, and their sustainability in the short and medium term. It convenes two teachers’ training centres that have been actively involved in the "Future Classrooms" initiative. It also convenes two research teams from two Portuguese universities that have in common research and intervention in the main topics addressed in the project: teachers’ training and professional development, curriculum innovation and the potential of mobile technologies to achieve this. Despite these commonalities, the research problems in which the team members are interested are diverse and will allow the project to have the complexity the topics ask for, which will also be a scientific, pedagogical and ethical challenge. This challenge is to investigate the potential of the relationship between the professional development of older teachers and the use of mobile technologies and its effect in curriculum action. Expected results will manifest in the digital migrations that older teachers are able and its effects in its professionalism. The project will also have more comprehensive institutional and political effects.
Curriculum, Politics and Culture
The project deepens the collaboration between the two research groups taking the curriculum as a starting point. The curriculum theme has been central to the mid-1990s around the world, with educational policies being based on a tripod involving national curriculum control, the establishment of centralized assessment systems, and training interventions of teachers (Ball, 1998). This process has gone through various levels of education in Portugal and Brazil, from basic education to higher education, including adult education devices, at the interface between policy and practice contexts and between the local-national level and the global-transnational. The transfer of meanings from one context / level to another is subject to interpretive slips and contestation processes (Ball & Bowe, 1992) that the project explores explicitly attending to diversity in the diversity of experiences of the two countries.
Xeno Tolerance – Supporting VET Teachers and Trainers to Prevent Radicalisation
Enhancing Children’s Oral Language Skills Across Europe and Beyond. A Collaboration Focusing on Interventions for Children with Difficulties Learning Their First Language
Oral language (speaking and understanding) is critical to children's development, affecting the emergence of personal, social and academic skills throughout school and into the workplace. Most children acquire such skills effortlessly but a sizeable proportion, those with Language Impairment (LI), do not. LI affects 5.8 million children and young people (0-18 years) across Europe. There is evidence for the efficacy and effectiveness of intervention to improve the language skills of these children but this information is not well disseminated and services are inconsistent across Europe. This Action will enhance the science in the field, improve the effectiveness of services for children with LI and develop a sustainable network of researchers well placed to answer the key questions in this area.
This research network, comprising of members from over 36 countries, is divided into 3 Working Groups:
The Linguistic and Psychological Underpinnings of Interventions for Language Impairment
The Delivery of Interventions for Language Impairment
The Social and Cultural Context of Intervention for Children with Language Impairment
COST Action IS1307 - New Materialism: Networking European Scholarship on 'How Matter Comes to Matter'
Teoria(s) crítica(s) e formação de professores: para um mapeamento da investigação em Portugal
Formação de professores e trabalho docente: para um aprofundamento das suas mediações na articulação de saberes Portugal-Brasil
A centralidade da experiência escolar na vida dos jovens: narrativas biográficas de alunos/as do 3º CEB
Initial training of helping professionals and identities of trainers: a study of teaching and nursing
EPNoSL – European Policy Network on School Leadership
Journal article
Young People's Construction of Identity in the Context of Southern Europe: Finding Leads for Citizenship Education
Freires, Thiago; Dotta, Leanete Thomas; Pereira, Fátima
Journal article
Percursos de investigação biográfica-narrativa com professores: uma revisão integrativa da literatura[Biographical-narrative research paths with teachers: an integrative literature review]
Thomas Dotta, Leanete; Pereira, Fátima; VIEIRA, Ricardo; Sousa, Rita Tavares
Journal article
Young People’s Construction of Identity in the Context of Southern Europe: Finding Leads for Citizenship Education
Freires, Thiago; Dotta, Leanete Thomas; Pereira, Fátima
Journal article
Percursos de investigação biográfica-narrativa com professores: uma revisão integrativa da literatura
Thomas Dotta, Leanete; Pereira, Fátima; VIEIRA, Ricardo; Sousa, Rita Tavares
Journal article
Narrativas de crianças entre produções literárias: reverso da subalternidade pela experiência educativa, 2024 [Children's narratives among literary productions: the reverse of subalternity through educational experience] (2024, no prelo)
Freitas, André; Pereira, Fátima
Journal article
The integration of indigenous knowledge in school: a systematic review
da Silva, Cláudio; Pereira, Fátima; Amorim, José Pedro
Journal article
Parental and Family Involvement in Schools: Perceptions of Young Brazilian and Portuguese People from Underprivileged Contexts
Freires, Thiago; Pereira, Fátima
Journal article
Factors Influencing Teachers’ Uses of New Technologies: Mindsets and Professional Identities as Crucial Variables
Lopes, Amélia; Dotta, Leanete Thomas; Pereira, Fátima
Journal article
Pensar o lugar das periferias no desenvolvimento de trajetórias educativas: apontamentos a partir de um estudo narrativo com jovens do Brasil e de Portugal
Freires, Thiago; Pereira, Fátima
Journal article
Young People’s Construction of Identity in the Context of Southern Europe: Finding Leads for Citizenship Education
Freires, Thiago; Dotta, Leanete Thomas; Pereira, Fátima
Journal article
Percursos de investigação biográfica-narrativa com professores: uma revisão integrativa da literatura
Thomas Dotta, Leanete; Pereira, Fátima; VIEIRA, Ricardo; Sousa, Rita Tavares
Journal article
Narrativas de crianças entre produções literárias: reverso da subalternidade pela experiência educativa, 2024 [Children's narratives among literary productions: the reverse of subalternity through educational experience] (2024, no prelo)
Freitas, André; Pereira, Fátima
Journal article
Percursos de investigação biográfica-narrativa com professores: uma revisão integrativa da literatura[Biographical-narrative research paths with teachers: an integrative literature review]
Thomas Dotta, Leanete; Pereira, Fátima; VIEIRA, Ricardo; Sousa, Rita Tavares
Journal article
Young People's Construction of Identity in the Context of Southern Europe: Finding Leads for Citizenship Education
Freires, Thiago; Dotta, Leanete Thomas; Pereira, Fátima
Journal article
Being on school: narratives of teachers and students on artistic expressivity between institutional regulations and cultural emancipations (2023, submitted)
Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo
Conference abstract
Reflecting on education for citizenship in Southern Europe: Mapping out values as spontaneously raised by young people.
Freires, Thiago; Pereira, Fátima; Dotta, Leanete Thomas
Journal article
The integration of indigenous knowledge in school: a systematic review
da Silva, Cláudio; Pereira, Fátima; Amorim, José Pedro
Journal article
Editorial - Escola pública e justiça em educação: Um lugar democrático para a transformação social [special issue]
Rivas Flores, José Ignacio; Pereira, Fátima
Journal article
Factors Influencing Teachers’ Uses of New Technologies: Mindsets and Professional Identities as Crucial Variables
Lopes, Amélia; Dotta, Leanete Thomas; Pereira, Fátima
Journal article
Pensar o lugar das periferias no desenvolvimento de trajetórias educativas: apontamentos a partir de um estudo narrativo com jovens do Brasil e de Portugal
Freires, Thiago; Pereira, Fátima
Journal article
Parental and Family Involvement in Schools: Perceptions of Young Brazilian and Portuguese People from Underprivileged Contexts
Freires, Thiago; Pereira, Fátima
Edited book
Escola, identidades e democracia: Livro de resumos do I Congresso Internacional Escola, Identidade e Democracia
Pereira, Fátima
Journal article
Saberes e identidades profissionais em formação de professores com mais de 50 anos em novas tecnologias digitais [Professional knowledge and identities of teachers over 50 years old in teacher education on new digital technologies]
Pereira, Fátima; Lopes, Amélia; Dotta, Leanete Thomas
Conference abstract
Conteúdo e forma artística como evento pedagógico na escola: experiências educativas de crianças e de adultos para a mudança de premissa
Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo
Journal article
The integration of indigenous knowledge in school: a systematic review
da Silva, Cláudio; Pereira, Fátima; Amorim, José Pedro
Conference abstract
Priorities in developing values education in the regions of Europe.
Freires, Thiago; Pereira, Fátima; Dotta, Leanete Thomas; Chistolini, Sandra
Conference abstract
Education for citizenship in the context of European values: perspectives from southern Europe [Educação para a cidadania no contexto dos valores europeus: perspectivas do sul da Europa.]
Freires, Thiago; Dotta, Leanete Thomas; Pereira, Fátima
Conference abstract
Pedagogical geographies - The school experience in peripheral contexts [Geografias pedagógicas – A construção da experiência escolar em contextos periféricos]
Freires, Thiago; Pereira, Fátima
Book chapter
Flexibilidade curricular e desenvolvimento profissional docente nos professores veteranos [Curricular flexibility and professional development in veterane teachers]
Mouraz, Ana; Torres, Ana Cristina; Pereira, Fátima; Thomas Dotta, Leanete
Book chapter
O corpo na formação humana: som, cor e sentimento numa educação integral [The body in human development: sound, color and feeling in a full education]
Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo
Book chapter
Flexibilidade curricular e desenvolvimento profissional docente nos professores veteranos [Curricular flexibility and professional development in veterane teachers]
Mouraz, Ana; Torres, Ana Cristina; Pereira, Fátima; Thomas Dotta, Leanete
Book chapter
The body in human formation: Sound, colour and feeling in integral education [O corpo na formação humana: Som, cor e sentimento numa educação integral]
Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo. Corresponding author: Freitas, André
Book chapter
Teaching, research, and publication: the challenges of academic work
Santos, Carolina; Pereira, Fátima; Lopes, A.; Lopes, Amélia
Book chapter
The body in human formation: Sound, colour and feeling in integral education [O corpo na formação humana: Som, cor e sentimento numa educação integral]
Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo. Corresponding author: Freitas, André
Journal article
Saberes profissionais e formação inicial de professores, em Angola [Professional knowledge in initial teacher education in Angola]
Cavalo, Augusto Chipalanga M.; Pereira, Fátima
Journal article
Perspectivas de professores do ensino fundamental sobre a formação continuada - a relação saber e prática transformadora: um estudo de caso
Moucherek, Katharine; Pereira, Fátima; Lopes, Amélia
Journal article
O PERCURSO DE CINCO RAPAZES INSTITUCIONALIZADOS: UM ESTUDO SOBRE A PROPOSTA EDUCATIVA DE UMA CASA DE ACOLHIMENTO EM PORTUGAL
Valasques, Daiane; Pereira, Fátima
Journal article
Reconceptualizing Expressive Arts Education in Portugal through a Biographical Narrative Approach
Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo
Journal article
Perspectivas históricas de la formación docente para la expresión artística del cuerpo en los caminos educativos de tres profesoras primarias [Historical perspectives of teacher education for artistic expression of the body in educational pathways of three primary teachers].
Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo
Journal article
O Processo de Bolonha na sua relação com a agenda da qualidade: Uma análise focada no perfil dos docentes que asseguram os cursos de educação básica
Pereira, Fátima; Leite, Carlinda
Book chapter
O som, a cor e o sentimento do corpo integral na escola a tempo inteiro
Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo
Journal article
Controversies of Expressive Arts Education in Portugal: Insights from Policies and Practices
Freitas, André; Pereira, Fátima; Mouraz, Ana
Book chapter
Promoting ethically responsible research: reflections based on narrative work in education [Por uma investigação eticamente responsável: reflexões a partir do trabalho narrativo em educação]
Freires, Thiago; Pereira, Fátima
Journal article
Perspectivas históricas de la formactión docente para la expresión artística del cuerpo em los caminos de tres profesoras primarias [Historical approaches of the teaching training for the artistic expression of the body in the pathways of three primary teachers]
Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo
Conference poster
Educação Ambiental Crítica no Jardim de Infância e formação contínua de educadores: contributos de um projeto de investigação-ação
Zanon, Natália Gladcheff; Pereira, Fátima; Torres, Ana Cristina
Journal article
Controversies of Expressive Arts Education in Portugal: Insights from Policies and Practices
Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo. Corresponding author: Freitas, André
Journal article
Reconceptualizing Expressive Arts Education in Portugal through a Biographical Narrative Approach
Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo. Corresponding author: Freitas, André
Journal article
Perspectivas históricas de la formactión docente para la expresión artística del cuerpo em los caminos de tres profesoras primarias [Historical approaches of the teaching training for the artistic expression of the body in the pathways of three primary teachers]
Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo
Conference poster
Educação Ambiental Crítica no Jardim de Infância e formação contínua de educadores: contributos de um projeto de investigação-ação
Zanon, Natália Gladcheff; Pereira, Fátima; Torres, Ana Cristina
Book chapter
O som, a cor e o sentimento do corpo integral na escola a tempo inteiro
Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo
Journal article
Controversies of Expressive Arts Education in Portugal: Insights from Policies and Practices
Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo. Corresponding author: Freitas, André
Edited book
Currículo, Avaliação, Formação e Tecnologias educativas (CAFTe) Contributos teóricos e práticos
Leite, Carlinda; Monteiro, Angélica; Figueiredo, Carla; Pereira, Fátima; Pinto, Marta
Journal article
Teacher education, teachers' work, and justice in education: Third space and mediation epistemology
Pereira, Fátima
Book chapter
Ocupar a escola e o mundo: Sobre a heterogeneidade do ensino público contemporâneo no Brasil e em Portugal
Freires, Thiago; Pereira, Fátima
Book chapter
Espaços para a reconstrução das identidades acadêmicas e da universidade
Sousa, Carolina; Pereira, Fátima; Lopes, Amélia
Book chapter
Occupying school and the world - on the heterogeneity of contemporary public education in Brazil and Portugal [Ocupar a escola e o mundo – sobre a heterogeneidade do Ensino Público contemporâneo no Brasil e em Portugal]
Freires, Thiago; Pereira, Fátima
Journal article
A relevância profissional da formação de professores e enfermeiros no ensino superior: Uma análise a partir das identidades dos formadores. [The professional relevance of initisal education of teachers and nurses in higher education].
Marta, Margarida; Lopes, A.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Journal article
A relevância profissional da formação de professores e enfermeiros no ensino superior: Uma análise a partir das identidades dos formadores. [The professional relevance of initisal education of teachers and nurses in higher education].
Marta, Margarida; Lopes, A.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Journal article
Nursing management and leadership approaches from the perspective of registered nurses in Portugal
Rita Fernandes; Beatriz Araújo; Pereira, Fátima
Journal article
Secondary specialist arts education: Perceptions of youths in Northern Portugal
Freires, T.; Pereira, F.
Journal article
Experiências da Gestão Acadêmica da Docência Universitária
Santos, Carolina da Costa; Pereira, Fátima; Lopes, Amélia
Journal article
Living in between: Schooling processes of working-class students in Northern Portugal
Freires, T.; Pereira, Fátima; Freires, Thiago; Pereira, Fátima
Journal article
Dinâmicas, transições identitárias e desenvolvimento profissional de enfermeiros na mercantilização da saúde [Nurses’ dynamics, identity transitions and professional development in the commodification of health]
Fernandes, Rita; Araújo, Beatriz; Pereira, Fátima
Journal article
(Re) thinking Emotions in Visual Education Activities: Students' Experiences
Casian, Silvia; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Journal article
O ensino secundário centrado nas artes: percepções de jovens do norte de Portugal
Freires, Thiago; Pereira, Fátima
Journal article
Living in between: Schooling processes of working-class students in Northern Portugal [Scopus]
Freires, Thiago; Pereira, Fátima
Journal article
Secondary specialist arts education: Perceptions of youths in Northern Portugal [Scopus]
Freires, Thiago; Pereira, Fátima
Conference paper
(In)Visibilities of the expressive body movements in the first years of basic education: teachers and students perceptions and experiences
Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo. Corresponding author: Freitas, André
Conference paper
Body movement’ expressions in basic education
Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo. Corresponding author: Freitas, André
Conference paper
(In)Visibilities of the expressive body movements in the first years of basic education: teachers and students perceptions and experiences
Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo. Corresponding author: Freitas, André
Conference paper
Body movement¿ expressions in basic education
Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo. Corresponding author: Freitas, André
Book chapter
Critical theories and teacher education in Portugal: New possibilities for teacher education to make the difference
Pereira, F.
Journal article
ORIENTAÇÃO DO MOVIMENTO DO CORPO PELA EDUCAÇÃO DAS EXPRESSÕES: PERCEÇÕES DE PROFESSORES EM PORTUGAL
Freitas, André; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima
Book chapter
Formação de professores e epistemologia do trabalho docente: Novos e velhos desafios sobre a justiça social-escolar
Pereira, Fátima
Journal article
Formação e transições laborais em enfermagem: efeitos na identidade e no desenvolvimento profissional
Fernandes, Rita; Araújo, Beatriz; Pereira, Fátima
Journal article
Student’s opinion about feedback vs structured debriefing:a randomized controlled trial
Coutinho, Verónica; Martins, José Carlos; Pereira, Fátima
Conference abstract
The third bank of the river: on compulsory education and social justice [A terceira margem do rio: da educação obrigatória e sua relação com justiça social]
Freires, Thiago; Pereira, Fátima
Conference poster
Memórias do corpo na relação educativa [Memories of the body in the educational relationship]
Manarte, Joana; Lopes, A.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Journal article
Orientation of body movement through education of expressions: Perceptions by teachers from Portugal [Orientação do movimento do corpo pela educação das expressões: Perceções de professores em Portugal]
Freitas, André; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima. Corresponding author: Freitas, André
Conference paper
Basic education with artistic body expression
Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo. Corresponding author: Freitas, André
Conference paper
Basic education with artistic body expression
Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo. Corresponding author: Freitas, André
Conference poster
Memórias do corpo na relação educativa [Memories of the body in the educational relationship]
Manarte, Joana; Lopes, A.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Journal article
As perspetivas sobre práticas de reflexão no estágio em 1º CEB: A voz dos estudantes As perspetivas sobre práticas de reflexão no estágio em 1º CEB: A voz dos estudantes [The perspectives on practices of reflection in the stage in 1º CEB: The student’s voice]
Bento, C. ; Pereira, Fátima; Lopes, Amélia
Book chapter
How can teacher education fulfill its more generous intentions? Reflections concerning the pernicious effects of educational evaluation
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Fernandes, Preciosa; Thomas Dotta, Leanete; Sousa, Rita; Amélia Lopes; Fátima Pereira; et al
Journal article
Structured debriefing in nursing simulation: students’ perceptions
Verónica Rita Dias Coutinho; José Carlos Amado Martins; Fátima Pereira
Journal article
Perception of nursing students on high-fidelity practices: a phenomenological study
Rui Baptista; Fátima Pereira; José Martins
Journal article
Efeitos da intensificação do trabalho no ensino superior: da fragmentação à articulação entre investigação, ensino, gestão académica e transferência de conhecimento
Santos, Carolina Costa; Pereira, Fátima; Lopes, Amélia
Journal article
Family involvement in schooling. A north Portugal portrait by elementary students
Freires, Thiago; Pereira, Fátima
Journal article
Satisfaction and gains perceived by nursing students with medium and high-fidelity simulation: A randomized controlled trial
Batista, R.; Paiva, L.; Gonçalves, R.; Oliveira, L.; Pereira, Fátima; Martins, J.
Journal article
Training and Practice of Occupationals Who Work with Children Aged from Zero to Two in Institutions of Childhood Education
Fabiana Cristina Frigieri de Vitta; Maria de Fátima Carneiro Ribeiro Pereira; Beatriz Aparecida Barboza do Nascimento; Bárbara Solana Scarlassara; Claudia Regina Mosca Giroto; Alberto de Vitta
Book chapter
How Can Teacher Education Fulfill Its More Generous Intentions? Reflections Concerning the Pernicious Effects of Educational Evaluation
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Fernandes, Preciosa; Dotta, Leanete Thomas; Sousa, Rita
Book chapter
Students’ voices about how schooling affects their lives
Pereira, Fátima; Freires, Thiago; Santos, Carolina; Magalhães, Dulce; Mouraz, Ana; Sousa, Soraia
Journal article
Construction and validation of the Scale of Perceived Gains from High-Fidelity Simulation (Escala de Ganhos Percebidos com a Simulação de Alta Fidelidade – EGPSA)
Batista, Rui; Martins, José; Pereira, Fátima
Journal article
Perspetivas sobre práticas de reflexão no estágio em 1º CEB: a voz dos estudantes
Bento, Maria Cecília; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Journal article
Uma profissionalidade reclamada no 1º Ciclo do Ensino Básico
Pimenta, P.; Pereira, Fátima
Journal article
Riscos para a identidade de enfermeiros decorrentes das condições de trabalho
Fernandes, Rita; Pereira, Fátima; Araújo, Beatriz
Book chapter
How can teacher education fulfill its more generous intentions? Reflections concerning the pernicious effects of educational evaluation.
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Fernandes, Preciosa; Thomas Dotta, Leanete; Sousa, Rita
Report
Xeno-Tolerance Supporting VET Teachers and Trainers to Prevent Radicalisation. Needs assessment report. Portuguese team Report
Fernandes, Preciosa; Cortesão, Luiza; Costa, Francisca; Macedo, Eunice; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima; Silva, Sofia M.
Journal article
Family involvement in schooling. A north Portugal portrait by elementary students [Scopus]
Freires, Thiago; Pereira, Fátima; Santos, Carolina
Book chapter
Students Voices About How Schooling Affects Their Lives
Pereira, Fátima; Freires, Thiago; Santos, Carolina; Magalhães, Dulce; Mouraz, Ana; Sousa, Soraia
Report
Xeno-Tolerance Supporting VET Teachers and Trainers to Prevent Radicalisation. Needs assessment report. Portuguese team Report
Fernandes, Preciosa; Cortesão, Luiza; Costa, Francisca; Macedo, Eunice; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima; Silva, Sofia M.
Conference paper
The communicative effect of lectures and communications in high school
Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo. Corresponding author: Freitas, André
Report
Xeno-Tolerance Supporting VET Teachers and Trainers to Prevent Radicalisation. Needs assessment report. Portuguese team Report
Fernandes, Preciosa; Cortesão, Luiza; Costa, Francisca; Macedo, Eunice; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima; Silva, Sofia M.
Conference paper
The communicative effect of lectures and communications in high school
Freitas, André; Pereira, Fátima; Nogueira, Paulo. Corresponding author: Freitas, André
Journal article
Lechos de la actividad dramática para una investigación-acción en educación infantil [An action-based study on the channels of dramatic activity in childhood education]
Neiva, Manuel; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Journal article
Being a teacher educator: professional identities and conceptions of professional education
Pereira, Fátima; Lopes, Amélia; Marta, Margarida
Book chapter
Especificidades da formação de professores e profissão docente: Reflexões a partir de um estudo sobre os formadores de professores e de enfermeiros
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Journal article
CRISE DA EDUCAÇÃO ESCOLAR E PERCEPÇÕES DOS PROFESSORES SOBRE O SEU TRABALHO: IDENTIDADE PROFISSIONAL E CLIMA DE ESCOLA EM ANÁLISE
Fátima Pereira; Ana Mouraz
Journal article
Subjectivity Versus Brazilians Universities’ Demand for Objectivity; from Sublimation to Psychoneurosis
Rosimê da Conceição Meguins; Maria de Fátima Carneiro Ribeiro Pereira
Journal article
AN ACTION-BASED STUDY ON THE CHANNELS OF DRAMATIC ACTIVITY IN CHILDHOOD EDUCATION
Lopes, Amelia; Neiva, Manuel; Pereira, Fatima
Journal article
Being a teacher educator: professional identities and conceptions of professional education
Pereira, F.; Lopes, A.; Marta, M.
Book
Trabalho docente, subjetividade e formação
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Freitas, Marinaide; Freitas, António
Book chapter
Critical theory(ies) and teacher education in Portugal: for new understandings of the possibilities of teacher education to make the difference
Pereira, Fátima
Book chapter
Tensões e desafios na formação inicial de professores: (pre)textos de investigação para refletir a mudança
Pereira, Fátima
Book chapter
From expected curriculum to operational curriculum: pathways, spaces, agents for curricular (re)configuration and visual education discourses
Casian, Sílvia; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Book chapter
Reflection and investigation on Primary School Teachers’ Internships
Bento, C.; Pereira, Fátima; Lopes, Amélia
Book chapter
Especificidades da formação de professores e profissão docente: reflexões a partir de um estudo sobre os formadores de professores e enfermeiros
Pereira, Fátima; Lopes, Amélia
Book chapter
Para além dos muros da escola: os estudantes e a periferia
Freires, Thiago; Pereira, Fátima
Book chapter
O Imaginário dos docentes negros no ensino universitário
Röesch, I.; Oliveira, V.; Pereira, Fátima
Book chapter
Formação de professores e epistemologia do trabalho docente: Novos e velhos desafios sobre a justiça social-escolar
Pereira, Fátima
Journal article
Impacto do Debriefing Estruturado
Coutinho, Verónica; Martins, José Carlos; Pereira, Fátima
Conference abstract
What can Specialized Artistic Schools teach us? Youths' narratives on schooling effects of secondary education
Freires, Thiago; Pereira, Fátima
Conference paper
Corpo silenciado [Silenced body]
Manarte, Joana; Lopes, A.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Book chapter
How Can Teacher Education Fulfill Its More Generous Intentions? Reflections Concerning the Pernicious Effects of Educational Evaluation
Lopes, A.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Fernandes, Preciosa; Thomas Dotta, Leanete; Sousa, Rita Tavares
Conference paper
Corpo silenciado [Silenced body]
Manarte, Joana; Lopes, A.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Book chapter
Reflection and investigation on Primary School Teachers¿ Internships
Bento, C.; Pereira, Fátima; Lopes, Amélia
Book chapter
From expected curriculum to operational curriculum: pathways, spaces, agents for curricular (re)configuration and visual education discourses
Casian, Sílvia; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Journal article
A construção da identidade profissional entre percursos e escol(h)as
Santos, Carolina; Pereira, Fátima; Lopes, Amélia
Journal article
Potencialidades da investigação narrativa na construção de uma investigação-ação-expressão dramática e desenvolvimento profissional de educadores/as de infância
Manuel Neiva; Amélia Lopes; Fátima Pereira; Neiva, Manuel; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Journal article
Building communities in higher education: the case of nursing
Nicola Andrew; Amélia Lopes; Maria de Fátima Pereira; Ilda Lima; Andrew, Nicole; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Lima, Ilda
Book chapter
Internship and teacher education in Portugal in the new millennium
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Sousa, Cristina
Journal article
Contributions to the empirical study of immediacy in the pedagogical relationship through self-narratives
Manarte, Joana; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Journal article
Building communities in higher education: the case of nursing
Andrew, Nicole; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Lima, Ilda
Journal article
The professional relevance of initial education of teachers and nurses in higher education,La pertinence de la formation professionnelle des enseignants et des infirmiers dans l’enseignement supérieur: une analyse des identityés des formateurs,A relevância profissional da formação de professores e enfermeiros no ensino superior: Uma análise a partir das identidades dos formadores
Marta, Margarida ; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Leite, Madalena
Journal article
The research-teaching nexus in nurse and teacher education: Contributions of an ecological approach to academic identities in professional fields
Lopes, Amélia; Boyd, Pete; Andrew, Nicola; Pereira, Fátima
Book chapter
Internship and teacher education in Portugal in the new millennium
Lopes, Amélia; Pereira, F.; Sousa, Cristina
Journal article
Student participation in school life: The “student voice” and mitigated democracy
Pereira, Fátima; Mouraz, Ana; Figueiredo, C.
Journal article
The professional relevance of initial education of teachers and nurses in higher education,La pertinence de la formation professionnelle des enseignants et des infirmiers dans l’enseignement supérieur: une analyse des identityés des formateurs,A relevância profissional da formação de professores e enfermeiros no ensino superior: Uma análise a partir das identidades dos formadores
Marta, M.; Lopes, A.; Pereira, F.; Leite, M.
Journal article
Students’ satisfaction with simulated clinical experiences: Validation of an assessment scale
Baptista, R.C.N.; Martins, J.C.A.; Pereira, M.F.C.R.; Mazzo, A.
Journal article
Building communities in higher education: the case of nursing
Andrew, N.; Lopes, A.; Pereira, F.; Lima, I.
Journal article
The research-teaching nexus in nurse and teacher education: Contributions of an ecological approach to academic identities in professional fields
Lopes, A.; Boyd, P.; Andrew, N.; Pereira, F.
Journal article
Simulação de Alta-Fidelidade no Curso de Enfermagem: ganhos percebidos pelos estudantes
Baptista, Rui Carlos Negrão; Martins, José Carlos Amado; Pereira, Maria Fátima Carneiro Ribeiro; Mazzo, Alessandra
Journal article
Contributions to the empirical study of immediacy in the pedagogical relationship through self-narratives
Manarte, J.; Lopes, A.; Pereira, F.
Book chapter
Formação de professores e trabalho docente em Portugal: para uma reflexão crítica
Pereira, Fátima
Book chapter
A criação de conhecimento na investigação com histórias de vida: Relato de uma vivência
Pereira, Fátima; Leite, Analia
Book chapter
Simulação no ensino de graduação em enfermagem: evidências científicas
Baptista, R.; Pereira, Fátima; Martins, J. C.
Book chapter
A composição da figura docente: entre memórias e narrativas por outros olhares
Rodrigues, T.; Pereira, Fátima; Santos, C.
Book chapter
(Re)composição do trabalho do professor do ensino superior: o contexto português em desafio
Santos, C.; Rodrigues, F.; Pereira, Fátima
Journal article
High-fidelity simulation in the Nursing Degree: Gains perceived by students
Batista, Rui; Martins, José Carlos; Pereira, Fátima; Mazzo, Alessandra
Journal article
Construction and validation of the Simulation Debriefing Assessment Scale (Escala de Avaliação do Debriefing associado à Simulação - EADaS)
Coutinho, Verónica; Martins, José Carlos; Pereira, Fátima
Journal article
Potencialidades da investigação narrativa na construção de uma investigação-ação-expressão dramática e desenvolvimento profissional de educadores/as de infância
Neiva, Manuel; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Journal article
Memórias de professores: os significados da escolha profissional
Roesch, Isabel; Fortes, Valeska; Pereira, Fátima
Journal article
A construção da identidade profissional entre percursos e escol(h)as
Santos, Carolina; Pereira, Fátima; Lopes, Amélia
Journal article
Sudjelovanje ucenika u životu škole: „ucenicki glas” i ublažena demokracija
Pereira, Fátima; Mouraz, Ana; Figueiredo, Carla
Journal article
Construção e Validação da Escala de Avaliação do Debriefing associado à Simulação (EADaS)
Coutinho, Verónica; Martins, José; Pereira, Fátima
Book chapter
Teachers representation: between memories and narratives [A composição da figura docente: entre memórias e narrativas por outros olhares]
Freires, Thiago; Pereira, Fátima; Santos, Carolina
Conference abstract
Schooling as experience: Narratives of Portuguese 9th grade students
Freires, Thiago; Pereira, Fátima; Santos, Carolina
Journal article
Sudjelovanje ucenika u ¿ivotu ¿kole: ¿ucenicki glas¿ i ubla¿ena demokracija
Pereira, Fátima; Mouraz, Ana; Figueiredo, Carla
Book chapter
Formação inicial de profissionais de ajuda e identidades dos formadores: O caso do ensino e da enfermagem
Lopes, Amélia; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima; Sousa, Rita
Book chapter
The initial education of helping professionals: Nursing and teaching: Unity and diversity
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Mouraz, Ana
Journal article
Concepts, policies and practices of teacher education: an analysis of studies on teacher education in Portugal
Pereira, F.
Journal article
Initial teacher education for social justice and teaching work in urban schools: An (im)pertinent reflection
Pereira, F.
Book chapter
Identidades formadoras e profissões de ajuda: O caso do ensino
Pereira, Fátima; Lopes, Amélia; Marta, Margarida; Sousa, Cristina
Book chapter
Identidades situadas e climas em formação inicial de professores: identidades profissionais em transição
Pereira, Fátima; Mouraz, Ana; Lopes, Amélia
Book chapter
Os efeitos do percurso de vida numa identidade docente valorizada
Duarte, Filipa; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Book chapter
Identidades formadoras em enfermagem: Novos académicos em novos ambientes do ensino superior
Lopes, Amélia; Lima, Ilda; Pereira, Fátima; Thomas Dotta, Leanete; Ferreira, Elisabete; Sousa, Rita
Book chapter
Formação inicial de profissionais de ajuda e identidades dos formadores: O caso da enfermagem
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Mouraz, Ana; Sousa, Rita
Book chapter
A formação inicial de profissionais de ajuda: A enfermagem e o ensino: Unidade e diversidade
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Mouraz, Ana
Book chapter
The initial education of helping professionals: Nursing and teaching: Unity and diversity
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Mouraz, Ana
Book chapter
As narrativas autobiográficas e a formação de professores: uma reflexão sobre o diário de acompanhamento
Gaspar, M.; Pereira, Fátima; Passegi, C.
Book chapter
Novos sujeitos sociais e produção de conhecimento
Dias, R.; Pereira, Fátima; Correia, J
Journal article
Gestão da formação contínua de professores em agrupamento de escolas: Dinâmicas e desafios
Pereira, Fátima; Silva, Anabela
Journal article
A construção da cidadania de mulheres e crianças na experiência de pais e mães com filhos na creche
Dias, Regina; Correia, José Alberto; Pereira, Fátima
Journal article
Day care services, gender equality and children’s right to education
Dias, Regina Célia; Pereira, Fátima; Correia, José Alberto
Conference abstract
Alternative secondary school programs: An overview on Arts School effects on Portuguese students’ educational trajectories
Freires, Thiago; Pereira, Fátima
Conference abstract
Schooling effects on students’ lives: the implicit discourse of narratives
Santos, Carolina; Sousa, Soraia; Rodrigues, Thiago; Pereira, Fátima
Book chapter
Identidades formadoras em enfermagem: Novos académicos em novos ambientes do ensino superior [Nursing training identities: New academics in new higher education environments]
Lopes, Amélia; Lima, Ilda; Pereira, Fátima; Thomas Dotta, Leanete; Ferreira, Elisabete; Sousa, Rita
Conference paper
A relação pedagógica: O que existe para lá da palavra? [The pedagogical relationship: What lies beyond the words?]
Manarte, Joana; Lopes, A.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Book chapter
Identidades formadoras e profissões de ajuda: o caso do ensino [Formation identities and aid professions - the case of education]
Marta, Margarida; Lopes, Amélia (C217-77DD-823C); Pereira, Fátima; Sousa, Cristina
Book chapter
Formação inicial de profissionais de ajuda e identidade dos formadores: o caso da enfermagem
Lopes, Amélia; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima; Sousa, Rita Tavares
Book chapter
Identidades Formadoras em Enfermagem: Novos académicos em novos ambientes do Ensino Superior
Lopes, Amélia; Lima, Ilda; Pereira, Fátima; Thomas Dotta, Leanete; Ferreira, Elisabete; Sousa, Rita Tavares
Book chapter
The initial education of helping professionals: Nursing and teaching: Unity and diversity
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Mouraz, Ana
Book chapter
Formação inicial de profissionais de ajuda e identidades dos formadores: O caso do ensino e da enfermagem
Lopes, Amélia; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima; Sousa, Rita
Book chapter
Formação inicial de profissionais de ajuda e identidade dos formadores: o caso da enfermagem
Lopes, Amélia; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima; Sousa, Rita Tavares
Book chapter
Identidades formadoras em enfermagem: Novos académicos em novos ambientes do ensino superior
Lopes, Amélia; Lima, Ilda; Pereira, Fátima; Thomas Dotta, Leanete; Ferreira, Elisabete; Sousa, Rita
Book chapter
Identidades situadas e climas em formação inicial de professores: identidades profissionais em transição
Pereira, Fátima; Mouraz, Ana; Lopes, Amélia
Conference paper
A relação pedagógica: O que existe para lá da palavra? [The pedagogical relationship: What lies beyond the words?]
Manarte, Joana; Lopes, A.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Book chapter
Identidades formadoras em enfermagem: Novos académicos em novos ambientes do ensino superior [Nursing training identities: New academics in new higher education environments]
Lopes, Amélia; Lima, Ilda; Pereira, Fátima; Thomas Dotta, Leanete; Ferreira, Elisabete; Sousa, Rita
Book chapter
Identidades formadoras e profissões de ajuda: O caso do ensino
Pereira, Fátima; Lopes, Amélia; Marta, Margarida; Sousa, Cristina
Book chapter
A formação inicial de profissionais de ajuda: A enfermagem e o ensino: Unidade e diversidade
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Mouraz, Ana
Book chapter
Formação inicial de profissionais de ajuda e identidades dos formadores: O caso da enfermagem
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Mouraz, Ana; Sousa, Rita
Book chapter
Identidades formadoras em enfermagem: Novos académicos em novos ambientes do ensino superior
Lopes, Amélia; Lima, Ilda; Pereira, Fátima; Thomas Dotta, Leanete; Ferreira, Elisabete; Sousa, Rita
Book chapter
Os efeitos do percurso de vida numa identidade docente valorizada
Duarte, Filipa; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Book chapter
Identidades formadoras em formação inicial em enfermagem [Training identities in nursing initial training]
Lima, Ilda; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Freitas, A.
Conference abstract
Identidades formadoras em formação inicial em enfermagem [Training identities in initial nursing training]
Lima, Ilda; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Freitas, Ana
Conference abstract
Valores e inquietudes dos formadores de enfermagem: (Trans)formações identitárias [Values and concerns of nursing educators: Identity (trans)formations]
Lima, Ilda Maria Gomes Barbosa; Lopes, Amélia; Ferreira, Elisabete; Sousa, Rita; Freitas, Ana; Pereira, Fátima
Conference poster
A relação pedagógica: O que está para lá da palavra? [The pedagogical relationship: What lies beyond the words?]
Manarte, Joana; Lopes, A.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Conference abstract
Valores e inquietudes dos formadores de enfermagem: (trans)formações identitárias
Ilda Barbosa Lima; Lopes, A.; Lopes, Amélia; Elisabete Ferreira; Sousa, Ana Rita; Freitas, Ana; Pereira, Fátima
Book chapter
Identidades formadoras em formação inicial de professores no ensino superior [ Formation identities in initial teacher education in higher education]
Marta, Margarida; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Book chapter
Identidades formadoras em formação inicial de professores no ensino superior
Pereira, Fátima; Lopes, Amélia; Marta, Margarida
Book chapter
Identidades formadoras em formação inicial em enfermagem
Lima, I.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Freitas, A.
Journal article
Everyday life and everyday learning: The ways in which pre-service teacher education curriculum can encourage personal dimensions of teacher identity
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Journal article
Everyday life and everyday learning: The ways in which pre-service teacher education curriculum can encourage personal dimensions of teacher identity
Lopes, A.; Pereira, F.
Book chapter
Childhood government and scholar Education. The emergency of new student and teacher identities
Pereira, Fátima
Book chapter
Formação de professores e justiça em educação: um contributo para a reflexão
Pereira, Fátima
Book chapter
Identidades formadoras em formação inicial de professores no ensino superior
Pereira, Fátima; Lopes, Amélia; Marta, Margarida
Book chapter
Identidades formadoras em formação inicial em enfermagem
Lima, I.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Freitas, A.
Journal article
A avaliação na formação inicial de professores: Um estudo de caso
Bento, Cecília; Pereira, Fátima
Journal article
Efeitos da escolaridade no percurso de vida dos alunos: Nas entrelinhas da narrativa
Pereira, Fátima; Freires, Thiago; Santos, Carolina
Journal article
Schooling effects in the life of students: in between narratives [Efeitos da escolaridade na vida dos estudantes: nas entrelinhas das narrativas]
Pereira, Fátima; Freires, Thiago; Santos, Carolina
Book chapter
Identidades formadoras em formação inicial em enfermagem [Training identities in nursing initial training]
Lima, Ilda; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Freitas, A.
Conference abstract
Identidades formadoras em formação inicial em enfermagem [Training identities in initial nursing training]
Lima, Ilda; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Freitas, Ana
Conference abstract
Valores e inquietudes dos formadores de enfermagem: (Trans)formações identitárias [Values and concerns of nursing educators: Identity (trans)formations]
Lima, Ilda Maria Gomes Barbosa; Lopes, Amélia; Ferreira, Elisabete; Sousa, Rita; Freitas, Ana; Pereira, Fátima
Conference poster
A relação pedagógica: O que está para lá da palavra? [The pedagogical relationship: What lies beyond the words?]
Manarte, Joana; Lopes, A.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Book chapter
Identidades formadoras em formação inicial de professores no ensino superior [ Formation identities in initial teacher education in higher education]
Marta, Margarida; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Book chapter
Identidades formadoras em formação inicial em enfermagem
Lima, I.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Freitas, A.
Book
Formação contínua de professores 1992-2007: Contributos de investigação para uma apreciação retrospectiva [Continuing teacher education 1992-2007: Research contributions to a retrospective assessment]
Lopes, Amélia; Ferreira, Elisabete; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima; Fernandes, Preciosa; Moreira, Jacinta; Lima, Lurdes; Rodrigues, Lurdes
Book chapter
A infância no contexto da educação escolar: Sentidos e significados de transformações incertas
Pereira, Fátima; Lopes, Amélia
Journal article
In-service teacher education and scholar innovation: The semantics of action and reflection on action as a mediation device
Pereira, F.
Journal article
Childhood schooling. Narratives and conceptions on childhood in initial teacher training in Portugal,Éducation scolaire de l'enfance. Récits et significations dans la formation initiale des enseignants au Portugal
Pereira, F.; Bodergat, J.-Y.
Book
Formação contínua de professores, 1992-2007. Contributos de investigação para uma apreciação retrospectiva
Lopes, Amélia; Ferreira, Elisabete; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima; Fernandes, Preciosa; Moreira, Jacinta; Lima, Lurdes; Rodrigues, Lurdes
Book chapter
A infância no contexto da educação escolar: sentidos e significados de transformações incertas
Pereira, Fátima; Lopes, Amélia
Book chapter
Conceções e práticas de formação contínua de professores em Portugal: Tendências e controvérsias
Pereira, Fátima
Book chapter
Como as identidades configuram a formação: Uma análise a partir da opinião de professores portugueses sobre efeitos da formação contínua.
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Journal article
Cognitive work developed by students: From the importance to the promotion
Mouraz, Ana; Pereira, Fátima
Book
Formação contínua de professores 1992-2007: Contributos de investigação para uma apreciação retrospectiva [Continuing teacher education 1992-2007: Research contributions to a retrospective assessment]
Lopes, Amélia; Ferreira, Elisabete; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima; Fernandes, Preciosa; Moreira, Jacinta; Lima, Lurdes; Rodrigues, Lurdes
Journal article
Cognitive work developed by students: From the importance to the promotion
Mouraz, Ana; Pereira, Fátima
Book
Formação contínua de professores 1992-2007: Contributos de investigação para uma apreciação retrospectiva [Continuing teacher education 1992-2007: Research contributions to a retrospective assessment]
Lopes, Amélia; Ferreira, Elisabete; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima; Fernandes, Preciosa; Moreira, Jacinta; Lima, Lurdes; Rodrigues, Lurdes
Book
Formação contínua de professores, 1992-2007. Contributos de investigação para uma apreciação retrospectiva
Lopes, Amélia; Ferreira, Elisabete; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima; Fernandes, Preciosa; Moreira, Jacinta; Lima, Lurdes; Rodrigues, Lurdes
Book
Formação contínua de professores, 1992-2007. Contributos de investigação para uma apreciação retrospectiva
Lopes, Amélia; Ferreira, Elisabete; Mouraz, Ana; Pereira, Fátima; Fernandes, Preciosa; Moreira, Jacinta; Lima, Lurdes; Rodrigues, Lurdes
Book chapter
Como as identidades configuram a formação: Uma análise a partir da opinião de professores portugueses sobre efeitos da formação contínua.
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Book chapter
Concretização do processo de Bolonha e ajustamentos na docência universitária: Dados e reflexões sobre uma experiência
Lopes, Amélia; Vaz, Henrique; Pereira, Fátima; Neves, Tiago
Journal article
Childhood narratives in initial teacher training: Childhood government and its re-institutionalisation
Pereira, Fátima
Book
Infância, educação escolar e profissionalidade docente. Um mapeamento social dos discursos em formação inicial de professores
Pereira, Fátima
Book chapter
A infância e o trabalho docente: discursos e implicações na formação de professores
Pereira, Fátima; Frangella, Rita de Cássia
Book chapter
Concretização do processo de Bolonha e ajustamentos na docência universitária: Dados e reflexões sobre uma experiência
Lopes, Amélia; Vaz, Henrique; Pereira, Fátima; Neves, Tiago
Journal article
A reflexão colaborativa como dispositivo de mudança: Formação contínua de professores no contexto do Programa Nacional de Ensino do Português
Pereira, Fátima; Alves, S.
Book review
A relação com o saber nos meios populares, de Bernard Charlot. Recensão. A educação em instituições de custódia
Pereira, Fátima
Journal article
Ser criança e ser aluno: concepções das professoras do 1° ciclo do ensino básico
Pereira, Fátima; Lopes, Amélia
Journal article
Ser criança e ser aluno: concepções das professoras do 1° ciclo do ensino básico
Pereira Fátima; Amélia Lopes; Fátima, Pereira; Lopes, Amélia
Journal article
Conceptions and knowledge about childhood in initial teacher training: Changes in recent decades and their impact on teacher professionality, and on schooling in childhood
Pereira, F.
Book chapter
Les réformes dans la formation initiale des enseignants dans les dernières trente années, au Portugal
Pereira, Fátima
Journal article
Governo da infância e profissionalidade docente: Narrativas em formação inicial de professores
Pereira, Fátima
Book chapter
Narratives of childhood in initial teacher training and the reconfiguration of its social place in scholar education
Pereira, Fátima
Book chapter
Culturas escolares, perspectivas curriculares e identidades profissionais dos professores portugueses
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Book chapter
Culturas escolares, perspectivas curriculares e identidades profissionais dos professores portugueses
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Conference abstract
In-service teacher training in Portugal: Assessing the effects of the formative paradigm
Lopes, Amélia; Fernandes, Preciosa; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete
Book chapter
Culturas escolares, perspectivas curriculares e identidades profissionais dos professores portugueses
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Conference abstract
In-service teacher training in Portugal: Assessing the effects of the formative paradigm
Lopes, Amélia; Fernandes, Preciosa; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete
Book
Fazer da formação um projecto. Formação inicial e identidades profissionais docentes
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Silva, M.; Sá, M.
Book chapter
A formação inicial de professores do 1.º CEB nas duas últimas décadas: Uma caracterização a partir de discursos de natureza sócio-política [The initial training of 1st Cycle of Basic Education teachers over the last two decades: A characterization based on socio-political discourses]
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Ribeiro, Agostinho; Coelho, Orquídea
Journal article
Os processos e os produtos da investigação em Ciências da Educação na FPCEUP: Caracterização e prospectiva [Research processes and products in Educational Sciences at FPCEUP: Characterization and prospective]
Lopes, Amélia; Coelho, Rita; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Leal, Rui; Leite, Carlinda
Book
Fazer da formação um projecto: Formação inicial e identidades profissionais docentes [Making training a project: Teachers¿ initial training and professional identities]
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Silva, Manuel A.; Sá, Maria José
Book chapter
A formação inicial de professores do 1º CEB nas duas últimas décadas: uma caracterização a partir de discursos de natureza sócio/política
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ribeiro, A.; Ferreira, Elisabete; Coelho, Orquídea
Journal article
Os processos e os produtos da investigação em Ciências da Educação na FPCE-UP: Caracterização e prospectiva
Lopes, Amélia; Coelho, Rita; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Leal, Rui; Leite, Carlinda
Journal article
Initial teacher education curricula, basic professional identities and professional trajectory,Currículos de formación inicial identidades profesionales de base y trayectoria profesional
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Sousa, C.; Carolino, A.M.; Tormenta, R.
Journal article
Currículos de formación inicial, identidades profesionales de base y trayectoria profesional
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Sousa, Cristina; Carolino, Ana Maria; Tormenta, Rafael
Journal article
Os processos e os produtos da investigação em Ciências da Educação na FPCE-UP: Caracterização e prospectiva
Leite, Carlinda; Pereira, Fátima
Journal article
A formação inicial de professores do 1º CEB nas últimas três décadas do séc. XX: transformações curriculares, conceptualização educativa e profissionalização docente
Pereira, Fátima; Carolino, Ana Maria; Lopes, Amélia
Journal article
Initial teacher education curricula, basic professional identities and professional trajectory,Currículos de formación inicial identidades profesionales de base y trayectoria profesional
Lopes, A.; Pereira, F.; Sousa, C.; Carolino, A.M.; Tormenta, R.
Book
Fazer da formação um projecto. Formação inicial e identidades profissionais docentes
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Silva, M.; Sá, M.
Book chapter
Amar ou constranger: Escola e infância: Os discursos das professoras do 1º Ciclo do Ensino Básico
Pereira, Fátima
Book chapter
Infância e profissionalização dos professores: a história de uma relação conturbada
Pereira, Fátima
Book chapter
A formação inicial de professores do 1º CEB nas duas últimas décadas: uma caracterização a partir de discursos de natureza sócio/política
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ribeiro, A.; Ferreira, Elisabete; Coelho, Orquídea
Journal article
A formação dos profissionais para a infância: uma análise dos discursos em formação inicial de professores, em tempos de democracia em Portugal
Pereira, Fátima
Journal article
Discursos sobre a infância em formação inicial de professores - Portugal nas últimas décadas
Pereira, Fátima
Journal article
La formación de los profesionales para la infancia: Un análises de los discursos en formación inicial de profesores, en tiempos de democracia en Portugal [Childhood professionals' formation: an analysis of speeches within teachers' initial formation, in times of democracy in Portuga]
Pereira, Fátima
Journal article
Os processos e os produtos da investigação em Ciências da Educação na FPCE-UP: Caracterização e prospectiva
Lopes, Amélia; Coelho, Rita; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Leal, Rui; Leite, Carlinda
Book
Fazer da formação um projecto: Formação inicial e identidades profissionais docentes [Making training a project: Teachers’ initial training and professional identities]
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Silva, Manuel A.; Sá, Maria José
Book chapter
A formação inicial de professores do 1.º CEB nas duas últimas décadas: Uma caracterização a partir de discursos de natureza sócio-política [The initial training of 1st Cycle of Basic Education teachers over the last two decades: A characterization based on socio-political discourses]
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Ribeiro, Agostinho; Coelho, Orquídea
Journal article
Os processos e os produtos da investigação em Ciências da Educação na FPCEUP: Caracterização e prospectiva [Research processes and products in Educational Sciences at FPCEUP: Characterization and prospective]
Lopes, Amélia; Coelho, Rita; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Leal, Rui; Leite, Carlinda
Book chapter
A formação inicial de professores do 1º CEB nas duas últimas décadas: uma caracterização a partir de discursos de natureza sócio-política.
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Ribeiro, Agostinho; Coelho, Orquídea
Book
Fazer da formação um projecto. Formação inicial e identidades profissionais docentes
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Silva, M.; Sá, M.
Book chapter
A formação inicial de professores do 1º CEB nas duas últimas décadas: uma caracterização a partir de discursos de natureza sócio/política
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ribeiro, A.; Ferreira, Elisabete; Coelho, Orquídea
Journal article
Os processos e os produtos da investigação em Ciências da Educação na FPCE-UP: Caracterização e prospectiva
Lopes, Amélia; Coelho, Rita; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Leal, Rui; Leite, Carlinda
Book
Uma revolução na formação inicial de professores
Lopes, Amélia; Sousa, C.; Pereira, Fátima; Tormenta, Rafael; Rocha, R.
Book
Uma revolução na formação inicial de professores
Lopes, Amélia; Sousa, C.; Pereira, Fátima; Tormenta, Rafael; Rocha, R.
Book
Uma revolução na formação inicial de professores [A revolution in initial teacher education]
Lopes, Amélia; Sousa, Cristina; Pereira, Fátima; Tormenta, Rafael; Rocha, R.
Journal article
As crianças são importantes: A reorganização curricular no 1º CEB e as concepções de criança das professoras
Pereira, Fátima; Lopes, Amélia
Journal article
Infância, educação escolar e concepções das professoras: Ser criança e ser aluno: Categorias sociais em conflito
Pereira, Fátima; Lopes, Amélia
Journal article
Estudo exploratório sobre currículo de formação inicial e identidade profissional de docentes do 1º CEB: Indícios sobre o papel do envolvimento dos estudantes na gestão do seu currículo de formação
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; et al.
Journal article
Envolvimento na gestão do currículo de formação inicial e identidades profissionais no ensino primário português
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Silva, Manuel; et al.
Journal article
Escritos de trabalho e construção social da acção educativa institucional: (E)feitos de um processo de Investigação-Acção
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Journal article
Envolvimento na gestão do currículo de formação inicial e identidades profissionais no ensino primário português
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Silva, Manuel A.; Sousa, Cristina; Rocha, Rosália
Journal article
O envolvimento dos estudantes do Curso de Professores do 1º CEB (Ensino Primário) na Gestão do seu Currículo de Formação [The involvement of students in the 1st Cycle of Basic Education (Primary Education) teacher course in the management of their training curriculum]
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Silva, Manuel A.; Ferreira, Elisabete; Sousa, C.; Rocha, R.
Conference abstract
O envolvimento dos estudantes do curso de professores do 1º CEB (Ensino Primário) na gestão do seu currículo de formação [The involvement of students in the 1st Cycle of Basic Education (Primary Education) teacher course in the management of their training curriculum]
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Silva, Manuel António; Ferreira, Elisabete; Sousa, Cristina; Rocha, Rosália; Fragateiro, Lurdes
Journal article
Estudo exploratório sobre currículo de formação inicial e identidade profissional de docentes do 1º CEB: indícios sobre o papel do envolvimento dos estudantes na gestão do seu currículo de formação
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Coelho, Orquídea; Sousa, Cristina; Silva, Manuel António; Rocha, Rosália; Fragateiro, Lurdes
Journal article
Estudo exploratório sobre currículo de formação inicial e identidade profissional de docentes do 1º CEB: indícios sobre o papel do envolvimento dos estudantes na gestão do seu currículo de formação
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Coelho, Orquídea; Sousa, Cristina; Silva, Manuel António; Rocha, Rosália; Fragateiro, Lurdes
Journal article
Estudo exploratório sobre currículo de formação inicial e identidade profissional de docentes do 1º CEB: Indícios sobre o papel do envolvimento dos estudantes na gestão do seu currículo de formação
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; et al.
Journal article
As crianças são importantes: A reorganização curricular no 1º CEB e as concepções de criança das professoras
Pereira, Fátima; Lopes, Amélia
Journal article
Infância, educação escolar e concepções das professoras: Ser criança e ser aluno: Categorias sociais em conflito
Pereira, Fátima; Lopes, Amélia
Journal article
O envolvimento dos estudantes do Curso de Professores do 1º CEB (Ensino Primário) na Gestão do seu Currículo de Formação [The involvement of students in the 1st Cycle of Basic Education (Primary Education) teacher course in the management of their training curriculum]
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Silva, Manuel A.; Ferreira, Elisabete; Sousa, C.; Rocha, R.
Journal article
Escritos de trabalho e construção social da acção educativa institucional: (E)feitos de um processo de Investigação-Acção
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima
Journal article
Envolvimento na gestão do currículo de formação inicial e identidades profissionais no ensino primário português
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Silva, Manuel; et al.
Conference abstract
Formação inicial e identidades profissionais no 1º CEB: uma pré-análise dos discursos sócio/políticos das décadas de 80 e 90 [Initial training and professional identities in the 1st Cycle of Basic Education: a pre-analysis of the 80s and 90s socio/political discourses]
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ribeiro, Agostinho; Ferreira, Elisabete; Coelho, Orquídea
Conference abstract
Formação inicial e identidades profissionais no 1º CEB: uma pré-análise dos discursos sócio/políticos das décadas de 80 e 90
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ribeiro, Agostinho; Ferreira, Elisabete; Coelho, Orquídea
Journal article
Estudo exploratório sobre currículo de formação inicial e identidade profissional de docentes do 1º CEB: Indícios sobre o papel do envolvimento dos estudantes na gestão do seu currículo de formação [Exploratory study on the initial training curriculum and professional identity of 1st Cycle of Basic Education teachers: Evidence on the role of student involvement in the management of their training]
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Coelho, Orquídea; Sousa, Cristina; Silva, M. A.; Rocha, R.; Fragateiro, Lurdes
Journal article
Formação inicial e identidade profissional
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Silva, Manuel
Journal article
Formação inicial e identidade profissional
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Silva, Manuel
Journal article
Estudo exploratório sobre currículo de formação inicial e identidade profissional de docentes do 1º CEB: Indícios sobre o papel do envolvimento dos estudantes na gestão do seu currículo de formação [Exploratory study on the initial training curriculum and professional identity of 1st Cycle of Basic Education teachers: Evidence on the role of student involvement in the management of their training]
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete; Coelho, Orquídea; Sousa, Cristina; Silva, M. A.; Rocha, R.; Fragateiro, Lurdes
Conference abstract
Formação inicial e identidades profissionais no 1º CEB: uma pré-análise dos discursos sócio/políticos das décadas de 80 e 90 [Initial training and professional identities in the 1st Cycle of Basic Education: a pre-analysis of the 80s and 90s socio/political discourses]
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ribeiro, Agostinho; Ferreira, Elisabete; Coelho, Orquídea
Conference abstract
Formação inicial e identidades profissionais no 1º CEB: uma pré-análise dos discursos sócio/políticos das décadas de 80 e 90
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ribeiro, Agostinho; Ferreira, Elisabete; Coelho, Orquídea
Conference abstract
Formação inicial e identidades profissionais no 1º CEB: uma pré-análise dos discursos sócio/políticos das décadas de 80 e 90
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ribeiro, Agostinho; Ferreira, Elisabete; Coelho, Orquídea
Book
Transformação educativa e formação contínua de professores: os equívocos e as possibilidades
Pereira, Fátima
Journal article
Projecto CRIA-SE ou a criatividade na escola de todos os dias
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ribeiro, Agostinho
Journal article
Projecto CRIA-SE ou a criatividade na escola de todos os dias
Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ribeiro, Agostinho
Book
PROJECTO CRIA-SE, educar e formar para a criatividade
Ribeiro, A.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Barbosa, L.; Fidalgo, M.; Sousa, M.
Book
PROJECTO CRIA-SE, educar e formar para a criatividade
Ribeiro, A.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Barbosa, L.; Fidalgo, M.; Sousa, M.
Conference paper
Popular classes and schooling processes - decoding the Portuguese periphery [Classes populares e processos de escolarização – desmistificando a periferia portuguesa]
Freires, Thiago; Pereira, Fátima
Conference paper
Beyond school's walls: the students and the periphery [Para além dos muros da escola: os estudantes e a periferia]
Freires, Thiago; Pereira, Fátima
Conference paper
Educational relationship - On the other side of the mirror: students' voice on teachers' work [A relação educativa - O outro lado do espelho: vozes de alunos/as sobre o trabalho docente]
Pereira, Fátima; Freires, Thiago; Santos, Carolina
Conference paper
Familiar involvement insights: Perspectives from Portuguese Elementary School students
Freires, Thiago; Pereira, Fátima
Conference paper
Nuclear and peripheral nodes of students' discourse on schooling experience [Centralidades e periferias nos discursos de jovens sobre percursos e experiências escolares]
Santos, Carolina; Freires, Thiago; Sousa, Soraia; Pereira, Fátima
Conference paper
El proceso de adaptación e integración en la enseñanza superior: Un estudio con estudiantes de una escuela de enfermería y de una escuela de educación [The process of higher education adaptation and integration: A study with students from a nursing and an education school]
Lima, I.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete
Conference paper
El proceso de adaptación e integración en la enseñanza superior: Un estudio con estudiantes de una escuela de enfermería y de una escuela de educación [The process of higher education adaptation and integration: A study with students from a nursing and an education school]
Lima, I.; Lopes, Amélia; Pereira, Fátima; Ferreira, Elisabete